וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: שיגרנו בהצלחה את הלוויין "נור-3" לחלל

עודכן לאחרונה: 27.9.2023 / 11:33

שר התקשורת אמר כי הלוויין שוגר על ידי זרוע החלל של משמרות המהפכה, והגיע ל-450 ק"מ מכדור הארץ. טהראן משקיעה מאמצים רבים בפיתוח טכנולוגיית הלוויינים שלה, המדאיגה את המערב ואת ישראל מחשש שהיא תשמש את תכנית הטילים שלה

מצעד צבאי בטהראן לציון יום השנה למלחמה עם עיראק/הטלוויזיה האיראנית

איראן אמרה היום (רביעי) כי היא שיגרה בהצלחה את הלוויין "נור-3". שר התקשורת, איסא זרפור, אמר כי הלוויין הגיע למרחק של 450 ק"מ מכדור הארץ אחרי ששוגר על ידי הרקטה "קאסד". לא ברור מתי אירע השיגור, או היכן.

שר התקשורת האיראני אמר כי זרוע החלל של משמרות המהפכה ביצעה את השיגור האחרון, שתיעודים ממנו לא פורסמו עד כה. למשמרות המהפכה יש תכנית חלל נפרדת משל הכוחות המזוינים הסדירים של איראן, והם נתונים לפיקודו הישיר של המנהיג העליון עלי חמינאי. שיגור הלוויין הראשון שלהם היה באפריל 2020.

טהראן משקיעה מאמצים רבים בפיתוח טכנולוגיית הלוויינים שלה, המדאיגה את המערב ואת ישראל מחשש שהיא תשמש את תכנית הטילים והגרעין שלה ומפרה את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם. בשנים האחרונות היא רשמה כישלונות רבים בשיגורי לוויינים לחלל, חרף הצהרות מוקדמות על הצלחתם. גורמים מערביים או ישראליים טרם הגיבו על השיגור האחרון, שאירע בזמן של מתיחות גוברת סביב תכנית הגרעין שלה.

שיגור הלוויין נור של איראן, 22 באפריל. רויטרס
שיגור הלוויין "נור-2" לחלל, בשנה שעברה/רויטרס

קהילת המודיעין של ארצות הברית העריכה בשנה שעברה כי פיתוח רכבי שיגור הלוויינים מקצר את הזמן הנדרש לאיראן לפתח טילים בליסטיים בין-יבשתיים משום שיש להם טכנולוגיה דומה.

איראן ממשיכה להכחיש שיש בכוונותיה לפתח נשק גרעיני, והנשיא איברהים ראיסי חזר על כך בימים האחרונים. עם זאת, המערב, ישראל והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרו כי טהראן עצרה את תכנית הגרעין הצבאית שלה ב-2003, בעוד שבירושלים סבורים כי היא ממשיכה לפתח אותה בחשאי.

במהלך העשור האחרון, איראן שיגרה כמה לוויינים לחלל, שלא שרדו זמן רב, ואפילו קוף, ב-2013. תכנית החלל שלה נתקלה בקשיים רבים, והיא כשלה חמש פעמים ברציפות בשיגור רקטת נושאת הלוויינים "סימורג".

בפברואר 2019, שלושה חוקרים נהרגו בשריפה שפרצה במרכז החלל "אימאם חומייני", ונשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ רמז למעורבות בפיצוץ בכן שיגור בהמשך אותה שנה. מאז שטראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018 והטיל מחדש את הסנקציות על איראן, היא האיצה את קצב העשרת האורניום שלה והשיחות לחידוש ההסכם הגיעו למבוי סתום כבר לפני יותר משנה.

סבא"א אמרה מאז כי לאיראן יש מספיק אורניום מועשר לייצור כמה פצצות גרעין, אם תבחר לעשות זאת. החודש היא הזהירה כי טהראן החליטה לגרש פקחי גרעין ותיקים שחסרונם יפגע ביכולת שלה לעקוב אחר תכנית הגרעין האיראנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully