וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההאשמות בחיסול: הודו תגרש 41 דיפלומטים קנדים

עודכן לאחרונה: 4.10.2023 / 8:28

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", ניו דלהי נתנה לדיפלומטים שבוע כדי לעזוב את המדינה, על רקע ההתדרדרות ביחסים בין המדינות בעקבות הטענות שהייתה מעורבת בהתנקשות במנהיג סיקי בדלני. בקנדה רוצים שיחות סגורות כדי לפתור את המשבר, טרודו: "נמשיך לפעול באחריות מול הודו"

בווידאו: הפגנה של סיקים בפקיסטן במחאה על רצח מנהיג בדלני בקנדה/רויטרס

הודו הודיעה לקנדה שעליה להחזיר 41 מתוך 62 הדיפלומטים המוצבים בשטחה עד יום שלישי הבא - כך דיווח הפייננשל טיימס היום (שלישי), על רקע היחסים ההולכים ומחריפים בין שתי המדינות מאז שעלו בחודש שעבר ההאשמות הקנדיות על מעורבות הודית בחיסולו של מנהיג סיקי בדלני בשטחה.

הודו הכחישה את הטענות למעורבותה בירי הקטלני בהארדיפ סינג ניג'אר, שאותו הגדירה טרוריסט, ואמרה כי הן "אבסורדיות". לפי הדיווח של הפייננשל טיימס הבריטי, שציטט גורמים המעורים בדרישה ההודית, ניו דלהי איימה לבטל את החסינות של אותם דיפלומטים שנדרשים לעזוב אם הם יישארו בשטחה אחרי 10 באוקטובר.

משרד החוץ של הודו סירב להגיב, אך גורם רשמי הבקיא בעניין אישר את הדיווח לסוכנות הידיעות אי-פי. שר החוץ ההודי, סוברהמניאם ג'ישנקר, אמר בשבוע שעבר כי יש "אווירה של אלימות" ו"תחושת איומים" נגד דיפלומטים הודים בקנדה, שבה פועלות קבוצות סיקיות בדלניות לתסכולה של ניו דלהי. הוא תיאר את המצב הדיפלומטי המתמשך עם קנדה כ"מבוי סתום".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו סירב לאשר את הדיווחים, אך אמר הערב כי אוטווה לא רוצה להחריף את המשבר מול הודו. "אנחנו לוקחים את זה ברצינות רבה, אבל נמשיך לפעול באופן אחראי וקונסטרוקטיבי מול ממשלת הודו", אמר טרודו לכתבים, בעוד ששרת החוץ שלו, מלני ג'ולי, אמרה כי אוטווה רוצה לקיים שיחות סגורות עם ניו דלהי כדי לפתור את המשבר.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
בהודו אמרו כי היחסים עם קנדה נמצאים "במבוי סתום". מודי וטרודו בפסגת G20, בחודש שעבר/רויטרס

טרודו אמר בחודש שעבר כי יש חשדות מבוססים המצביעים על כך שסוכנים הודים היו מעורבים בחיסול של ניג'אר, שהחזיק באזרחות קנדית והכחיש את ההאשמות ההודיות כי הוא מעורב בפעילות קיצונית, מחוץ למקדש בקולומביה הבריטית ביוני.

ראש ממשלת קנדה קרא להודו לשתף פעולה בחקירת, אך ניו דלהי אמרה כי אלו האשמות הנובעות ממניעים פוליטיים. מאז שתי המדינות גירשו דיפלומטים בכירים, והודו השעתה את כל בקשות הוויזה לקנדים.

בהמשך, הודו אמרה אמרה כי היא תדרוש מקנדה לצמצם את הסגל הדיפלומטי שלה במדינה כדי ליצור "שוויון", משום שמספר של הדיפלומטים הקנדים בניו דלהי גבוה בהרבה מאלו של דיפלומטים הודים באוטווה.

טרודו אמר בחודש שעבר כי הוא העלה לראשונה את ההאשמות על רצח ניג'אר בשיחה פרטית עם ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, במהלך פסגת מנהיגי ה-G20 שאירח האחרון בניו דלהי. אלו הועלו גם על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שקיווה לחזק את היחסים בין מדינות המערב לבין הודו כמשקל נגד להתעצמותה של סין.

הודו מאשימה את קנדה במתן מקלט ל"טרוריסטים" החברים בתנועה הבדלנית למען הקמתה של מדינה סיקית עצמאית בשטח הודו, שבה פעילותה היא מחוץ לחוק. קנדה לא חשפה את המידע שיש בידיה כדי לקשור את הודו לחיסולו של ניג'אר, ככל הנראה מחשש שזה יפגע בחקירה המתמשכת.

ארצות הברית, המצויה באמצע בין שתי בעלות בריתה, דוחקת בהודו לשתף פעולה עם החקירה הקנדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully