וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא שבדיה יעזור למשטרה מול אלימות הכנופיות: "אין מצב דומה לזה באירופה"

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 14:27

12 איש נהרגו בחודש החולף בתקריות הקשורות לארגוני הפשיעה, והממשלה הימנית חסרת האונים החליטה לערב את הצבא. "מדיניות הגירה חסרת אחריות ומאמצי אינטגרציה כושלים הביאו אותנו לכאן", תקף ראש הממשלה את קודמיו הסוציאל-דמוקרטים בתפקיד

נזק שנגרם בעקבות פיצוץ באזור מגורים בסביבות אופסלה, שבדיה, 28 בספטמבר 2023. רויטרס
ילדים וחפים מפשע משלמים את המחיר. נזק שנגרם בעקבות פיצוץ באזור מגורים באופסלה/רויטרס

צבא שבדיה יתחיל בימים הקרובים לסייע למשטרה במאבק בפשיעה הגואה, בעקבות אלימות הכנופיות המשתוללת במדינה הסקנדינבית שבמהלכה נהרגו 12 איש בחודש האחרון - שיא של שלוש שנים וחצי.

ראש הממשלה, אולף קריסטרסון, הודיע על המהלך בסוף השבוע בתום כינוס חירום עם מפקדי הצבא והמשטרה ועם שר המשפטים. לדברי קריסטרסון, הממשלה תבקש מהצבא לשתף פעולה עם המשטרה "במקרים שבהם הכישורים המיוחדים של הכוחות המזוינים יכולים לעזור". אלו כוללים, עזרה בניתוח נתונים, לוגיסטיקה, טיפול בחומרי נפץ ובעבודה פורנזית. קריסטרסון הוסיף כי החוק הנוכחי צריך להשתנות כדי להתמודד עם "תחומים אפורים שבהם לא ברור בפני איזה איום שבדיה עומדת".

הקריאה להתערבות הצבאה התקבלה לאחר שביום רביעי האחרון נהרגו שלושה אנשים בלילה אחד: שני צעירים נורו למוות בשטוקהולם, וצעירה בת 24 - שלפי המשטרה לא הייתה קשורה לכנופיות - נהרגה בפיצוץ באזור מגורים כ-80 ק"מ מצפון לבירה. לפי התקשורת המקומית, האישה - סוהא סעד - סיימה לאחרונה את הכשרתה כמורה, והייתה שכנה של מי שהיה היעד לפיצוץ.

לפי התקשורת השבדית, הזינוק בהיקף הפשיעה האחרונה קשור לכנופייה המוכרת בתור רשת "פוקסטרוט", הסובלת מעימותים פנימיים ומפיצול לשני פלגים יריבים מאז שמנהיגה, מהגר כורדי, הוסגר לטורקיה.

טורקיה מסרבת לאשרר את הצטרפותה של שבדיה לנאט"ו, שאל שורותיה היא רוצה לחבור בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, בטענה שעל שטוקהולם להפעיל יד קשה יותר נגד "טרוריסטים כורדים". אך גורמים מסוימים בשבדיה טוענים שהממשלה צריכה להעלות בפני אנקרה את נוכחותם של פושעים שבדים בטורקיה.

ראש ממשלת שבדיה אולף קריסטרסון ושר המשפטים גונאר סטרומר במסיבת עיתונאים. 1 באוקטובר 2023. רויטרס
"נאיביות פוליטית וחוסר מושג הם שהביאו אותנו לכאן". ראש ממשלת שבדיה לצד שר המשפטים, שישי/רויטרס

ביום חמישי, לפני ההחלטה לערב את הצבא, אמר ראש הממשלה כי שבדיה לא חוותה דבר כזה מעולם, וכי "אף מדינה אחרת באירופה" לא סובלת ממצב דומה. הוא הדגיש כי ילדים ועוברי אורח חפים מפשע נקלעים יותר ויותר לאלימות הזו.

בשנה שעברה, יותר מ-60 בני אדם נהרגו בתקריות ירי בשבדיה - הנתון הגבוה ביותר בהיסטוריה המתועדת שלה, והמספרים השנה צפויים להיות דומים, או גרועים יותר. דוח ממשלתי רשמי שפורסם ב-2021 ציין כי ארבעה מכל מיליון תושבים מתים מירי בשבדיה מדי שנה, בהשוואה ל1.6 למיליון איש ברחבי אירופה.

המשטרה קושרת בין האלימות של הכנופיות לאינטגרציה לקויה של מהגרים, לפערים מתרחבים בין עשירים לעניים ולשימוש בסמים. ממשלת המרכז-ימין של קריסטרסון, שעלתה לשלטון בשנה שעברה בתמיכת מפלגת הימין הקיצוני הדמוקרטים השבדים המתנגדים להגירה, לא הצליחה להביא לשינוי במצב, לפחות עד כה.

ראש הממשלה הבטיח לקדם את הרחב אמצעי המעקב, להחמיר את הענישה על שימוש בכלי נשק חמים, להרחיב את סמכויות הגירוש של מהגרים וליצור אזורי מעצר וחיפוש, תוך שהוא מתעקש כי כל האפשרויות "מונחות על השולחן".

"נאיביות פוליטית וחוסר מושג הם שהביאו אותנו לכאן", אמר ראש ממשלת שבדיה בביקורת על מדיניות הקואליציה הקודמת של הסוציאל-דמוקרטים, שהנהיגה את המדינה מ-2014 ועד השנה, אך קראה לשימוש בצבא בעקבות גל האלימות האחרון. "זו מדיניות הגירה חסרת אחריות ומאמצי אינטגרציה כושלים הביאו אותנו לכאן. הדרה חברתית וחברות מקבילות מאכילות את כנופיות הפשע. שם הם יכולים לגייס ללא רחמים ילדים ולאמן אותם כרוצחים עתידיים", הוסיף בנאום שנשא ביום חמישי.

מנגד, מבקרי הממשלה טוענים כי הצעדים הללו לא מתמודדים עם בעיות חברתיות כמו עוני בקרב ילדים והעדר תקציבים לשירותים קהילתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully