וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בקנדה: הפרלמנט שיבח אוקראיני שלחם עם הנאצים

עודכן לאחרונה: 26.9.2023 / 8:12

במהלך ביקורו של זלנסקי, הזכיר יו"ר בית הנבחרים אוקראיני בן 98 שישב בקהל ונאבק בצבא האדום - אך בהמשך התברר שהוא לחם בשורות יחידה נאצית. "מצטער על החלטתי", אמר יושב הראש, שזכה לביקורת מצד ארגונים יהודיים ושיחק לידי הנרטיב של רוסיה במלחמתה באוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו מוחאים כפיים בפרלמנט באוטווה, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
טרודו וזלנסקי בפרלמנט בקנדה, בשבוע שעבר/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של קנדה הביע היום (שני) התנצלות אחרי ששיבח אוקראיני בן 98 ששירת ביחידה נאצית במהלך מלחמת העולם השנייה, ואמר כי הוא לא היה מודע לעברו. השבחים שלהם זכה ירוסלב חונקה בעת ביקורו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בשבוע שעבר זכו לגינויים מצד ארגונים יהודיים ונוצלו על ידי הקרמלין לטובת קידום הנרטיב שלפיו רוסיה נלחמת ב"נאצים" באוקראינה.

בהצהרה שפרסם היום, אמר יו"ר בית הנבחרים של קנדה, אנתוני רוטה, כי ב-22 בספטמבר, לאחר נאומו של זלנסקי בפרלמנט, "ציינתי בדבריי אדם שהיה בגלריה". לדבריו, "לאחר מכן נודע לי מידע נוסף שגורם לי להצטער על החלטתי לעשות זאת".

רוטה הוסיף כי "אף אחד, לרבות חברי פרלמנט והמשלחת מאוקראינה, לא היה מודע לכוונתי או לדבריי לפני שנשאתי אותם. יוזמה זו הייתה שלי לחלוטין, האדם המדובר הוא מהמחוז שלי שהובא לידיעתי".

התקרית אירעה ביום שישי, כשרוטה הצביע על הונקה ואמר כי זהו "גיבור אוקראיני, גיבור קנדי, וכולנו מודים לו על שירותיו", ואלו הנוכחים בפרלמנט מחאו לו כפיים. הונקה שירת בדיביזיה נאצית שהורכבה מלוחמים אוקראינים, שסייעו למלחמה בברית המועצות ששלטה באוקראינה בזמן מלחמת העולם השנייה.

ראש הממשלה ג'סטין טרודו היה עם זלנסקי בפרלמנט באותה עת. טרודו אמר היום כי ההזמנה הייתה "מביכה מאוד", אך הוא לא קרא רוטה להתפטר. "זה מרגיז מאוד שזה קרה. היו"ר הודה בטעותו והתנצל", אמר טרודו. "אבל זה משהו שמביך מאוד את הפרלמנט של קנדה ובשל כך את כל הקנדים".

חברים באופוזיציה קראו ליו"ר הפרלמנט להתפטר, בהם חבר הפרלמנט פיטר ג'וליאן מהמפלגה הדמוקרטית, שכינה זאת "טעות בלתי נסלחת". לדבריו, "לרוע המזל, אני מאמין שאמון מקודש נשבר".

הארגון היהודי הקנדי CIJA אמר כי הוא "מודאג מאוד" שחבר לשעבר בדיביזיה הנאצית שהשתתף ברצח יהודים זוכה לתשואות, והדגיש כי אסור שזה יקרה שוב, תוך שהוא מודה על ההתנצלות.

לשכתו של טרודו אמרה כי ההחלטה להזמין את הונקה לפרלמנט הייתה של לשכת יושב הראש, והיא הכחישה שהתקיימה פגישה בין הונקה לראש הממשלה. טרודו הזהיר היום כי רוסיה עלולה להשתמש באירוע כדי לקדם את הנרטיב השקרי שלה לגבי אוקראינה.

רוסיה: "שערורייה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניסה להצדיק את הפלישה לאוקראינה על בסיס הטענה השקרית שהוא רוצה לבצע "דה-נאציפיקציה" לרפובליקה הסובייטית לשעבר. "אני חושב שזה הולך להיות חשוב מאוד שכולנו נהדוף את הדיסאינפורמציה הרוסית ונמשיך בתמיכה הנחושה והחד-משמעית שלנו באוקראינה", אמר טרודו.

במוסקבה, דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי זאת תקרית "שערורייתית". לדבריו, "מדינות מערביות רבות, כולל קנדה, גידלו דור צעיר שאינו יודע מי נלחם במי ומה קרה במהלך מלחמת העולם השנייה. והם לא יודעים כלום לגבי איום הפשיזם".

אך הזעם על קנדה לא הגיע רק מכיוונה של רוסיה. גם פולין, המצויה במשבר משלה מול אוקראינה בעלת בריתה, דרשה התנצלות מהפרלמנט על ש"הלבין נבלים כאלו". מלבד רצח יהודים, היחידה שבה שירת הונקה - דיוויזיית הוואפן גרנדיר אס אס ה-14 - הואשמה גם ברצח פולנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully