וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיראן דרך חלפנים ועד למחבלים: מסלול כספי הטרור ביהודה ושומרון

עודכן לאחרונה: 30.9.2023 / 5:59

הכסף הגדול שמגיע מטהרן הוביל את חמאס ודומיו לעבור מטרור סכינים לסחר גדול של אקדחים ורובים בשטחים. גורמי ביטחון בכירים מספקים לוואלה! הצצה למערכה הכלכלית שמתנהלת בצללים נגד איראן וארגוני הטרור הפלסטיניים. כך עובדת השיטה

בוידאו: חמאס יהודה ושומרון לוקח אחריות על שני פיגועי הירי שהתרחשו בחווארה/ללא

מאמץ מודיעיני ארוך ומורכב במישור הכלכלי של קהילת המודיעין הבשיל בחודש אוגוסט השנה נגד רשת חלפני כספים פלסטינים, שהצליחו בדרכים פתלתלות תחת מידור קפדני ושיטות הסתרה להעביר כספים מחו"ל לידי ארגון חמאס ולסייע במימון פיגועי טרור. המידע המודיעיני הונח על שולחנו של שר הביטחון יואב גלנט, שלאחר סדרת דיונים חתם על צווי תפיסה בסך כולל של 1.2 מיליון שקלים הכולל את רכושם של שבעה חלפנים ונותני שירותים פיננסיים לארגוני הטרור ברצועת עזה.

הפעולה התקבלה בהפתעה גמורה בחמאס וברשות הפלסטינית מאחר ומדובר היה בחלפנים ממשפחות מוכרות וותיקות. המערכה הכלכלית שמנהלת מערכת הביטחון, בשילוב שב"כ, אמ"ן, פיקוד מרכז של צה"ל, המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור (מט"ל), רשות המסים, מ"י והרשות לאיסור הלבנת הון רשמו לעצמם ניצחון זמני אבל חשוב נגד ניסיונות איראניים וארגוני הטרור להזרים כספים לאיו"ש ורצועת עזה. המודיעין שחשפו הגורמים השונים הצביע כי הכסף הרב נועד למימון תשתיות טרור, תמיכה במשפחות מחבלים ובניית תשתיות ארגוניות של ארגוני הטרור באיו"ש.

רשת להעברת כספים למימון פעילות טרור במסווה של צדקה. ללא, אתר רשמי
רשת להעברת כספים למימון פעילות טרור במסווה של צדקה/אתר רשמי, ללא

מבין כל הפעילים שנחשפו בתשתית בלט היטב אדם בשם סעיד ח'צ'רי, מבעליה של חלפנות "אלופאק" ברצועת עזה שהוכרזה כארגון טרור עוד בשנת 2018 בשל מעורבותה במימון טרור. אחיו של סעיד, חאמד ח'צ'רי, חוסל בשנת 2018 נוכח מעורבותו במימון הזרוע הצבאית של חמאס. בצו התפיסה שעליו חתם שר הביטחון הוצג מידע מבוסס ומאומת שלפיו סעיד היה מעורב במתן שירותים פיננסים לארגוני הטרור, לרבות חמאס, ובמסגרתם סייע בהעברתם של יותר מ-600 אלף שקלים. זו עוד פעולה מתוך רבות שמהווה תפנית בחשיבה של מערכת הביטחון - תולדה של מידע מודיעיני שהצטבר בקהילת המודיעין בישראל בחודשים האחרונים והצביע על מגמה מואצת בשטחי יהודה ושומרון שלפיה האיראנים קיבלו החלטה אסטרטגית להגביר את היקף הטרור ביהודה ושומרון נגד ישראל.

איך השיטה עבדה? קצב העברת כספים חסר תקדים אל הרחוב הפלסטיני כדי לשכנע פעילי ארגוני טרור פלסטינים, סוחרי נשק ושאר עבריינים, אזרחים "מתלבטים" האם להצטרף למעגל הטרור ובעלי מצוקה כלכלית לבצע פיגועים נגד ישראל תמורת הרבה מאוד כסף. מנהיגי חמאס, שעד לפני כמה שנים ראו במשטר האייתולות מהזרם השיעי כ"מוקצים מחמת מיאוס", אויבי האחים המוסלמים שמתחו ביקורת חריפה מאוד על חאלד משעל בשל גיוס הכספים והקרבה לאיראנים, החלו בעת האחרונה להפוך את הקשר החשאי לקשר גלוי, מוחצן, ואף פועלים כל העת להרחבתו, כולל שילוב נאומים של בכירים איראנים בשידור חי בעצרת הארגון בעזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צו תפיסה מנהלי נגד העברת כספים למימון פעילות טרור במסווה של צדקה. ללא, אתר רשמי
צו תפיסה מנהלי נגד העברת כספים למימון פעילות טרור במסווה של צדקה/אתר רשמי, ללא

לצורך יישום האסטרטגיה, הוחלט בחמאס להפשיר עמדות ישנות ולשרטט מחדש את דרכי הפעולה והגיוס לזרוע הצבאית באיו"ש. אם בעבר היה נדרש להקים "אוסרות" (כיתות לימוד דת מצומצמות ביותר) באוניברסיטאות, ממודרות ומתוכן בחרו פעילים לזרוע הצבאית. לאחר שורה של פעולות בדיקה, החל תהליך הכשרתם עד לביצוע פיגועים או נטילת חלק במעגל הקרוב לביצוע טרור. אז הוחלט בחמאס לאפשר העברת כספים לכל מי שרוצה לבצע פיגוע. הדרך מהעברת הכספים לפיגוע ירי קצרה באמצעות מימון אמצעי לחימה, סיוע כספי נקודתי לביצוע הפיגוע, תמיכה לוגיסטית כולל לנתיב הבריחה ממקום הפיגוע, תגמול גבוה מהרגיל לביצוע הפיגוע או התחייבות לדאוג למשפחתו למקרה שנהרג.

ברקע פיגועי הירי הקטלניים, השב"כ וצה"ל הציגו מתחילת השנה נתון מרשים של סיכול של יותר מ-300 פיגועי ירי בשלב בשלות מתקדם מאוד או בשלב ההתארגנות. אך גורמי המודיעין בשב"כ ובאמ"ן לא הפסיקו להתריע על הכסף הגדול שעושה את דרכו בדרכים שונות מאיראן, מאירופה ורצועת עזה לאיו"ש במקביל לצירי הברחת אמצעי הלחימה מירדן הכוללים תחמושת, אקדחים, רובים, מטעני חבלה וציוד צבאי. התגברות ההתרעות ודפוסי הפעולה החדשניים חייבו את מערכת הביטחון שיטות פעולה מסוג אחר. "הכסף הגדול הזה אפשר לפלסטינים לעבור מטרור הסכינים לטרור האקדחים והרובים. הוא אפשר את הסחר הגדול באמצעי הלחימה באיו"ש", אמר גורם ביטחוני בכיר לוואלה!.

מודעות בערבית שמזהירות מפני פעילות טרור במסווה של צדקה, מעבר ארז. ללא, אתר רשמי
מודעות בערבית שמזהירות מפני פעילות טרור במסווה של צדקה, מעבר ארז/אתר רשמי, ללא

בחודש יוני התרכזו במתקן שב"כ במרכז הארץ כלל הגורמים שאחראים למערכה הכלכלית נגד הטרור: צה"ל, המט"ל (המטה הלאומי ללוחמה כלכלית בטרור) במשרד הביטחון, המוסד, משטרת ישראל, רשות המסים, המכס, משרד החוץ ומשרד המשפטים. כלל הגופים הסכימו על הקמת צוות מודיעין מיוחד (צמ"מ) שירכז את המערכה הכלכלית נגד מימון הטרור הפלסטיני מרחבי העולם. "לצד הפעילות האיראנית המוגברת, חמאס תמיד פעל לאורך השנים לגיוס כספים בעולם הערבי ובכלל עבור ארגוני צדקה לכאורה אבל אנחנו רואים בשנים האחרונות מיקוד באירופה וזה מעורר דאגה גדולה כי לא תמיד אנשים יודעים שהם תורמים לפעילות טרור. כל זה למרות המאמץ של מדינות לסכל העברות כספים ולאיים בסנקציות ואפילו בהעמדה לדין", הסביר גורם ביטחוני בכיר שמצוי בפרטים והוסיף: "חמאס מנסה בכל מיני דרכים לגייס כספים: מפרסם מודעות לתרומת כסף לבניית בתים או תשתיות שנהרסו, אוכלוסייה נזקקת, ומוסדות חינוך. כל זה מתחת לאף של הרשויות בחו"ל. כדי להעביר את הכסף לעזה ומשם לאיו"ש הם פועלים תחת הסתרה, מידור או מכסת כסף שבקצה תממן רכישת אמצעי לחימה או תשלום למחבלים ומשפחותיהם".

לאחר מספר דיונים של הצמ"מ התבהרה התמונה כי בכירי חמאס בשילוב האיראנים פועלים במספר צירים להעברת הכספים: התרחקות מהמערכת הבנקאית המנוטרת על ידי גופי ביטחון וגורמי אכיפה מדינתיים בעולם, התבססות על חלפנים מסורתיים שמאפיינים מאוד את הרחוב הפלסטיני, הרחבת שיטת הקיזוזים בין פועלים וסוחרים פלסטינים לחלפנים או מטבעות קריפטוגרפיים (מטבעות מבוזרים) או במילים אחרות: אמצעים דיגיטליים, כמעט ללא בקרה של רגולטורים, להעברת ערך לפי הסכמה בין רשת של משתמשים שלרוב חסויה.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ומנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בפגישה בלשכתו בטהראן, 21 ביוני 2023. רויטרס
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה/רויטרס

הצוות המשותף שהפיל את החומות

גורם ביטחוני שבקיא במערכה נגד כספי הטרור הסביר את מעמדו של חלפן הכספים ברחוב הפלסטיני. "החלפן הוא מקצוע מסורתי. לרוב עובר בירושה בין אב לבן. הוא מבוסס בעיקר על המילה, על כבוד, על קשר אמון חזקים, בדרך כלל מלווים למשפחה, לחמולה, או לאנשים מוכרים אבל כדי להגדיל את העמלה לוקחים סיכונים וכאן נכנסים כספי הטרור", אמר הגורם הביטחוני.

גורמים צבאיים שפועלים באיו"ש הסבירו כי מקצוע החלפנים נשמר עם השנים למרות התפתחות הבנקאות במערב בדגש על עולם הדיגיטל, כי רמת האמון בבנקים ברש"פ היא נמוכה, מה שמסביר את סוגיית ההפרשות לפנסיה או משכנתאות ברחוב הפלסטיני, שקיימות באחוזים מאוד מאוד קטנים ביחס לחברה כולה. לשיטתם, החלפן מוכר כבר עשרות שנים, אם לא אותו אז את אביו אליו יש קשרי משפחה, לכן בראייתם הוא יותר בטוח מבנק, נותן ריבית טובה יותר מבנק, דרכו ניתן לשלם הכול, מדואר, חשמל, מים, חובות אחרים ולשלם מתי שאפשר.

"כדי להעלים עקבות, הכסף יכול להגיע לאיו"ש בדרכים שונות ומשונות בהן יש גם חלפנים מטורקיה, סוריה, לבנון או מעזה", הסביר הגורם הביטחוני. "איש חמאס מעזה, שרוצה להעביר 1,000 שקלים לאדם מסוים באיו"ש, יתקשר לחלפן שם ויגיד לו: 'יגיע אלייך בן אדם שזה שמו ותעודת הזהות שלו. תן לו את סכום הכסף ואני חייב לך. תרשום. הוא יעביר לו בהמשך או עם בלדר'. תכפיל את החלפנים ברחבי יו"ש ורצועת עזה ותגיע למאות רבות. רובם לא מחוברים למערכת בנקאית כדי לא להיות במעקב וחשופים. חלפן כזה יכול לעשות פעילות חד פעמית ולהפסיק למשך תקופה. בנוסף, בולטת שיטת הקיזוז ויגידו לחלפן שיקבל סחורה מחו"ל שוות ערך לסכום. ברוב המקרים זה מבוסס על קשר משפחתי ואידאולוגיה כדי לעזור להתנגדות נגד ישראל".

סוכל ניסיון ייבוא מכולות שהוזמנו מטורקיה אל ישראל ויועדו על פי החשד לשטחי הרש"פ ובהן אלפי חלקי נשק מסוגים שונים לרובי סער M16. דוברות משטרת ישראל
סיכול משלוח נשק שיועד לשטחי הרשות הפלסטינית/דוברות משטרת ישראל

גורמי הביטחון מצביעים על תופעה מעניינת בשטחי יהודה ושומרון והיא מעורבות גוברת של הרשות הפלסטינית באכיפת צירי ההברחה של כספי הטרור במטרה להצר את צעדי חמאס וג'יהאד איסלאמי שמאיימים עליה ועל יציבות האזור. "זו מגמה בתחילתה והיא לא בהיקף כזה שמאפשר לנו לנוח על זרי הדפנה", הסביר הגורם הביטחוני והוסיף: "רק לאחרונה נעצר חלפן כספים עם 600,000 שקלים באזור רמאללה. המטרה שלנו היא לזהות גורמים מעורבים ולהוציא אותם מהמשחק, להסביר לכל מי שמעורב ולכל מי שמתלבט שיידע שיש כאן מחיר הפסד גבוה מאוד. היה מקרה עזתי, מיליונר מקומי, שקיבל כספים מחו"ל כדי להעביר לחמאס. אז הופעל נגדו צו חתום על ידי שר הביטחון ועכשיו כשהוא רוצה לייבא, הוא לא יכול. גם לכולם ברור שאי אפשר לעבוד איתו. אנשי עסקים לא יעבדו איתו. מדובר בנזק כלכלי גדול מאוד עבורו. חלפנים באיו"ש יחליפו מקצוע או יתאחדו עם חברה אחרת כדי להיעלם".

הגורם הביטחוני משתף בשיחה עם וואלה! את שיתוף הפעולה בין שב"כ לצה"ל. "דסקאי של השב"כ יושב מול קצין מודיעין של צה"ל - וזה לא קרה בעבר. הצמ"מ שהוקם הפיל חומות וחיבר בין מערכות של מידע ומודיעין. אנחנו עובדים הרבה יותר מהר ממה שעבדנו בעבר ובשנים האחרונות תפסנו מיליוני דולרים".

פעילי הזרוע הצבאית של חמאס חוגגים ברצועת עזה. רויטרס
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס/רויטרס

בשבועות האחרונים הגביר מתאם פעולות הממשלה בשטחים את תהליך ההסברה להעברת כספים ושיתוף פעולה בין פועלים פלסטינים לחלפנים וחמאס בשיטה, שבאמצעותה מעבירים כספים מחו"ל דרך עזה לפעילי טרור וסוחרי נשק באיו"ש. שלטים נתלו במעבר ארז וחולקו מנשרי אזהרה בערבית.

על הזירה בחו"ל הסביר אחד מגורמי הביטחון שמלווים את התהליך מבחינה משפטית. "יש חיבור הולך וגדל לאחים המוסלמים בעולם בעיקר באירופה. חמאס מפרסם ברשתות החברתיות מודעות בשם ארגוני צדקה למטרות סיוע - אנחנו פועלים והם סוגרים ופותחים עם שם חדש", הוא מסביר. אבל תמיד יש דמות מרכזית בכל פרשה כזו. הלכנו על ראשי חמאס בצרפת ואיטליה ובמהלך משותף הוצאו צווי תפיסה. בהולנד נעצר מספר 2 של חמאס באירופה. לא כולם נעצרים, אבל יש רתיעה מהם".

הגורם מוסיף גם כי "זה מפתח מודעות. התפתח שיח בנושא בפרלמנט האיטלקי. ראש חמאס באיטליה לא נעצר, אבל מפתח שיח. זה לא רק כסף, זה פוגע בהם בלובי, באווירה סביבם, המטרה היא להצר צעדים, חמאס מתאמץ להרחיב זרוע כלכלית באירופה ואנחנו פוגעים בו גם שם. עיקר המיקוד של חמאס הוא להעביר כסף לרצועת עזה ומשם מחלקים לשטח. אנחנו משחקים על כל המגרש - בהגנה בהתקפה ובשער. זה לא שיש עודף כוח אדם, אבל המציאות השתנתה, האתגר גדול מאוד והוא מחייב יותר קשב. אנחנו מייצרים ארכיטקטורה ארגונית שתניב פירות בקרוב מאוד יחד עם כלים מיוחדים של בינה מלאכותית ואלגוריתמיקה שתשנה את כללי המשחק. המטרה היא לפגוע קשות בהזרמת הכספים למימון הטרור כחלק מסיכול פיגועים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully