וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאום נתניהו: בקרוב ייאלץ ראש הממשלה לבחור בין הברכה לקללה

עודכן לאחרונה: 22.9.2023 / 21:46

מצד אחד מנסה להשיג הסכם עם סעודיה, ומהשני עומד מול המחאה הגדולה ביותר שידעה המדינה. מהאחד מדבר על שלום - ומהשני מרכיב קואליציה עם תומכי טרור. הנאום, שהתקיים לצד מחאת ענק מול בניין האו"ם, לא ייזכר כאחד מהטובים של רה"מ, אולם ביטא היטב את המציאות בה הוא שרוי

בוידאו: נתניהו באו"ם: אנחנו על סף שלום בין ישראל לסעודיה, אסור שלפלסטינים יהיה וטו/אתר האו"ם

אלפי ישראלים ויהודים התאספו בפינת רחוב 48 והשדרה השנייה בניו יורק כדי להפגין נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והמהפכה המשפטית שמקדמת ממשלתו. המחזה היה חסר תקדים. קפלן במנהטן. הרעש של המפגינים נשמע היטב ברחבה שמחוץ לבניין האו"ם.

בנימין נתניהו שעלה באותו זמן לבימת העצרת הכללית כדי לנאום שם בפעם הראשונה מזה חמש שנים לא שמע את המפגינים, אבל הידיעה שמחוץ לאולם יש הפגנה המונית נגדו הטרידה אותו מאוד. מי שפגש אותו בימים האחרונים בניו יורק ושוחח איתו על ההפגנות היה יכול להתרשם מכך בקלות. לשכת ראש הממשלה אף הפיצה לכתבים תמונות וסרטוני וידאו של נתניהו יוצא לברך את תומכיו שהגיעו להפגנת תמיכה "ספונטנית" של כמה עשרות בני אדם שהתקיימה אתמול מול מלונו.

נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
ההפגנה הטרידה אותו מאוד. נתניהו/רויטרס
הפגנה מחוץ לנאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
הפגנה מחוץ למטה האו"ם, היום/רויטרס

ישיבת העצרת הכללית של האו"ם היתה מנומנמת ביותר. דיפלומטים מעטים הגיעו לשמוע את מנהיג ממשלת מקדוניה הצפונית שנאם לפני נתניהו. המצב לא השתפר כשראש הממשלה עלה לדבר. האולם היה ריק ברובו. מספרם של חברי פמליית ראש הממשלה היה זהה למספר הדיפלומטים הזרים שישבו באולם.

כמו בנאומים קודמים של נתניהו באו"ם, גם הפעם המתינו ביציע כמה עשרות תומכים יהודים-אמריקנים וישראלים לשעבר, ובהם גם כאלה שנמנו על רשימת התורמים והמממנים שלו ושל משפחתו במהלך השנים. כל כמה דקות במהלך נאומו קמו חברי להקת המעודדות ומחאו כפיים לנתניהו.

בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו הגיע גם הוא לנאום וליווה את אביו מאחורי הקלעים. כמה דקות לפני שנתניהו עלה לבימת עצרת האו"ם שיתף בנו ציוץ שתומך בשחרור של המחבל היהודי עמירם בן אוליאל שהורשע ברצח בני משפחת דוואבשה. גורם מדיני אמר כי כשנתניהו נשאל מוקדם יותר השבוע מה דעתו על הקמפיין של חברת הכנסת לימור סון הרמלך לטובת המחבל היהודי הוא טען שלא שמע על כך והדגיש כי הוא אינו מסכים איתה. אבל הציוץ של בנו הראה מה חושבים בסביבתו הקרובה ביותר של ראש הממשלה.

נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. רויטרס
לא אחד מנאומיו הגדולים. נתניהו/רויטרס
לקראת נאום רה"מ בנימין נתניהו בעצרת האו"ם, 22 בספטמבר 2023. ברק רביד
היה ריק ברובו. האולם לקראת נאום נתניהו באו"ם/ברק רביד

זה לא היה אחד מנאומיו הגדולים של נתניהו אי פעם. לא היתה בו בשורה חדשה או גימיק מיוחד זולת פוסטר קטן עם מפת המזרח התיכון באמצעותה ניסה נתניהו להדגים כיצד האזור כולו יושפע לטובה משלום עם בין ישראל לסעודיה. הנאום גם גרר הודעת הבהרה מלשכת ראש הממשלה - שלישית במספר מאז המראתו מישראל - אחרי שנתניהו נפל בלשונו וקרא להצבת "איום גרעיני" אמין נגד איראן. "הוא התכוון לומר איום צבאי", מסרה לשכתו.

חלק ארוך מנאומו הקדיש נתניהו לבינה מלאכותית ולטכנולוגיה הישראלית שסיפקה לעולם "פריצות דרך עוצרות נשימה". נתניהו שכח לספר למאזינים כי אותם יזמים ואנשי טכנולוגיה ישראלים הם אלה שמובילים את המחאה נגד המהפכה המשפטית ורואים במהלכי ממשלתו ככאלה שמאיימים על כל מה שבנו במשך שנים. את המהפכה המשפטית לא הזכיר נתניהו בנאומו אפילו במילה. מבחינתו ככל שהשיח הישראלי והבינלאומי יעבור לסעודיה - הרי זה משובח.

שני הביטויים שחזרו כמה פעמים בנאומו של ראש הממשלה היו הברכה והקללה. אין שתי מילים שמתארות טוב יותר את דמותו המורכבת של בנימין נתניהו ואת המציאות אליה ניווט את עצמו בימים אלה. מצד אחד מנסה להשיג הסכם שלום היסטורי עם סעודיה, ומצד שני עומד מול המחאה הציבורית הגדולה ביותר מאז הקמת המדינה. מצד אחד מדבר על שלום בניו יורק ומצד שני מרכיב קואליציה עם גזענים ותומכי טרור.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', 9.8.23. חיים גולדברג/ פלאש 90, עיבוד תמונה
ברכה שהרגישה יותר כמו "חיבוק דב". סמוטריץ'/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/ פלאש 90

הדוגמא הטובה ביותר לכך היתה העובדה שהראשון ש"בירך" על נאומו של נתניהו היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ההודעה של סמוטריץ' הרגישה יותר כמו חיבוק דב או איום מרומז מאשר ברכה. "יחד נביא שלום תמורת שלום", כתב סמוטריץ' והבהיר את מרחב התמרון האפסי שהוא מתכוון לתת לנתניהו במו"מ עם ארה"ב וסעודיה.

שר המשפטים יריב לוין, שיש להניח שנתניהו היה משבץ גם כן במחלקת הקללה, מיהר להצטרף לסמוטריץ' עם אותו מסר. עוד חבר למחלקת הקללה של נתניהו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מיהר לאיים באמצעות מקורביו שאם נתניהו יתחיל לעסוק בוויתורים - הוא לא ישב בשקט.

נתניהו טוען שיוכל להגיע להסכם שלום עם סעודיה שיכלול ויתורים לפלסטינים ולהעביר אותו בממשלתו הקיצונית והמסוכסכת. אם יצליח לעשות זאת, זה יהיה לא רק הישג מדיני חסר תקדים - אלא גם הישג פוליטי דרמטי. אולם, סביר יותר שבקרוב יעמוד נתניהו בצומת דרכים וייאלץ להכריע בין הברכה לבין הקללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully