וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 75 שנה: אותרה גופתו של דב ברודר, חלל צה"ל שנפל במלחמת העצמאות

עודכן לאחרונה: 1.10.2023 / 10:06

דב עלה לארץ בגיל 7 מפולין והתגורר בנתניה. מכריו כינו אותו "הגברתן העדין". הוא לחם בקרב בכפר סבא, ונהג במשוריין שחיפה על כוח אחר עת שנהרג מפגז. כעת, אחרי 17 שנים של חקירות, אותרה גופתו, ואלמנתו בתיה בת ה-95 תוכל לעלות לקברו: "אף פעם לא התייאשתי"

אחרי 75 שנה: אותרה גופתו של דב ברודר, חלל צה"ל שנפל במלחמת העצמאות/דובר צה"ל

קברו של חלל צה"ל שנהרג בקרבות בגזרת כפר סבא במלחמת העצמאות בשנת 1948 ומקום קבורתו לא נודע אותר - כך נמסר היום (ראשון) מצה"ל. צוות חקירה מיוחד שערך שתי בדיקות DNA הצליב את הפרטים וזיהה את החלל דב ברודר. אלמנתו בתיה, שתחגוג 96 בחנוכה, קיבלה אתמול עדכון על סיום החקירה מראש אגף כח האדם, אלוף יניב עשור.

דב ברודר, בן אסתר ואלעזר, נולד בשנת 1927 בווילנה שבליטא (אז פולין). כשהיה בן שבע עלה עם משפחתו ישראל והתיישב בירושלים. הוא סיים את בית הספר העממי "גאולה" בעיר ועבר משם לבית הספר המקצועי "עמל". בשנת 1945, יצא יחד עם קבוצתו "גורדוניה הצעירה" כגרעין הכשרה בקבוצת "מעפילים" ונעשה לדייג. הוא הצטרף לפלמ"ח ולתקופה קצרה גם לפל"ם. בסוף 1947 עבר לגור ולעבוד בנתניה הוא היה חביב על כל יודעיו וכונה בכל מיני כינויי חיבה ביניהם: "הבחור עם הטנדר", "הבן המסור", "הבעל הנאמן", "הגברתן העדין" ועוד נוספים.

דב ברודר ואשתו בתיה. דובר צה"ל
"לא התייאשתי". ברודר ואשתו בתיה/דובר צה"ל

בפרוץ מלחמת העצמאות התגייס לחטיבת "אלכסנדרוני" ולחם בגזרת כפר סבא. דב נפל ב-13 במאי 1948 בלחימה באזור כפר סבא. הוא ככל הנראה ישב במשוריין שנפגע מפגז אנטי-טנקי ועלה באש. מצבה לזכרו הוקמה בבית הקברות הצבאי בהר-הרצל בירושלים.

במבצע שנערך יום לפני הכרזת המדינה ומטרתו כיבוש כפר סבא הערבית לפני הפלישה הצפויה של מדינות ערב, ברודר שימש כנהג משוריין והוביל כיתת סיירי מודיעין. במהלך הקרב כוחות ערבים רבים הוזרמו למקום ובהעדר קשר בין כוחותנו - ניתנה פקודת נסיגה. הכוח של ברודר נשלח להודיע לכוח אחר על הנסיגה ולחפות על לוחמיו אך במהלך המשימה נפגע המשוריין שלו מפגזים והוא נהרג. גופתו לא אותרה והוא הוכרז כחלל שמקום קבורתו לא נודע.

עוד בוואלה!

לאחר 74 שנים: אותרו שני חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע

לכתבה המלאה
טוראי דב ברלה ברודר. אתר אית"ן, אתר רשמי
נהרג במלחמת יום העצמאות. דב ברודר/אתר רשמי, אתר אית"ן

לאחר קרבות מאי 1948 נקבר בבית העלמין סגולה פתח תקווה אלמוני מלוחמי תש"ח. ב-2023-2006 התנהלה חקירת איתור נעדרים לבירור זהות האלמוני ובדיקה אם מדובר בדב (ברלה) ברודר. פעולות החקירה כללו: פתיחה של הקבר ודגימת DNA של השרידים, מחקר הנדסי ובליסטי בהתבסס על התרחשויות הקרב והשפעתן הצפויה על גופת החלל, איסוף ובחינת מסמכים רלוונטיים מארכיוני המדינה וצה"ל ותחקור עדים מהקרב ועוד.

מהחקירה עלה כי חלל אלמוני הגיע לבית החולים בלינסון, אליו הגיעו חללי הקרב, והוא ענד טבעת זהב המתאימה לתיאור אלמנתו של דב - מה שתמך בממצא לזיהויו.

טוראי דב ברלה ברודר. יזכור, אתר רשמי
ענד טבעת שעזרה בזיהוי. דב ברודר/אתר רשמי, יזכור

"אני לא התייאשתי", סיפרה אלמנתו עם העדכון על איתורו. "מגיל צעיר היינו בתנועת נוער ביחד, היינו בצבא ביחד ופתאום הבן אדם נעלם. הוא היה רגיל להיות בקשר. לא ידעתי שום דבר ולא היה לי למי לפנות".

אחיינו של ברודר שנקרא על שמו סיפר לוואלה! על תחושותיו עם הזיהוי. "זה מאוד מרגש אותי שמצאו", אמר. "מה שמרגש אותי ועושה לי טוב זה שהמדינה והזרועות שלה שפועלים בנושא הזה לא הרפו ממנו גם אחרי 75 שנים. הגיעו אלי לפני הרבה שנים קציני נפגעים בשביל לקחת ממני דנ"א".

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל
  • חללים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully