וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג מחוז בדלני בגיאורגיה: רוסיה תקים בשטחנו בסיס לחופי הים השחור

עודכן לאחרונה: 5.10.2023 / 12:44

מנהיג אבחזיה, שהתפצלה מגיאורגיה בתום המלחמה עם רוסיה ב-2008, אמר לאחר פגישה עם פוטין כי נחתם הסכם להקמת בסיס קבע של הצי הרוסי בשטחו. ההסכם, שאליו מוסקבה טרם התייחסה, מגיע על רקע דיווח שהיא הסיגה את רוב הצי שלה מקרים לאור ההתקפות האוקראיניות הגוברות

עשן מיתמר ממפקדת צי הים השחור של רוסיה/טלגרם

רוסיה חתמה על הסכם להקמת בסיס ימי קבוע לחופי הים השחור במחוז הגיאורגי הבדלני אבחזיה - כך אמר היום (חמישי) מנהיג החבל הבדלני, יום אחרי שנפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

אסלן בז'ניה, נשיא אבחזיה הנתמכת על ידי רוסיה, אמר כי הבסיס יוקם באזור אוצ'מצ'ירה. "חתמנו על הסכם, ובעתיד הקרוב יהיה בסיס קבע של הצי הרוסי במחוז אוצ'מצ'ירה", אמר בז'ניה לעיתון הרוסי איזווסטיה. "כל זה נועד לחזק את יכולת ההגנה של רוסיה ואבחזיה, והאינטראקציה הזו תימשך", אמר. "יש גם דברים שאני לא יכול לדבר עליהם".

צי הים השחור של רוסיה, שבסיסו בסבסטופול שבחצי האי קרים שסופח מאוקראינה ב-2014, הוא אחת המטרות המרכזיות של הכוחות האוקראיניים מאז החלה הפלישה הרוסית ב-2022. אתמול דווח בוול סטריט ג'ורנל כי רוסיה הסיגה את עיקר כוחות צי הים השחור שלה מסבסטופול בעקבות ההתקפות האחרונות של קייב, שפגעו בין היתר במבנה הצי ובספינות.

רוסיה לא הגיבה בשלב זה על דבריו של המנהיג הבדלני. מוסקבה הכירה ב-2008 בעצמאות אבחזיה ומחוז בדלני נוסף, דרום אוסטיה, לאחר שכוחותיה הדפו ניסיון גאורגי לכבוש מחדש את דרום אוסטיה במלחמה בת חמישה ימים באוגוסט באותה שנה.

תמונת לוויין מראה עשן מיתמר ממפקדת צי הים השחור הרוסי לאחר מתקפת טילים בסבסטופול, קרים, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
עשן מיתמר ממפקדת צי הים השחור של רוסיה אחרי התקפה אוקראינית על קרים, בחודש שעבר/רויטרס

המערב מאשים את רוסיה בסיפוח בפועל של שני המחוזות הבדלניים בגיאורגיה, ונאט"ו הביעה דאגה מהקמת בסיס רוסי באוצ'מצ'ירה כשהרעיון עלה עוד ב-2009. פוטין לא הזכיר שום בסיסי במהלך פגישתו הפומבית עם בז'ניה, אך המנהיג הבדלני אמר כי הוא רוצה להשתתף ב"תהליכי האינטגרציה שיזם הצד הרוסי".

שלוש מהמדינות שלחופי הים השחור - טורקיה, בולגריה ורומניה - חברות בברית הצפון-אטלנטית, כשגם אוקראינה שואפת להצטרף אליה. רוב העולם מכיר באבחזיה כחלק מגאורגיה. מלבד רוסיה, רק ונצואלה, ניקרגואה, נאורו וסוריה הכירו בעצמותה שלה הרפובליקה הבדלנית.

התכנית להקמת בסיס רוסי באוצ'מצ'ירה, שבו היה לברית המועצות בסיס ימי,עשויה להצביע על כך שרוסיה מחפשת חלופות לסבסטופול, תוך הרחבת נוכחותה הצבאית לאורך חוף הים השחור לכיוון טורקיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully