וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הודו מפסיקה להנפיק ויזות לקנדים, טרודו מתעקש: החשד למעורבותה בחיסול - מבוסס

עודכן לאחרונה: 22.9.2023 / 14:45

המשבר ביחסים בין המדינות ממשיך להחריף, וראש ממשלת קנדה קורא לניו דלהי לשתף פעולה בחקירת ההתנקשות במנהיג הסיקי הבדלני. לפי דיווח קנדי, המודיעין כולל התקשרויות בין בכירים הודים, בהם דיפלומטים בקנדה וחלק מהמידע הועבר מבעלת ברית מערבית

בווידאו: הפגנה של סיקים בפקיסטן במחאה על רצח מנהיג בדלני בקנדה/רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו התעקש אמש (חמישי) כי יש "סיבות מבוססות" להאמין שסוכנים הודים עשויים להיות מאחורי רצח המנהיג הסיקי הבדלני על אדמת קנדה. זאת בזמן שהמשבר בין שתי בעלות הברית הוותיקות הולך ומחריף, ומאיים לפגוע במאמצים של מדינות המערב להתקרב להודו כמשקל נגד לסין.

המנהיג הסיקי הבדלני הארדיפ סינג ניג'אר - שאותו הודו הגדירה כטרוריסט ב-2020 - נורה למוות מחוץ למקדש בקולומביה הבריטית ביוני. עם זאת, תומכיו תיארו אותו בתור מנהיג אזרחי שקידם את שאיפותיהם של חלק מהסיקים להקים מדינה עצמאית בשם חליסטאן בחלק משטחה של הודו.

ביום שני טרודו הטיל את הפצצה הדיפלומטית בהצהרה שהקריא בפני הפרלמנט, והודו הגיבה בזעם וכינתה את הטענות נגדה "אבסורדיות". ניו דלהי הפסיקה אתמול את הנפקת הוויזות בקנדה, ושתי המדינות גירשו השבוע דיפלומטים ופרסמו אזהרות מסע.

במקביל, קנדה צמצמה את הסגל הדיפלומטי שלה בהודו לאור איומים שקיבלו על חייהם ברשתות החברתיות. הודו, מצדה, הביעה "חששות עזים לגבי המשך פעילות אנטי-הודית של גורמים קיצוניים בקנדה", שאותם היא האשימה ב"קידום בדלנות והסתה לאלימות נגד דיפלומטים הודים".

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו במסיבת עיתונאים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 21 בספטמבר 2023. רויטרס
ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו במסיבת עיתונאים בשולי עצרת האו"ם בניו יורק, 21 בספטמבר 2023/רויטרס

ראש ממשלת קנדה קרא להודו לשתף פעולה בחקירה ואמר כי הוא לא יחשוף בשלב זה את הראיות. "כפי שאמרתי ביום שני, יש סיבות מהימנות להאמין שסוכנים של ממשלת הודו היו מעורבים בהריגת אזרח קנדי על אדמת קנדה", אמר טרודו בשיחה עם כתבים בניו יורק בשולי העצרת הכללית של האו"ם . הוא הוסיף כי בהתעקשותה של קנדה לחשוף את האמת, היא נאבקת למען "הסדר הבינלאומי המבוסס על כללים שאנו מאמינים בו".

כשהתבקש על ידי אחד הכתבים להבהיר עד "עד כמה נרחבות ומוצקות" הראיות נגד הודו, טרודו לא השיב ישירות. הוא הדגיש כי לקנדה יש "מערכת משפט קפדנית ועצמאית", ו"אנחנו מאפשרים להליכים המשפטיים הללו להתקדם בכוחות עצמם תוך יושרה מירבית". הוא הוסיף כי ההחלטה לשתף את הטענות הללו לא נעשתה בקלות דעת אלא ב"כובד ראש".

כשנשאל אם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי אישר או הכחיש את ההאשמות הללו, טרודו אמר שהוא ניהל "שיחה ישירה וכנה" עם מודי "שבה שיתפתי את החששות שלי באופן ברור". טרודו אמר שקנדה תמיד תגן על "חופש הביטוי" תוך שהיא פועלת נגד שנאה.

טרודו ביקר בהודו מוקדם יותר החודש לפסגת ה-G20 שבמהלכה קיים פגישה מתוחה עם מודי, שמבקריו מאשימים אותו בקידום אג'נדה הינדית קיצונית ובפגיעה בדמוקרטיה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בפסגת G20 בניו דלהי, 9 בספטמבר 2023/רויטרס

שעות לפני דבריו של טרודו, ארינדם באגצ'י, דובר משרד החוץ של הודו, אמר לכתבים כי ניו דלהי הבהירה כי "אנחנו מוכנים להסתכל על כל מידע ספציפי שנמסר לנו, אבל עד כה אנחנו לא קיבלו מידע ספציפי כזה".

אף שבכירים בקנדה סירבו לומר בפומבי מדוע הם מאמינים שהודו קשור להתנקשות בניג'אר, תאגיד השידור הקנדי (CBC) דיווח כי ההערכה הזו מבוססת על מודיעין אנושי ואותות שנאסף בחודשים האחרונים. ב-CBC, שציטטו מקורות אנונימיים, דיווחו עוד כי בשיחות סגורות שום בכיר הודי לא הכחיש את הטענה שיש ראיות למעורבות הממשלה במותו של ניג'אר.

הודו טרם הגיבה על הדיווח של CBC, שלפיו המידע המודיעי כולל תקשורת בין גורמים הודיים רשמיים, חלקם דיפלומטים הנוכחים בקנדה. חלק מהמידע המודיעיני, לפי הדיווח, הועבר לקנדה על ידי אחת משותפותיה לברית "חמש העיניים". הברית המודיעינית כוללת את ארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה וניו זילנד - כולן בעלות יחסים קרובים עם הודו.

בעודן שומרות על זהירות, ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה הביעו דאגה מהטענות שהשמיעה קנדה. לפי דיווח ב"פיינשל טיימס", נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וכמה מנהיגים אחרים מברית "חמש העיניים" העלו את הנושא בפניו של מודי במהלך פסגת ה-20G החודש.

שלט לזכרו של המנהיג הסיקי הארדיפ סינג ניג'אר אחרי שנרצח בסרי, קנדה, 18 בספטמבר 2023. רויטרס
שלט לזכרו של המנהיג הסיקי הארדיפ סינג ניג'אר אחרי שנרצח בסרי, קנדה, 18 בספטמבר 2023/רויטרס

חליסטאן הוא שמה של מדינה עצמאית שאותה שואפים להקים בדלנים סיקים במדינת פונג'ב שבצפון הודו. הם הנהיגו מרד עקוב מדם בשנות ה-80 וה-90, שבמהלכו נהרגו עשרות אלפי בני אדם.

אף שהתמיכה במרד בתוך הודו כמעט שלא קיימת, קבוצות קטנות של סיקים באוסטרליה, בריטניה, קנדה וארצות הברית תומכות בהקמת מדינה עצמאית. ומעת לעת, הן עורכות הפגנות מחוץ לשגרירויות הודו. ניו דלהי, שעדיין חוששת מכל התעוררות של המרד, לא שבעת רצון תקופה ארוכה מהפעילות הבדלנית הסיקית בקנדה, והיא דחקה באוטווה לפעול נגד גורמים "אנטי-הודים".

בקנדה חיה האוכלוסייה הגדולה ביותר של סיקים מחוץ למדינת פנג'אב בהודו: כ-770,000 איש דיווחו שהם סיקים בדתם במפקד האוכלוסין של 2021. כמה פרשנים הודים טוענים שאוטווה אינה מרסנת את המפגינים הסיקים מכיוון שיש להם השפעה פוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully