וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמשדר של המרגל אלי כהן למצת שצילם את דיראני: היחידה הסודית יוצאת לאור

עודכן לאחרונה: 6.10.2023 / 18:46

בריאיון בלעדי לוואלה! מספק אל"מ ג', מפקד יחידת 81 באמ"ן, הצצה לטכנולוגיות הסודיות, שלא ניתן לראות אפילו בסדרות בנטפליקס. ג' חושף את החיישן שפרץ דרך לאיתור המנהרות בעזה, כיצד פעל המרגל אלי כהן והעתיד: "דמיינו עולם של רובוטים שפועלים מבלי שהיינו שם בכלל"

בווידאו: הצצה ליחידה הטכנולוגית של אמ"ן שמוצריה פועלים בעומק שטח האויב/צילום: דו"צ

את אל"מ ג', מפקד יחידת 81, היחידה הטכנולוגית של מערך המבצעים המיוחדים (המ"מ) באגף המודיעין של צה"ל, קשה להפתיע. כששאלנו אותו מה הפיתוח שהפיל לו את הלסת בפעם הראשונה כשהבין מה היחידה מסוגלת לפתח, הוא ענה ללא היסוס. "מכשיר השידור של אלי כהן, בלי ספק", אמר הקצין הבכיר עם חיוך מרוח על פניו. "היכולת לשדר הביתה (מסוריה - א"ב) בצורה חשאית באותן שנים? הייתה יכולת פורצת דרך. הגודל של המכשיר מול היכולת זה פשוט מדהים. לא היו אז כאלה מכשירים".

אנשי יחידת 81 הצליחו כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת להציג יכולת טכנולוגית פורצת דרך בקנה מידה עולמי במזעור וחשאיות שידור של תיבה בגודל כף יד. בשם המורשת של היחידה, וכדי לעורר השראה בקרב הדור הצעיר, מוצגת התיבה הקטנה (העתק 1:1) בתוך אקווריום זכוכית מצוחצח עם תמונתו של כהן בכניסה למתחם מטה היחידה במרכז הארץ. "לקחת מצלמה ודאון ולראות מה קורה עם הכוחות מעבר לקווי האויב במצרים ולהפוך את זה אחר כך למזל"ט? זה גם 81", אומר אל"מ ג' בשיחה עם וואלה!. "באופן כללי הצילום החשאי הדהים אותי כל פעם מחדש. לשם כך, הקמנו מרכז מורשת בלב היחידה ומי שמדריך שם אלו המפקדים הוותיקים של היחידה חלקם בני 70 ו-80 וזו גאווה גדולה עבורנו".

סליקים בתוך משוריינים. דובר צה"ל
סליקים שהוחבאו בתוך משוריינים/דובר צה"ל

במבנה שמיועד לשימור ובחדרים המשופצים מוצגים לבעלי השראה בלבד שורה ארוכה של פיתוחים משנת 1948 ועד שנות ה-90 תוצרת יחידה 81 שמוגדרים גם היום כמסווגים ביניהם: סליקים להסתרת אמצעי לחימה ולוחמים, מבנה מזערי שמסביר את דרכי הפעולה של ה"אמצעים המיוחדים" שהושתלו בלב מצרים כדי להאזין לצבא המצרי, מחבט הטניס שהופך במהירות לאמצעי שידור של המרגל וולפגנג לוץ, שחדר בשנות ה-60 בשירות המוסד לצמרת השלטון המצרית, "מצת החיפושית" שבתוכה הטמיעו מצלמה קטנה ובאמצעותה תיעדו במודיעין המקדים למבצע הנועז "אביב נעורים" בשנות ה-70 נגד יעדי הפת"ח בלבנון ותיק צד מעור ששולבה בו מצלמה קטנה בצורה יצירתית. בין התמונות שמוצגות בצבעי שחור לבן נראה ראש הזרוע הצבאית של תנועת אמל, מוסטפא דיראני, מתהלך חופשי בשווקים של ביירות לפני חטיפתו במבצע "עוקץ ארסי".

אל"מ ג', בן 48, נולד וגדל בשכונת רוממה בירושלים. הוא נשוי למיילדת ואב לארבעה, והוא אוהד בית"ר ירושלים. הוא התגייס ליחידת 81 בשנת 1994 כהנדסאי חשמל ואלקטרוניקה והפך למפקדה הראשון שגדל ביחידה. בשנות ה-90 מנתה היחידה מאות חיילים בקבע ובסדיר וכיום מדובר במפלצת טכנולוגית הכוללת אלפי חיילים ביניהם מהנדסים, הנדסאים, דוקטורים לפיזיקה, מתמטיקה, עילית הנוער הישראלי, מוקדי ידע בקנה מידה ארצי בשלל תחומים: תוכנה, חומרה, אנליזות חוזק, מסגרות ופלסטיקה. יחד הן נועדו לפתור בעיות ביטחוניות מורכבות ורגישות עבור מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן שכל פעילותו סודית ביותר, אך גם עבור אנשי השב"כ והמוסד.

אחרי שחזר מקורס קצינים ובלט ביצירתיות המחשבתית ורצון לפרוץ גבולות טכנולוגיים, ג' השלים לימודים לתואר מהנדס ונחשף ל"סודות הגדולים" של היחידה והחל לעבוד עם היחידות המבצעיות של אמ"ן. אלו שאנשיהם פועלים הרחק מגבולות המדינה בלב מדינות אויב ונדרשים לאסוף מודיעין רגיש ביותר מסוגים שונים (תמונה, קול ועוד - א"ב). הריאיון עם מפקד היחידה מתקיים בחדר הדיונים של מטה היחידה במרכז הארץ שבו נתלו 39 תעודות על הקיר על פרסי ביטחון ישראל למעט אחת שפרטיה מסווגים מאוד. אחת התעודות ניתנו לו כפרס אישי על הובלה של פרויקט סודי ביותר. באותה שנה קיבל ראש מפא"ת דני גולד פרס ביטחון ישראל על פיתוח כיפת ברזל. "דני גולד זכה בפרס ביטחון ישראל על כיפת ברזל ואני ואנשיי על פרויקט גדול אחר. תבין לבד מה סדר הגודל שלו", אמר ג' שזה עתה סיים את תפקידו אחרי 29 שנות שירות בצה"ל כולן ביחידה 81.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אל"מ ג', מפקד יחידה 81. דובר צה"ל
אל"מ ג'/דובר צה"ל

להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי

פעילות היחידה מחולקת לארבעה מרכזים: מרכז הנדסה ואלקטרוניקה שמפתח מייצרים ייחודים בקנה מידה עולמי ומוגדרים כמוצרים שרידים שהושתלו על ידי לוחמי אמ"ן בשטח אויב. "תדמיין מערכת למבצעים מיוחדים ששותלים אותה בשטח והיא אמורה לשרוד לאורך לזמן רב", הסביר הקצין הבכיר. המרכז השני עוסק בלוחמי העל של מערך המבצעים המיוחדים בתחום המיגון שלהם, שרידות, ואמצעי איסוף מודיעין. כשאני שואל האם מדובר בטכנולוגיות שמזכירות את הפיתוחים של Q מסרטי ג'יימס בונד או סדרות בנטפליקס, מחייך ג' ואומר: "יש דברים שאנחנו יותר ממה שעשה הדמות הפיקטבית מסרטי ג'יימס בונד. בסדרות הבאות תבינו". המרכז השלישי כולל את עולם הסייבר ועיבוד נתונים והמרכז הרביעי כולל מרכז ייצור עצמאי למוצרים ותצורות אריזה שלא ניתן לרכוש בשוק הפרטי כולל ייצור של מוצרי תלת מימד, אלקטרוניקה, חומרה, חריטה עדינה, מסגרות, תפירה ועוד.

"אנחנו כל הזמן מנסים להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי. זו השגרה שלנו ולפעמים זה בא לידי ביטוי בדברים קטנים אך עם הרבה השפעה", סיפר ג' וחשף את המעורבות של היחידה ביירוט בלוני טרור מעזה. "ראש צוות ב-81 אמר שיש לו רעיון לחבר בין מצלמות ללייזר והניח פתרון. אנחנו כל הזמן מעודדים את החבר'ה ליזמות. המיקוד העיקרי שלנו? לעטוף את "לוחם העל" של סיירת מטכ"ל. לפעמים זה יהיה עבור אנשי המוסד. לרוב נבנה מערכות טכנולוגיות ללב הצורך הלאומי לצורכי איסוף והשפעה". תוך כדי דבריו מבהיר ג' כי נוהלי המידור ביחידה הם מאוד גבוהים בין הצוותים והפרויקטים השונים למרות שיש שותפות בין המרכזים. "אתה מקבל את התמונה מה זו מערכת מ"מ (מבצעים מיוחדים - א"ב) אבל לא את כל חלקיה. יש חלקים במערכת שאפילו סא"לים לא מכירים פה", אמר אל"מ ג'."10% מכלל החיילים ביחידה הם אזרחים עובדי צה"ל. חלקם מגיעים ל-67 ו-68. מעל 60% ממשרתי הקבע ביחידה, יש להם תואר אקדמאי וכל השאר עוברים ביה"ס של יחידת 81. כל מיני קורסים. לפעמים ההנבטות לפתרונות באות מראש אמ"ן ולפעמים מלמטה. מהצורך. מרעיונות של חיילים. הצורך בסוף הוא אבי ההמצאה. למשל בנושא המנהרות זה בא מלמטה למעלה".

אחד הפיתוחים החדשים שהותר למפקד היחידה לדבר עליהם הוא החיישן הפיזיקלי שהיווה פריצת דרך לאיתור מנהרות. "היחידים שקיבלו אות המערכה בצוק איתן זו יחידה 81, היא ומערך המ"מ (סיירת מטכ"ל - א"ב) חתומים על איתור כל המנהרות. לא חגגנו את זה ותמיד היינו בצל כי זה האופי שלנו", אמר ג' והוסיף: "מצאנו את הסדק כדי להביא פתרון. החיישן שהבאנו היה מיועד למשהו אחר ואנחנו סיבסבנו אותו לעולם המנהרות. זה התחיל הרבה לפני מבצע צוק איתן. אחרי פיצוץ מנהרה שנחשפה ראינו ידיעה באתר וואלה! עם תמונה של המנהרה. הבנו מהר מאוד שעם מעט מאוד שינויים והתאמות זה יכול לשרת אותנו לגילוי מנהרות. בוצעו ניסויים ואחרי שזה קיבל תוקף וברור שזה עובד יצרנו חוליות של מערך המ"מ עם לוחמי סיירת מטכ"ל בשטח (הפלסטיני - א"ב) ואנשי 81 בעורף שאיתרו מנהרות בזו אחר זו. למרות שהחיישן הזה הוא קצה קטן מאוד ממה שאנחנו עושים, אבל אם האויב יבין אותו יהיה קל לסגור אותו. אנחנו תמיד חוששים שהטכנולוגיה תזלוג מהצבא הגדול החוצה. מפקד היחידה לא התייחס לשאלה האם זה קשור לאיתור בונקרים ומנהרות שבונים אויבי ישראל הרחק מאוד מגבולות המדינה.

מצית  מתוצרת יחידה 81 שימשה כאמצעי צילום החל מתחילת שנות התשעים. דובר צה"ל
המצית שצילמה את מוסטפא דיראני לפני חטיפתו/דובר צה"ל

לדבריו של אל"מ ג', מפקדי יחידת 81 מעודדים יזמות ויצירתיות במספר דרכים. "פעם בשנה בוחרים כ-20 מיזמים שהציעו צוותים בתוך היחידה. אנחנו ממש מלמדים אותם את העשייה מקצה לקצה. הצגת הרעיון, ניהול הפיתוח והייצור ועד מוצר. מתוך כ-20 פרויקטים, שניים הופכים למבצעיים. הם גם עושים פרויקטים חברתיים שאני מאוד גאה בהם. מייצור מכונות הנשמה בקורונה, אמצעי קשר למחלקות הקשר בבידוד קורונה, זיווד אמבולנסים לשמירה על בידוד קורונה, סיוע לנכה צה"ל עם בעיות ברגליים ברכיבה על סוסים ועוד הרבה. ובאותה נשימה חשוב שכולם ידעו שמאחורי כל פרס ביטחון ישראל עומדת קבוצה".

חוויתם כישלון חמור של מוצר אחרי שלוחמי מערך המבצעים המיוחדים שתלו אותו בשטח אויב?

"משהו קולוסאלי? לא חווינו. בכלל. אבל יש לנו אירועי דגל, שאיתם אנחנו משתפרים וסוגרים את הברגים בצורה נכונה. אנחנו מפיקים לקחים, משתנים ומשתפרים כל הזמן. אנחנו כל הזמן עובדים בצד אדום (שטח אויב - א"ב) עם אויבים רציניים. אנחנו מכבדים אותם. אנחנו צריכים כל הזמן להשתפר ולהיות יותר טובים מהם. זה מצריך להתייחס לפרטים הקטנים בכובד ראש. גם בדברים שמצליחים אנחנו עושים תחקירים נוקבים מאוד כדי לראות שאנחנו עדיין בפער מול האויבים שלנו. למה? כי אתה בתחום החשאי והחסוי. בין הצלחה לפיאסקו אתה תלוי במרחק בלימה. תו תקן 81 הוא מאוד גבוה".

מפקד יחידה 81 מתייחס בעדינות ובזהירות לשאלות על אירועי עבר קרוב ורחוק שנחשפו טכנולוגיות שלהם שהושתלו על ידי מערך המ"מ בשטח אויב והבהיר כי המוצרים שיצאו מהיחידה היו ברמה מצוינת ועל דרכי ההפעלה רק מתייעצים איתם ולא יותר. ג' לא התייחס לפרסומים הזרים על אודות מערכות טכנולוגיות שהתכוון להתקין כוח מיוחד בלב חאן יונס ונחשף בשנת 2018 על ידי חמאס במסגרת מבצע "פירות טרופיים" שבו נהרג לוחם המ"מ, סא"ל מחמוד ח'יר א-דין שעוטר בצל"ש הרמטכ"ל. אל"מ ג' רצה לספר על התרומה של יחידת 81 ליצירת בנק המטרות של צה"ל ודיוק התקיפות, אך בלם את עצמו בגלל חשש מחשיפת טכנולוגיות. עם זאת, הוא הסכים לומר שיש פריצות דרך בעולם הרובוטים ו"סיוע בקטלניות". "המטרה שלנו היא לדייק חלק מהפעילות במלחמה הבאה עבור צה"ל. אנחנו צריכים לעזור לצה"ל לנצח. צריכים להיות הרבה יותר יעילים משנת 2006 על כל פצצה שנוחתת".

סליקים בתוך משוריינים. דובר צה"ל
סליקים בתוך משוריינים/דובר צה"ל

מותג מושך עם עוצמה

בקהילת המודיעין הישראלית משבחים את הפעילות של יחידת 81 ולפעמים רק רומזים שהזמזום הקל שאתם שומעים ליד אדן החלון, נחש שנע בין השיחים, הדבור או הציפור שמרחפים באוויר הם לא בהכרח מה שאתם רואים. "תחשוב על הדיוק של שנות החמישים עד סוף שנות השבעים ומה רמת הדיוק היום", אמר ג' בגאווה.

מה כן אתה יכול לחשוף על עולמות הרובוטיקה החשאית שמייצרת היחידה?
"זה חייב להיות חשאי, חסין ומדויק. תדמיין עולם של רחפנות ורובוטים, שפועלים במרחב מבלי שהיית שם בכלל. השמיים הם הגבול. ניהול הסיכונים על רובוט הוא אחר. תחום הרובוטיקה החשאית, החסויה זה תחום שיילך ויתעצם בצבא בכלל. בראייתי נראה יותר כלים לא מאוישים ואנחנו נישאר אלו שמובילים את ראש חץ. זה לא תהליך עתידי. זה קורה כבר עכשיו וזה יילך ויתעצם. תחשוב שיש חיילים שרואים את זה רק ב'נטפליקס'. הייעוד שלנו זה לפתור בעיות בלב הצורך הביטחוני".

אל"מ ג' מתייחס בשיחה עם לעובדה שליחידה יש תגית הומוגנית, מזוהה עם תדמית "צפון תל אביבית" ושאין בה ריבוי של אנשים מהפריפריה וחרדים. "חלק עיקרי מהעשייה שלי היא תוכנית עתידים שאני מופקד עליה באופן אישי (תוכנית חינוכית שנוסדה על ידי צה"ל בשנת 2000 במטרה להגדיל את שילובם של בני נוער מצטיינים מהפריפריה במסלולי העתודה בצה"ל - א"ב). תוך שלוש שנים וחצי עשינו מהפכה בנושא. הכפלנו את היקף העתודה עבור צה"ל. לא סתם בחרו ביחידת 81 לנהל את זה מכאן כי אנחנו מותג מושך עם עוצמה. יש פה ראשי ענפים יוצאי עתידים. במקביל, הקמנו מסלולים להנדסאים בפריפריה, יש לנו חרדים, וחיילים על הרצף האוטיסטי שהם מעולים בתחומם. יש לנו מספר דו ספרתי של חיילים מחוות השומר. אנחנו עסוקים בזה. כולל פרויקטים חדשים לאוכלוסיות יחודיות כמו חרדיות, ורגישויות דומות. בעיניי אנחנו משנים להם מסלול חיים. האם זה מאות? עוד לא. בהנבטות".

אל"מ ג', מפקד יחידה 81. דובר צה"ל
אל"מ ג', מפקד יחידה 81/דובר צה"ל

היית אחראי על פיתוחים סודיים ביותר שאם נחשב את היכולות של האמצעים המיוחדים שהושתלו במצרים בשנות ה-50 זה מדיר שינה. אתה ישן בלילה?

"מפקד 81 כל הזמן חושב לאן לקחת את הספינה כדי להיות רלוונטיים, אבל הוא גם חושב איך ישנים החיילים שלו. ישנים ביחידה מאות חיילים. חלקם גרים במרחק של יותר מ-70 ק"מ מכאן. אפרופו פריפריה. אני גם מאוד מאמין במעבר שלנו לנגב. זה ישנה את כללי המשחק. יאפשר לנו לשנות ארכיטקטורה. ליצור דברים חדשים. זו הזדמנות מעולה עבורנו. אני משוכנע שזה יצליח".

לסיום מתייחס אל"מ ג' גם לאירועים כיום וגם ל-50 שנה למלחמת יום הכיפורים והלקחים שהופקו מאז. "אני יכול לומר ש-81 הצטיינה במלחמה. אנחנו צריכים כל הזמן לשמור על הרלוונטיות בדרכים שונות עם מערכות מתוחכמות לצורכי איסוף והשפעה אצל האויב. צריך להיות מאוד יצירתי", אמר והתייחס לתופעת אי ההתייצבות למילואים בגלל המהפכה המשפטית וקובע: "אין סרבנות אצלנו. אולי שני אנשים אמרו לי שעדיף שלא אקרא להם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully