וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במערכת הביטחון מעבירים מסרים: אם האלימות על הגבול תימשך - נחריף את התגובה

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 10:23

בחמאס מתלוננים על המצוקה הכלכלית שמחריפה, וגורמי ביטחון מאשימים: "הם מנסים להשתמש בטרור כחלק מארגז הכלים למו"מ על שיפור מצבו הכלכלי". עם יותר ממאה פצועים במהלך כיפור, הגורמים מאיימים: "לא נאפשר מצב שבו כל פעם שחמאס מתנהל לא נכון כלכלית הוא פותח באלימות"

תקיפת העמדה הצבאית של ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה מוקדם יותר היום/דובר צה"ל

ההפגנות בגדר גבול רצועת עזה החריפו בשבועות האחרונים ואיתן האלימות. חמאס דיווח בשבוע הראשון של ההפגנות כי הוא מצפה מקטאר להחזיר את סכומי הכסף הגדולים לסיוע לתושבים, משום שהארגון מתקשה לשלם את משכורות אלפי הפקידים. הטענה היא כי יוקר המחייה מחייב אותו להוציא סכומים גבוהים על סחורות מישראל וממצרים. גם הציפיות ליותר פועלים שייצאו לעבודה בישראל מעבר ל-18,600 התבדו. כרגע מעבר הגבול ארז, המשמש ליציאת פועלים לישראל, סגור. הלחץ גובר ברחוב הפלסטיני, שמותח ביקורת על הנהגת חמאס שלא מצליחה להוביל לפתרון.

בשב"כ מתעקשים שעד שלא יתקדם מהלך לפתרון סוגיית השבויים והנעדרים לא תעלה המכסה מעבר ל-18,600, כשברקע כבר דווחו שני מקרים של פועלים פלסטינים עם סכינים שאותרו על ידי מאבטחים בעורף ישראל. "חמאס מנסה להשתמש באלימות וטרור על הגבול כחלק מארגז הכלים למשא ומתן על שיפור מצבו הכלכלי", הסביר גורם ביטחוני בכיר, והוסיף, כי "המסר שהועבר דרך הקטארים והמצרים כי אם הטרור והאלימות ימשיכו, ישראל תחריף את התגובות".

גורמים במערכת הביטחון הוסיפו כי בשלב הזה משמר החמאס את הטרור והאלימות באזור הגדר ולא פוגע בעוטף עזה. כמו כן, לא בהכרח כל מה שקורה שם נשלט על ידו וחלק מהמקרים הן יוזמות מקומיות.

הפגנות בגבול רצועת עזה 18 בספטמבר. Atia Mohammed/Flash90, אתר רשמי
"כל מי שצה״ל מזהה עם אקדח או מטען - יורים בו". הפגנות על הגבול/אתר רשמי, Atia Mohammed/Flash90

בשלב זה מעריכים גורמי הביטחון כי חמאס מנסה לבחון את הגבולות מול צה"ל. "הוא בודק כיצד מותר לו להגיב ואיך להתנהל. תוקפים לו עמדות, הוא לא מרסן את הכוחות בשטח אבל הוא גם לא מגיב ברקטות. זו מלחמת מוחות והוא משלם עליה כלכלית. לא נאפשר מצב שבו כל פעם שהוא מתנהל לא נכון כלכלית הוא פותח באלימות וטרור". עוד הדגישו הגורמים כי "כל מי שכוחות צה"ל מזהים עם אקדח או מטען חבלה והוא עומד בנוהל של קו ירי ברור ומדויק - יורים בו". לפי דיווחים מהשטח, במהלך יום כיפור יותר ממאה פלסטינים נפצעו מירי צלפי צה"ל ומג"ב.

גורמים בשטח מדווחים על התמודדות מורכבת מול המתפרעים בגדר הגבול. לדברי גורמי צבא, "יש מבעירי צמיגים, יש משליכי אבנים, ויש ניסיונות לחבל בגדר בכל מיני דרכים. מתוך ההמון יוצאים לפעמים משליכי מטעני חבלה מאולתרים ומחבלים שיורים באקדחים. משיבים באש מדויקת. לגבי מפריחי הבלונים, רובם נמצאים בעומק השטח. לא כל בלון שהם מרימים לאוויר מגיע לישראל".

לפי ההערכות בישראל, אם חמאס ירחיב את האלימות והטרור מעבר לגדר, צה"ל יחזור לתקוף בעומק הרצועה ולא בהכרח רק עמדות של הארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully