וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן מזדקנת: אחד מכל עשרה אזרחים - בן 80 ומעלה

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 14:58

המשבר הדמוגרפי במדינה ממשיך להחריף, וכעת 29.1% מכלל 125 מיליון התושבים הוא בן 65 ומעלה - הנתון הגבוה בעולם. ברקע יוקר המחיה ושעות העבודה הארוכות, התכניות שלה לעידוד הילודה לא צולחות והנטל הכלכלי עליה גובר: 13% מכוח העבודה הוא בן 65 ומעלה

אנשים מבוגרים באינוג'ימה, יפן, 13 באוקטובר 2022. GettyImages
עד 2040 - כ-35% מהיפנים יהיו בני 65 ומעלה/GettyImages

אוכלוסיית יפן ממשיכה להזדקן בקצב היסטורי, ובפעם הראשונה אחד מכל עשרה מאזרחיה הוא בן 80 ומעלה. לפי הנתונים הרשמיים, 29.1% מכלל 125 מיליון אזרחי יפן הם בני 65 ומעלה, גם כן שיא של הזמנים.

יפן מחזיקה באחד משיעורי הילודה הנמוכים ביותר בעולם, ובמשך שנים ארוכות היא מתקשה כיצד לספק את האוכלוסייה המזדקנת שלה. לפי האו"ם, האוכלוסייה היפנית היא המבוגרת ביותר בעולם, נתון הנמדד לפי שיעורם של בני 65 ומעלה בקרב האזרחים. אחרי יפן, האוכלוסיות המבוגרות ביותר בעולם הן באיטליה, עם 24.5%, ובפינלנד, עם 23.6%, בהתאמה.

על פי המכון הלאומי לחקר אוכלוסין וביטוח לאומי של יפן, עד 2040 חלקם של בני 65 ומעלה בקרב האוכלוסייה יגיע כבר ל-34.8%. אף ששיעור התעסוקה של מבוגרים ביפן הוא מהגבוהים בקרב הכלכלות הגדולות - עובדים בני 65 ומעלה הם יותר מ-13% מסך כוח העבודה הלאומי - הוא לא מקל בהרבה על נטל הוצאות הביטוח הלאומי של המדינה. יפן אישרה לאחרונה את תקציב המדינה הגדולה ביותר אי-פעם, בין היתר בשל עליית עלויות הביטוח הלאומי.

התכניות הרבות שקידמה טוקיו להגברת שיעורי הילודה זכו להצלחה מועטה, בין היתר על רקע יוקר המחיה וימי העבודה הארוכים להחריד. לפי ההערכות, פחות מ-800 אלף תינוקות נולדו ביפן בשנה שעברה, הנתון הנמוך ביותר מאז תחילת הרישומים במאה ה-19. לשם השוואה, בשנות ה-70 נולדו יותר משני מיליון תינוקות מדי שנה.

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הזהיר כי ארצו נמצאת על סף אי-יכולת לתפקד כחברה עקב הצניחה בשיעורי הילודה שלה, אך הרשויות עדיין מהססות לגבי קבלת מהגרי עבודה כפתרון לירידה בפוריות.

אף שהמצב ביפן חריף במיוחד, גם מדינות אחרות באסיה מתמודדות עם אתגרים דמוגרפיים דומים. בשנה שעברה אוכלוסיית סין הצטמצמה לראשונה מאז 1961, בעוד שקוריאה הדרומית דיווחה על שיעור הפריון הנמוך בעולם.

  • עוד באותו נושא:
  • יפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully