וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: מחבלים תקפו את משרד הפנים באנקרה, 2 שוטרים נפצעו

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 20:47

הרשויות אמרו כי אחד המחבלים פוצץ את עצמו, והשני נהרג על ידי כוחות הביטחון. לא ברור מי עומד מאחורי ההתקפה, שמפרה תקופה ארוכה של שקט בבירת טורקיה, אך ארדואן ובכירי ממשלו אמרו כי לא ייכנעו לטרור: "הם לעולם לא ישיגו את מטרותיהם"

תיעוד הפיגוע מחוץ למשרד הפנים באנקרה/רויטרס

שני שוטרים נפצעו היום (ראשון) בפיגוע בסמוך למשרד הפנים של טורקיה בבירה אנקרה - כך אמרו הרשויות. לפי שר הפנים, אחד המחבלים נוטרל על ידי כוחות הביטחון, ואילו השני פוצץ את עצמו. בעקבות הפיגוע, שאירע לא הרחק ממבנה הפרלמנט, נסגרו כבישים מרכזיים באזור וכוחות ביטחון גדולים נפרסו בו.

"המאבק שלנו יימשך עד שאחרון הטרוריסטים ינוטרל", הזהיר שר הפנים עלי ירליקאיה, שהדהד מסרים דומים לאלו של בכירים טורקים אחרים. הוא אמר כי השניים תקפו את מבנה מינהל הביטחון הכללי השייך למשרד הפנים, בסביבות השעה 9:30. לדבריו, שני השוטרים נפצעו באורח קל.

עוד לא ברור מי עומד מאחורי ההתקפה, שהפרה תקופה ארוכה של שקט בבירה. טורקיה ידעה פיגועים קטלניים רבים בשנים האחרונות, שחלקם בוצעו על ידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואחרים על ידי חמושים כורדים. הפיגוע האחרון באנקרה היה ב-2016, כשגל טרור קטלני פקד את טורקיה.

בנאום שנשא בפתח מושב הפרלמנט כמה שעות לאחר מכן, אמר נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כי הפיגוע היה "ניסיון נוסף" לזרוע טרור בקרב אזרחי טורקיה. "אלו שמאיימים על השלום והביטחון של האזרחים לא השיגו את מטרותיהם ולעולם לא ישיגו", אמר ארדואן.

חבלן בזירת הפיגוע מול משרדי הממשלה באנקרה, טורקיה, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
התקפת טרור ראשונה בבירה מאז 2016. חבלן בסמוך למקום הפיגוע, היום/רויטרס

בתיעוד ממצלמות האבטחה נראה כלי רכב עוצר בסמוך לשער הראשי של משרד הפנים, השוכן בשדרות אטאטורק, באזור שבו שוכנים כמה משרדי ממשלה. אחד מיושבי הרכב נראה צועד במהירות לעבר המבנה לפני שנבלע בפיצוץ גדול, בעוד שהמחבל השני נותר ברחוב לפני שנהרג בידי כוחות הביטחון.

בתמונות מהזירה נראה מטול רימונים ששימש את התוקפים ומסחרית רנו מדגם "קנגו", שחלונותיה היו שבורים והדלתות שלה פתוחות. גורם טורקי בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המחבלים חטפו את המכונית ורצחו את הנהג שלה בקייסרי, כ-260 ק"מ מדרום-מזרח לאנקרה, לפני שהוציאו לדרך את ההתקפה. לדבריו, אחד השוטרים נפצע מרסיסים.

לאחר הפיגוע, המשטרה אמרה שהיא פוצצה באופן מבוקר כמה "חפצים חשודים" בחלקים אחרים בעיר, מבלי שציינה מי לפי החשד אחראי למתקפה הבוקר. במקביל, התובע הראשי של אנקרה פתח בחקירת פיגוע הטרור.

כוחות ביטחון בזירת הפיגוע מול משרדי הממשלה באנקרה, טורקיה, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
כוחות ביטחון בזירת הפיגוע/רויטרס

התקרית מגיעה כמעט שנה לאחר ששישה בני אדם נהרגו ו-81 נפצעו בפיצוץ במדרחוב סואן במרכז איסטנבול. טורקיה האשימה בכך את החמושים הכורדים הנאבקים בה במשך עשרות שנים, אך הם הכחישו זאת.

ב-2015, אז קרסה הפסקת אש בין טורקיה לבין המחתרת הכורדית (PKK), וב-2016, שורת פיגועים קטלניים זעזעו את עריה הגדולות של המדינה. במרץ 2016 נהרגו באנקרה 37 בני אדם כשמכונית תופת התפוצצה באזור הומה אדם.

הפרלמנט הטורקי צפוי לדון בשבועות הקרובים באישור הצטרפותה של שבדיה לנאט"ו, לאחר עיכובים ממושכים מצדו של ארדואן. בנאומו, נשיא טורקיה לא הזכיר את הנושא, אך אמר לחברי הפרלמנט כי הסכמה על חוקה חדשה נמצאת בראש סדר העדיפויות של הכנס החדש.

מדינות רבות בעולם, בהן ארצות הברית ומצרים, גינו את הפיגוע, ובכיר האיחוד האירופי האחראי להרחבת הגוש, אוליבר ורהליי, אמר כי הוא תומך בטורקיה "במאבקה נגד הטרור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully