וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל השתוללות כנופיות הפשע: האו"ם אישר לשלוח כוח בינלאומי להאיטי

עודכן לאחרונה: 3.10.2023 / 8:17

ברוב של 13 קולות מול שתי נמנעות - רוסיה וסין - אושרה ההצעה לפריסת כוח בהובלת קניה באי העני, הסובל מכאוס שלטוני ואלימות. הממשלה בהאיטי הודתה לקהילה הבינלאומית, אך מבקרי המהלך חוששים מההיסטוריה האלימה של משטרת קניה ולא מאמינים שזהו פתרון לטווח ארוך

חברי כנופיות חמושים בהפגנה נגד ראש ממשלת האיטי בבירה פורט-או-פרינס, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
חברי כנופיות חמושים בהפגנה נגד ראש ממשלת האיטי בבירה פורט-או-פרינס, 19 בספטמבר 2023/רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה הערב (שני) את פריסתו של כוח רב-לאומי בראשות קניה בהאיטי, במטרה לסייע לה במאבק בכנופיות החמושות. זאת הפעם הראשונה זה כ-20 שנה שבה ייפרסו כוחות זרים באי הקריבי העני.

ההחלטה, שנוסחה על ידי ארצות הברית ואקוודור, אושרה בתמיכתן של 13 חברות, לעומת שתי נמנעות - סין ורוסיה, שלא הפעילו את זכות הווטו שלהן. הכוח הרב-לאומי קיבל מנדט של שנה, ותפקודו ייבחן לאחר תשעה חודשים. המשימה, שאמנם אושרה על ידי מועצת הביטחון אך לא תובל על ידי האו"ם, תמומן על ידי תרומות שונות. ארצות הברית הבטיחה סיוע של עד 200 מיליון דולר.

טרם נקבע מועד לפריסת הכוח, אם כי שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר לאחרונה כי המשימה תוכל לצאת לדרך בתוך כמה חודשים. שר החוץ של קניה, אלפרד מוטואה, אמר לרשת BBC כי הכוח אמור להגיע להאיטי עד 1 בינואר הקרוב, "אם לא לפני כן". לדבריו, חלק מהשוטרים לומדים צרפתית, השפה המדוברת בהאייטי.

גם היקף הכוח שיתפרס בהאיטי עוד לא ידוע. קניה הציעה בעבר לשלוח אלף שוטרים וגם ג'מייקה, איי בהאמה ואנטיגואה וברבודה התחייבו לשלוח כוחות משלהן.

שגריר רוסיה במועצת הביטחון, ואסילי נבנציה, אמר כי אין לו התנגדות עקרונית להחלטה, אך אמר כי שליחת כוח מזוין למדינה, גם במקרה שזה נעשה לבקשתה, "הוא צעד קיצוני שיש לחשוב עליו". לדבריו, בקשות מרובות לקבל פרטים נוספים, כולל שימוש בכוח ועד מתי הוא יישאר בהאיטי, "לא נענו". הוא מתח ביקורת על ההחלטה הנמהרת, לדבריו. "האישור לשימוש נוסף בכוח בהאיטי הוא קצר רואי", ללא הפרטים שביקשה מוסקבה.

השגריר של סין במועצה, ג'אנג ג'ון, השמיע ביקורת דומה. הוא אמר כי הוא מקווה שהמדינות המובילות את כוח המשימה יקיימו התייעצויות מעמיקות עם גורמים בהאיטי לפני פריסתו, והוסיף כי האיטי זקוקה ל"ממשלה לגיטימית, יעילה, אחראית" כדי שהמשימה תצליח לשפר את המצב לטווח הארוך. הוא גם אמר שההחלטה אינה מכילה לוח זמנים אפשרי או אמין לפריסת הכוח.

הפגנה נגד המצב הביטחוני בפורט-או-פרינס, האיטי, 17 בספטמבר 2023. רויטרס
הפגנה נגד המצב הביטחוני בפורט-או-פרינס, האיטי, 17 בספטמבר 2023/רויטרס

להתערבות בינלאומית בהאיטי יש היסטוריה מורכבת. משלחת ייצוב שאושרה על ידי האו"ם בהאיטי, שהחלה ביוני 2004, ספגה שערוריית התעללות מינית והכנסת כולרה. המשימה הסתיימה באוקטובר 2017.

מבקרי המשימה שאושרה ביום שני בהנהגת קניה ציינו גם כי המשטרה במדינה במזרח אפריקה הואשמה זה מכבר בשימוש בעינויים, בכוח קטלני והתעללות אחרת. בכירים בקניה ביקרו בהאיטי באוגוסט כחלק ממשימת סיור בזמן שארה"ב עבדה על טיוטת ההחלטה.

ההצבעה מגיעה כמעט שנה לאחר שראש ממשלת האיטי אריאל הנרי ו-18 בכירים בממשלה ביקשו היערכות מיידית של כוח חמוש זר, כשהממשלה נאבקה לשלוט בכנופיות על רקע גל הרג, אונס וחטיפות.

מה-1 בינואר עד ה-15 באוגוסט, דווח על יותר מ-2,400 בני אדם בהאיטי שנהרגו, יותר מ-950 חטופים ועוד 902 נפצעו, על פי הנתונים העדכניים ביותר של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully