וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד: "יהיו השנה פריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת יש עתיד"

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 9:19

לפיד הודיע היום בראיון ל-103FM כי יקיים פריימריז לתפקיד יו"ר המפלגה, אך לא עבור הרשימה. בנושא העסקה עם סעודיה, התנגד לפיד להפיכתה למדינת סף גרעינית. "אי אפשר להקריב אינטרסים ביטחוניים כד לפייס את סמוטריץ' ובן גביר בנושא הפלסטיני"

בוידאו: לפיד מגיב לראשונה על הצעת הפשרה: "לא אמיתית, נתניהו רוצה פגישה עם ביידן"/יותם רונן

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע היום (חמישי) בראיון לטל שלו וניסים משעל -103FM כי יהיו פריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת יש עתיד. לפיד אמר בראיון כי הפריימריז צפויים להתרחש עוד השנה, וכי הם יהיו רק על תפקיד יושב הראש ולא על הרשימה לכנסת. "אם אתם רוצים לדעת למה, אני מציע שתעברו על חברי הכנסת של הליכוד", אמר. במקביל, הודיע ח"כ רם בן ברק על כוונתו להתמודד מול לפיד בפריימריז.

לפיד פתח את הראיון והצהיר כי הוא מודאג מהמצב במדינה. לאחר מכן, התייחס לאירועי יום כיפור ולדבריו של גדעון סער. "אני חושב שמישהו מכר לגדעון משהו לא נכון", אמר לפיד, "אמרתי שזה אירוע מאוד עצוב, נכון שציינתי את העובדה שהעמותה חרד"לית מאוד קיצונית התחילה את הבלאגן הזה, אני לא חושב שמישהו חושב אחרת. אני אמרתי שצריך פתרון אחר, אני לא אוהב שביום כיפור תפילות מתפוצצות לכאן או לכאן. אמרתי שזה אירוע עצוב שלא היה צריך לקרות".

יאיר לפיד, אולפן וואלה! 5 ביולי 2023. ראובן קסטרו
יהיו פריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת יש עתיד. לפיד/ראובן קסטרו

"זה שאנשים בפאניקה מזה שיש פה קבוצות שלמות שמנסות להוביל אותנו למלחמת דת זה מוצדק. אף פעם לא פחדתי לשלם מחיר, גם פוליטי, על עמדותיי. דעתי לא נוחה מזה שמפוצצים תפילת יום כיפור גם אם אתה צודק. זה שהם צודקים, ובית המשפט קובע שאסור מחיצות, המודל שאני הצעתי שגם הוא לא מושלם זה מה שאני מכנה מודל כיכר אתרים. יש מקום מעורב וכל אחד ילך וישב איפה שהוא רוצה. אתה רוצה לייצר פתרונות לחברה הישראלית, לא להנציח את המריבה לנצח".

אז למה האשימו אותך?

"לא יודע"

הוא קרא לתגובה שלך תגובה מכוערת

"אמרתי לכם מה הייתה תגובתי, אני מניח שמישהו אמר לגדעון משהו לא נכון. אתם יכולים לשאול אותו, אני עוד לא דיברתי איתו"

מיכאלי גם תוקפת את ההנהגה של המחנה ומגבה את המפגינים

"יש לי הצעה לכל חבריי באופוזיציה, בואו נזכור איפה הבעיה - יש פה ממשלה משוגעת לגמרי שלאט לאט מפרקת את כל מה שטוב בחרה הישראלית. אנחנו צריכים לעבוד יחד מול הממשלה הזו. אני לא מתכונן לריב בחזרה אפילו אם זה נחמד תקשורתית. ב־2024 יהיו בחירות, אנינו צריכים לבוא מאוחדים ולהגיד שמה שמעניין אותנו זו ממשלה טובה. נרצחים אנשים, הכלכלה מתפרקת, מה שצריך זה ממשלה שלא גורמת לאנשים לריב אלא לעבוד ביחד לטובת החברה הישראלית. יש איזו קבוצה שרוצים לעשות הקפות מול בית בן גוריון, יכול להיות שאני אלך".

גדעון סער, 1 במאי 2023. ראובן קסטרו
"מישהו מכר לו משהו לא נכון", גדעון סער/ראובן קסטרו

איך מונעים את המראות של כיפור לחזור על עצמם?

"אנחנו לא נעמיד פנים שהמצב הוא רגיל. אני מציע שהפעם עיריית תל אביב תשלח פקחים, זו הייתה טעות, זה היה מונע את כל מה שקרה שם. יש מספיק אפשרויות לחברה הישראלית היום לקרוע את עצמה מבפנים, אני מציע לא לעשות את זה סביב הנושא של התפילות".

בחירות ב־2024? אתה מדדה בסקרים

"אני לא מרגיש מדדה, השיקולים שלי מה טוב למדינת ישראל הם לא בהכרח פוליטיים. הממשלה הזו דורסת אותנו מבפנים, אני חושב שב־2024 יהיו בחירות כי הממשלה מפרקת את עצמה מבפנים. כשיהיו בחירות אנשים תמיד בסופו של דבר מעריכים את מי שאומר אמת לא נעימה. תמיד בסוף בבחירות אנשים אומרים 'אני אצביע למי שאומר את דעתו'. לאט לאט, עם הרבה פחות ממה שיש לנו היום נכנסתי לבחירות ויצאתי ראש ממשלה. יש פה אירוע שלא היה כמותו, יש פה ממשלה שעושה את השמדת הערך הכי גדולה בתולדות המדינה. גם הצד הלאומי שלי מוטרד. אנחנו צריכים להחליף אותה. אני לא חושב שאני טועה, תמיד יש מחיר פוליטי כשאתה אומר אמת בקול ברור כשאנשים יודעים שהיא לא נעימה".

תן דוגמה לאמירה

"היה שלבים שעשיתי הרבה מאוד בשביל להגיע לפשרות עם הממשלה כדי למנוע את ההפיכה המשטרית, אבל גם לא היססתי להתייצב מול הציבור ולהגיד שאין פה באמת מו"מ אמיתי ולא תהיה כרגע פשרה. אנשים את זה לא אוהבים לשמוע, כולנו מחפשים לעשות משהו, למצוא פתרון שימנע קרע נורא בעם ישראל. אני מוכן לשלם את המחיר הזה. בבחירות בסף אנשים מעריכים שאומרים להם את האמת. הציבור מעניש אותה ברגליים על זה שהיא לא עובדת והדבר החשוב הוא להחליף אותה".

רוחות שלום מסעודיה - רואים התאוששות של נתניהו בסקרים

"לא רק שאני בעד הסכם נורמליזציה עם סעודיה, זה תהליך שהתחיל אצלי. עשינו את ההסכם הסעודי מצרי, זה דברים שאנחנו התחלנו איתם. אני רק אומר, שאסור באיסור חמור שההסכם יכלול הפיכה של סעודיה למדינה סף גרעינית. זה מסוכן, כל הממסד הביטחוני נגד זה. זה לא יכול להיות שישראל היא לא הראשונה שקמה ואומרת 'אנחנו את זה לא נאפשר'".


אתה לא סומך על נתניהו?

"לא"

אין לו אחריות?

"הייתה לו פעם, כבר אין לו. הוא במצוקה פוליטית והוא חושב שזה הפתרון שלו. תגידו לי אתם, אם אני הייתי היום ראש הממשלה עדיין ועושה הסכם עם סעודיה שכולל הפיכתה למדינה סף גרעינית הוא היה אומר שזה סכנת נפשות, שזה מערער את כל האיזון במזרח התיכון. זה מערער את כל האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ואנחנו יכולים במו"מ יותר קשוח, חד, פחות מתכונן של ממשלה שלא במצוקה פוליטית, להגיע להסכם עם סעודיה בלי הרכיב הזה".

ביידן נתן לנתניהו שתי מתנות די גדולות בשבוע האחרון - לא מנוגד?

"אני חושב שממשל ביידן, ביידן הוא ידיד ישראל גדול, והממשל עושה הפרדה בין הממשלה למדינה. זה גם מה שאני אמרתי להם בוושינגטון. ממשלות באות והולכות, מדינת ישראל נשארת ואנחנו צריכים לשמר את הידידות הזו. לגבי הוויזה, היינו יכולים להיות עם הוויזה כבר לפני שנה, הליכוד הפיל את זה כי אותם לא מעניין טובת ישראל. הם הפילו את זה ודחו את זה בשנה. אני היום פוגש את השגרירה בפועל שבאה ללחוץ על ידי ולהגיד תודה, כי גם להם חשוב שיהיה ברור שלממשלה הקודמת יש נתח לא פחות גדול מלממשלה הנוכחית".

"אני לא יודע מה הוא מצפה לקבל בתמורה, להם יש שיטה שבה אדם נבחר ומכהן ארבע שנים. הוא מבין את היחסים בתוך משהו ארוך טווח, הם יודעים מתי אומרים להם את האמת ובעיקר מתי לא, וגם הם, לדעתי, חושבים שהממשלה הזו לא תחזיק מעמד יותר מדי זמן. אני חושב שרמות וכמות הפרסומים פה לא זהות למה שאני רואה בארצות הברית, ואני חוזר על זה שמדינת ישראל לא יכולה במבנה הנוכחי לחתום על ההסכם הזה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ישיבת הממשלה, ירושלים. 20 באוגוסט 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"הממשלה מפרקת את עצמה מבפנים"/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

אם בהסכם יהיה אותו סעיף של העשרת אורניום שהסעודים מבקשים תצביע נגד?

"אני חושב שכל כנסת ישראל לא יכולה לאשר את ההסכם הזה. אני מאוד מאוד מקווה ואני אומר שוב, זה לא עניין תאורטי, שהממשלה והמחנה הלאומי כולו יתעשתו ויבינו שהם צריכים להיות הקול הכי ברור נגד הרעיון של עוד מדינה סף גרעינית במזרח התיכון. אני לא חושב שנתניה רוצה להיות במצב שמה שיכתבו עליו בספרי ההיסטוריה זה שהוא לא הפך מדינה אחת אלא שתיים. בתור מי שהיה ממונה על הנושאים האלה, אין דבר כזה תחת פיקוח. האמריקאים שלטו בשדות הנפט בסעודיה עד שקמו הסעודים ואומרו 'תצאו מפה'. אם אתה מקים תעשיית אורניום בסעודיה, בסיבוב של מפתח זה הופך לתעשייה צבאית".

"אני כן מצפה מממשלת ישראל שתאבק נגד משהו שהוא נזק ברור לאינטרסים הביטחוניים שלנו. אני בספק, אני מודאג מזה שזו העסקה שבעיני נתניהו הנכונה. אי אפשר להקריב אינטרסים גרעיניים ביטחוניים של ישראל בשביל לפייס את סמוטריץ' ובן גביר בנושא הפלסטיני. צריך להיות יותר זהיר ויותר באינטרסים האמיתיים של המדינה ופחות בפוליטיקה".
אם הוא יצליח, זה הישג אדיר בסדר גודל של הסכמי השלום של רבין

"אני לא חושב שזה נכון, יכול להיות שההסכם יהיה הדבר שעליו נלך לבחירות, על זה שאנחנו נדע לנהל את זה טוב ממנו ובוודאי מהקואליציה המאוד מטורללת שלו".

הסיפור של סעודיה יוריד מסדר היום את המהפכה ?

"לא. אני חושב שעכשיו בגלל חגים ופגרת כנסת זה לא על השולחן. הם לא מעמידים פנים שהם מתכוננים להרפות מזה".

נתניהו אמר שינוי קטן

"ואנחנו כמובן מאמינים לו מיד. מה זה שינוי קטן? זה נותן להם שליטה בבחירת השופטים שבכל מדינה דיקטטורית. זה לא שינוי קטן, זו דרמה. אני האיש שהלך הכי רחוק בניסיון להגיע להסכמות סביב עילת הסבירות. אני ראיתי מקרוב עד כמה אין לו שליטה בתהליך, יריב ובן גביר דפקו על השולחן, הוא נבהל והוא ביטל את כל ההסכמות".

ג'ו ביידן עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמן, 15 ביולי 2022. רויטרס
"אין דבר כזה מדינה סף גרעינית תחת פיקוח". ביידן ויורש העצר בן סלמאן/רויטרס

כן היו הסכמות על ריכוך

"כן, לא באמת כי לא ברור אם יש קואליציה להסכמות. אמרתי שצריך לתת לבג"ץ לעשות את הדיונים שלו, וזה מה שבג"ץ עושה. זה כמעט שעשע אותי, אני הצעתי מיד אחרי הסבירות, אמרתי בואו נלך ל-18 חודשי הקפאה בחקיקה, לא מעניין אותי שנתניהו מבטיח אני קונה מנתניהו רק במזומן, שבהם אי אפשר לחוקק אלא בהסכמה רחבה. אחרי שיהיה לנו את זה אפשר יהיה לקיים דיונים על היתר, זו פשוט תעודת ביטוח שלא משקרים שוב".

יהיו פריימריז ביש עתיד?

"כן. יהיו, כנראה עוד השנה לתפקיד היו"ר. אני חושב שעל התפקיד שלי צריכים להיות פריימריז, לא לחברי כנסת ואם אתם רוצים לדעת למה אני מציע שתעברו על חברי הכנסת של הליכוד. יהיה פריימריז על תפקיד יו"ר יש עתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully