וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות צמודות בסלובקיה: המנהיג הפרו-רוסי לשעבר מול הליברלים

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 13:38

ראש הממשלה לשעבר רוברט פיקו שואף לחזור לשלטון ולהפסיק את התמיכה הצבאית באוקראינה השכנה, אך מולו ניצבת מפלגה פרוגרסיבית פרו-מערבית הסוחפת את הצעירים. כל אחת מהן תזדקק לתמיכתן של מפלגות קטנות, שרבות מהן נאבקות על אחוז החסימה

אישה מצביעה בקלפי בטרנסיאנסקה סטנקובצה, סלובקיה, 30 בספטמבר 2023. רויטרס
באירופה עוקבים מקרוב אחר התוצאות. אישה מצביעה בקלפי בטרנסיאנסקה סטנקובצה, היום/רויטרס

ההצבעה בבחירות לפרלמנט של סלובקיה נפתחה הבוקר (שבת), בתום קמפיין סוער שכלל תגרות וגל של דיסאינפורמציה ברשת. המרוץ הצמוד עשוי להכריע אם סלובקיה תדבק במדיניות הליברלית והפרו-מערבית שלה או שתנטוש את תמיכתה הנחרצת בשכנתה אוקראינה לטובת ממשל פרו-רוסי יותר.

הקלפיות נפתחו בשעה 7:00, וייסגרו בשעה 22:00. לאחר מכן יתפרסו מדגמים ראשונים והתוצאות הסופיות צפויות להתפרסם מחר בבוקר. שתי המפלגות המתחרות על ההנהגה הן מפלגת סמר הסוציאל-דמוקרטית, שבראשה עומד ראש הממשלה לשעבר רוברט פיקו הלאומני, והמפלגה החדשה "סלובקיה פרוגרסיבית", שבשניים מארבעת הסקרים האחרונים הצליחה לסיים במקום הראשון.

עם זאת, כל אחת מהן תזדקק לשותפות נוספות בפרלמנט בן 150 המושבים, והצלחתן להקים קואליציה תהיה תלויה בשורה של מפלגות קטנות, שלא ברור אם יצליחו לעבור את אחוז החסימה.

מפלגת הלאס הסוציאל-דמוקרטית, שהתפצלה ממפלגת האם סמר על ידי פטר פלגריני, שהחליף את פיקו בראשות הממשלה ב-2018, מגיעה למקום השלישי בסקרים. המפלגה לא התחייבה לתמוך באחת המפלגות האחרות, אך לפי ההערכות היא תעדיף לחבור אל סמר מאשר למפלגת סלובקיה פרוגרסיבית הליברלית יותר.

רוברט פיקו, מנהיג מפלגת סמר, לאחר עימות טלוויזיוני בין המועמדים בבחירות בברטיסלבה, סלובקיה, 26 בספטמבר 2023. רויטרס
מעריץ של אורבן. רוברט פיקו/רויטרס

פיקו, בן 59, נאלץ לפרוש מהתפקיד ב-2018 בעקבות מחאות המוניות שפרצו לאחר רצח של עיתונאי חוקר ואשתו. הוא הקצין את עמדותיו באופוזיציה, ואימץ עמדות פרו-רוסיות בניגוד לקואליציית המרכז-ימין ששלטה במדינה אחרי הבחירות הקודמות ב-2020, לפני שהתפרקה בשנה שעברה והוחלפה בממשלת מעבר.

הוא אמר כי לא ישלח "כדור אחד נוסף" לאוקראינה שכנתו, כינה את הסנקציות המערביות והאירופיות נגד מוסקבה "חסרות תועלת", והבטיח להטיל וטו על כל בקשה אוקראינית להצטרף לנאט"ו. ממשלה שלו עלולה לפגוע באחדות האירופית הכמעט גורפת ביחס למלחמה המשתוללת קרוב ל-20 חודשים.

"המלחמה תמיד מגיעה מהמערב, והחירות והשלום תמיד מגיעים מהמזרח", אמר השבוע פיקו, תומך נלהב של ראש הממשלה הלאומני של הונגריה ויקטור אורבן, בעצרת תמיכה. הוא מתנגד להגירה ולזכויות הקהילה הגאה, ואיים להדיח את חוקרי הסוכנות הלאומית לפשיעה ואת התובע המיוחד החוקר פרשות שחיתות בדרגים הגבוהים - בעודו נתון לכמה חקירות פליליות בעצמו.

מומחים אומרים כי בעוד שבקדנציות הקודמות שלו הפגין פיקו פרגמטיות ורצון להימנע מעימותים מיותרים עם בריסל או עם בעלות בריתה של סלובקיה בנאט"ו, תמיכה של אורבן וכמה מנהיגים לאומניים אחרים תוכל לחזק אותו. עם זאת, המדיניות שלו תהיה תלויה בהרכב הקואליציה שלו, אם יצליח לגבש אחת כזאת.

שותפותיה הפוטנציאליות של סמר נעות ממפלגת הלאס למפלגת רפובליקה הימנית קיצונית, המורכבת מחברים לשעבר במפלגה הניאו-נאצית של סלובקיה.

עוד בוואלה!

נשיאה ראשונה: "ארין ברוקוביץ'" של סלובקיה ניצחה את הפופוליסטים

לכתבה המלאה
מיכאל סימקה, מנהיגת מפלגת סלובקיה הפרוגרסיבית, באירוע בחירות של המפלגה לקראת הבחירות לפרלמנט בטרנצ'ין, סלובקיה, 7 בספטמבר 2023. רויטרס
לא מוכן לשתף פעולה עם הקיצונים. מנהיג הליברלים סימקה/רויטרס

במקביל, המצביעים המתונים יותר זרמו למפלגת סלובקיה פרוגרסיבית, שבראשה עומד מיכאל סימקה בן ה-39, בוגר לימודי מדע המדינה באוניברסיטת אוקספורד ואחד מסגני יו"ר הפרלמנט האירופי. הוא שולל כניסה לממשלה עם פיקו או עם גורמים קיצוניים, והוביל קמפיין פרו-מערבי שכלל הבטחות להעמקת שיתוף הפעולה האירופי והמשך התמיכה באוקראינה. בנוסף לכך, המפלגה תומכת בזכויות הלהט"ב, עמדה חריגה במדינה הקתולית השמרנית.

המפלגה פופולרית בעיקר בקרב צעירים, והיא פספסה בפער קטן את הכניסה לפרלמנט בבחירות הקודמות ב-2020. היא מוכנה לעבוד בשיתוף פעולה עם מפלגות שמרניות קטנות, אף שההבדלים ביחס לסוגיות חברתיות כמו נישואים חד-מיניים עשויים להקשות עליה אם תנסה להרכיב קואליציה.

מפלגות נוספות שצפויות לעבור את רף 5% כדי להיכנס לפרלמנט הן OLaNO - שניצחה בבחירות הקודמות - מפלגת הימין "אנחנו משפחה", מפלגת חירות וסולידריות הליברלית, מפלגת המרכז "למען העם", מפלגת הימין הקיצוני רפובליקה והמפלגה הלאומית הסלובקית האולטרה-לאומנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully