וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפלגה הפרו-רוסית בסלובקיה ניצחה בבחירות: "יש לנו בעיות גדולות יותר מאוקראינה"

1.10.2023 / 20:52

ראש הממשלה לשעבר פיצ'ו, שהבטיח להפסיק את הסיוע הצבאי לקייב, ינסה להרכיב קואליציה חדשה אחרי שמפלגתו רכבה על גל של תסכול מהמצב הכלכלי ודיסאינפורמציה בעידוד הקרמלין. הוא זכה לברכות מאורבן, אך הדגיש: "אנחנו שותפים טבעיים של האיחוד האירופי".

יו"ר מפלגת סמר רוברט פיצ'ו במסיבת עיתונאים בברטיסלבה, סלובקיה, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
"אוקראינה היא טרגדיה אדירה לכולם". פיצ'ו במסיבת עיתונאים, היום/רויטרס

מפלגתו של ראש ממשלת סלובקיה לשעבר רוברט פיצ'ו, הרוצה להפסיק את התמיכה הצבאית לאוקראינה, ניצחה בבחירות לפרלמנט ותנסה להרכיב את הממשלה הבאה. מפלגת "סמר" הסוציאל-דמוקרטית קיבלה 23% מהקולות בבחירות שנערכו אתמול, בהשוואה למפלגת סלובקיה פרוגרסיבית שסיימה עם 18%.

"לסלובקיה ולאזרחי סלובקיה יש בעיות גדולות יותר מאשר אוקראינה", אמר היום (ראשון) פיצ'ו לכתבים, בעוד שהאיחוד האירופי ונאט"ו עוקבים מקרוב אחר השינויים האפשריים במדיניות החוץ של ברטיסלבה. הוא הוסיף כי אוקראינה היא "טרגדיה אדירה לכולם" וקרא לשיחות שלום בינה לבין רוסיה, משום "שהמשך ההרג לא יעזור".

במהלך קמפיין הבחירות, פיצ'ו בן ה-59 הבטיח שסלובקיה לא תשלח עוד "כדור אחד של תחמושת" לשכנתה אוקראינה, והוא הביע תמיכה בשיפור היחסים עם רוסיה.

נשיאת סלובקיה זוזנה קפוטובה, חברת המפלגה הפרוגרסיבית לשעבר ויריבה פוליטית ותיקה של פיצ'ו, אמרה היום כי היא תטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. "ברוח המסורת של החוקה שלנו, אני אטיל מחר את הרכבת הממשלה על המנצח בבחירות", מסרה בהצהרה.

פרשנים ציינו כי ממשלה בהנהגתו של פיצ'ו עשויה לשנות דרמטית את מדיניות החוץ של סלובקיה, בדומה לזו של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. עם זאת, פיצ'ו אמר כי היום הפוקוס של מדיניות החוץ שלו לא ישתנה כי "אנחנו באופן טבעי חברים באיחוד האירופי". עם זאת, הוא ציין "כי זה בוודאי לא אומר שאני לא יכול לבקר דברים באיחוד האירופי שאני לא אוהב".

אורבן, המתעמת בקביעות עם בריסל על סוגיות של שלטון החוק ומקשה על מאמצי הסיוע של האיחוד האירופי ונאט"ו לאוקראינה, בירך את פיצ'ו על "ניצחונו הבלתי-ניתן למחלוקת" בבחירות. "זה תמיד טוב לעבוד יחד עם פטריוט. אני מצפה לכך", כתב אורבן ברשת החברתית X.

מנהיג המפלגה הפרוגרסיבית של סלובקיה, מיכאל סימקה, במסיבת עיתונאים אחרי פרסום תוצאות הבחירות, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
היה יעד לקמפיין דיסאינפורמציה. מנהיג המפלגה הפרוגרסיבית סימקה, אתמול/רויטרס

סלובקים רבים פחות מייחסים חשיבות למדיניות החוץ של ארצם, והם מקווים שהממשלה החדשה תתמקד בשיפור המצב הכלכלי ותתקוטט פחות בהשוואה לקודמת. יאנה אורבנובה, מוכרת במאפיה בבירה ברטיסלבה, אמרה כי מצפה לכך שהממשלה תילחם באינפלציה "הבלתי-נסבלת".

"פיצ'ו מנוסה, הוא מקצוען, לא?", אמרה אורבנובה לסוכנות הידיעות הצרפתית. "לא הצבעתי לו, אבל אני לא חושב שזה משנה שהוא ניצח".

תומאס הריוונאק, בן 23, אמר כי הוא המצביע למפלגת "סלובקיה פרוגרסיבית" וכי הוא "מאוכזב" מהתוצאות. עם זאת, הוא הוסיף כי הן "לא סוף העולם". לדבריו, "אני חושב שלאנשים נמאס מהממשלה הקודמת של הפוליטיקאים מהמרכז ומהימין, מהריבים שלהם ומחוסר היכולת שלהם לנהל את המדינה הזו כמו שצריך".

מצביעה אחרת של סלובקיה פרוגרסיבית הביעה דאגה. "האיום הגדול ביותר בעיני הוא התרחקות מהאיחוד האירופי, שינוי כלפי רוסיה, דיכוי זכויות עיתונאים וחירויות", אמרה.

סמר זכתה ב-42 מושבים מתוך 150 מושבי הפרלמנט, והיא זקוקה לשותפות נוספות כדי להקים קואליציה. מפלגת "הלאס", שהתפצלה ממנה, עשויה לחבור עליה, עם 27 מושבים. בראשה עומד פטר פלגריני, שהחליף את פיצ'ו ב-2018 אחרי שהתפטר בשל מחאות ענק בעקבות רצח של העיתונאי החוקר יאן קוצ'יאק ואשתו. במאמרו האחרון של קוצ'יאק, שפורסם לאחר מותו, הוא חשף קשרים בין המאפיה האיטלקית לבין הממשלה של פיצ'ו.

שתי המפלגות יכולות לצרף את המפלגה הלאומית הסלובקית, שקיבלה עשרה מושבים, ויחד להגיע לרוב של 79 מושבים. המפלגה הלאומנית כבר שיתפה פעמיים פעולה עם פיצ'ו, וגם היא מתנגדת לסיוע צבאי לאוקראינה. סלובקיה היא אחת התורמות האירופיות הגדולות ביותר לאוקראינה, ביחס לכלכלתה.

ואולם, פלגריני השאיר את כל האופציות פתוחות, ולא שלל קואליציה עם המפלגה הפרוגרסיבית, שהעומד בראשה - מיכאל סימקה, אחד מסגני יושבי ראש הפרלמנט האירופי, היה נתון לקמפיין דיסאינפורמציה נרחב ברשתות לפני הבחירות האחרונות.

סלובקיה התפצלה למדינה עצמאית ב-1993 יחד עם צ'כיה, אחרי התפרקותה של צ'כוסלובקיה שהייתה תחת שלטון קומוניסטי במשך ארבעה עשורים, עד 1989. למרות הזיכרון הטרי של סלובקים רבים מהמשטר הפרו-רוסי ההוא, מומחים אומרים שרבים מהם נותרו חשופים לתעמולה של הקרמלין. פיצ'ו אף תקף במהלך קמפיין הבחירות את הקהילה הגאה ואת המהגרים, וגרם לחשש בקרב ארגונים לא-ממשלתיים.

אל הפרלמנט נכנסה גם מפלגת המרכז OLaNO, שניצחה בבחירות הקודמות ושמנהיגה וראש הממשלה לשעבר איגור מטוביץ' החליף אגרופים עם חבר במפלגת סמר במהלך הקמפיין הסוער. בנוסף אליה, מפלגת המרכז "הדמוקרטים הנוצרים" ומפלגת הימין SaS הצליחו לעבור את אחוז החסימה, שהיה 5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully