וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למלחמה: אזרבייג'ן פתח ב"במבצע נגד טרור" בנגורנו-קרבאך

עודכן לאחרונה: 20.9.2023 / 8:05

דווקא יממה אחרי שנכנס סיוע לחבל הנצור, הודיעה באקו על פעילות נגד "קבוצות ארמניות חמושות" במובלעת הבדלנית, אחרי שטענה כי שישה מאזרחיה נהרגו ממוקשים. ארמניה, שמכחישה שיש לה נוכחות בחבל, הזהירה לאחרונה כי נראה ששכנתה נערכת למתקפה חדשה

בווידאו: לחימה בחבל נגורנו-קרבאך/-

בדרך למלחמה בקווקז - עדכונים אחרונים

  • אזרבייג'ן פתחה במבצע רחב בחבל נגורנו-קרבאך
  • ארמניה קוראת לרוסיה להתערב, רה"מ מזהיר מהפיכה
  • רוסיה קוראת לצדדים לעצור את הלחימה
  • דיווחים על נפגעים בקרב האזרחים

אזרבייג'ן הודיעה היום (שלישי) על תחילת מבצע "נגד-טרור" במובלעת נגורנו-קרבאך, שרוב אוכלוסייתה ארמנית אתנית. הרשויות הבדלניות בחבל דיווחו על אזרחים שנפגעו בהפגזות, וברחבי העולם קראו לרגיעה מידית מחשש למלחמה חדשה באזור.

לפי הודעת משרד ההגנה בבאקו, מטרת "הפעילויות המקומיות נגד טרור" היא "לדכא פרובוקציות רחבות היקף" ולהדוף "כוחות ארמניים". ההודעה האזרית הגיעה אחרי שאמרה כי שישה בני אדם - ארבעה חיילים ושני אזרחים - נהרגו בתקריות שונות של פיצוץ מוקשים בחבל, שמוכר על ידי הקהילה הבינלאומית כטריטוריה שלה אך נשלט בחלקו בידי בדלנים ארמנים.

באקו איבדה שליטה מעשית על המובלעת בתום מלחמה שפרצה בתחילת שנות ה-90, עם קריסת ברית המועצות. עם זאת, הצבא האזרי, המצויד בנשק ישראלי מתקדם, כבש מחדש שטחים נרחבים בחבל ובסביבותיו במלחמה האחרונה בין הצדדים ב-2020.

אזרבייג'ן אמרה כי היא עדכנה את כוח המשקיפים הרוסי באזור ואת מרכז הפיקוח הטורקי-רוסי, שהוקמו במסגרת ההסכם שסיים את המלחמה הקודמת. מוסקבה, שיחסיה עם ירבאן התקררו בחודשים האחרונים, אמרה כי היא מנהלת שיחות עם שני הצדדים במטרה לעצור את ההסלמה בדרום הקווקז. היא הודיעה על פתיחת מסדרונות הומניטריים, כולל אחד לארמניה.

תושבים נמלטים מהפגזות אזריות על סטפנקרט, בירת נגורנו-קרבאך, 19 בספטמבר 2023. רויטרס
תושבים בבירת נגורנו-קרבאך נמלטים במהלך ההפגזות, היום/רויטרס

הכוחות הבדלניים אמרו כי האזרים מנסים לחדור את קווי ההגנה שלהם, אך הם מצליחים לבלום אותם בשלב זה. באקו אמרה כי המטרה של המבצע הוא "להחזיר את הסדר החוקתי של הרפובליקה של אזרבייג'ן", וכי השלום אפשרי רק אם הכוחות הארמניים יסוגו מהמובלעת והממשל הבדלני יפורק.

ארמניה, שמתחה בחודשים האחרונים ביקורת על כישלונה של רוסיה לאכוף את הפסקת האש, מכחישה שיש לה נוכחות צבאית בקרבאך וטוענת כי היא מתמקדת בסוגיות הומניטריות. דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זכרובה, אמרה כי האזרים הזהירו את המשקיפים הרוסים בחבל דקות אחדות לפני תחילת המבצע. לדבריה, הם ימשיכו במשימתם.

בירבאן, הממשלה קיימה דיון ביטחוני על ההסלמה בקרבאך, בעוד שמפגינים התאספו בבירה בדרישה לפעולה. ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, אמר כי יש קריאות "ממגוון מקומות" לביצוע הפיכה בארצו בצל המתקפה האזרית, ואמר כי באקו מנסה להשתלט על מרכזי אוכלוסייה בקרבאך.

פשיניאן, שיחסיו עם רוסיה הצטננו בחודשים האחרונים בשל טענות לכך שהיא מוסחת על ידי המלחמה מאוקראינה מכדי לספק את ההגנה שהבטיחה לארמניה, אמר כי הוא מצפה מהמשקיפים הרוסים לפעול כדי לייצב את המצב. הוא הוסיף כי הוא בקשר עם המנהיגים הבדלניים בקרבאך.

בוושינגטון, גורם אמריקני אמר כי שר החוץ אנתוני בלינקן מתכנן לקיים שיחות עם מנהיגי שתי המדינות. במקביל, האיחוד האירופי גינה את ההסלמה והפציר באזרבייג'ן לעצור את הלחימה. בהצהרה שמסר, אמר שר החוץ ג'וזפ בורל כי האיחוד נותר מחויב לתיווך בין הצדדים.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת הסכסוך בחבל/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

רק אתמול הגיעו משלוחי מזון ותרופות של הצלב האדום הבינלאומי לחבל, שהיה תחת סוג של מצור אזרי בחודשים האחרונים. הגעתן של שיירות הסיוע התפרשה כהתפתחות שתקל על המתיחות בין שתי הרפובליקות הסובייטיות לשעבר, אך משרד החוץ הארמני הזהיר אתמול כי נראה שבאקו מכינה את הקרקע לקראת מבצע צבאי נוסף.

באקו האשימה את הכוחות הארמניים ב"הפגזה שיטתית" של עמדות צבא, ואמרה כי היא הגיבה בפתיחת "פעילויות מקומיות, אנטי-טרוריסטיות כדי לפרק מנשקם את הכוחות המזוינים של ארמניה ולהבטיח את נסיגתם מהשטחים שלנו".

אזרבייג'ן התעקשה שהיא לא תוקפת אזרחים או מטרות אזרחיות, אלא "רק מטרות צבאיות לגיטימיות בקו החזית ובעומק, המנוטרלות בנשק מדויק". משרד ההגנה של ארמניה מסר בתגובה כי הטענות לירי כוחותיו אינן תואמות את המציאות. הוא ציין כי נכון לשעות הצהריים, המצב בגבולות היה "יציב יחסית".

נציב זכויות האדם של קרבאך, גגהאם סטפניאן, אמר כי נרשמו "נפגעים רבים" בקרב האזרחים בעקבות ההתקפות האזריות.

חייל מכוחות הבדלניים הארמנים במובלעת נגורנו-קרבאך, 11 בינואר 2021. רויטרס
חייל מכוחות הבדלניים הארמנים בנגורנו קרבאך, 2021/רויטרס

עד הימים האחרונים, באקו הטילה הגבלות גורפות על מסדרון לאצ'ין - הכביש היחיד שמקשר בין ארמניה לקרבtך - ולא אפשרה הכנסת סיוע עד אתמול, בטענה שהמסלול משמש לכאורה להברחות נשק. ארמניה אמרה כי פעולותיה של באקו, שגרמו לאסון הומניטרי לפי ארגוני זכויות אדם ותושבים, אינן חוקיות. אזרבייג'ן הכחישה שהיא גרמה למשבר הומניטרי.

ארמניה, שניהלה בחודשים האחרונים שיחות שלום עם אזרבייג'ן, כולל על עתיד החבל, האשימה את אזרבייג'ן ב"תוקפנות כוללת" נגד תושבי קרבאך. היא האשימה אותה בהפגזת עיירות וכפרים. "מתוך תחושה של חסינות, אזרבייג'ן קיבלה אחריות בגלוי על התוקפנות", נמסר בהודעת משרד החוץ הארמני.

ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן בנאום בפני הפרלמנט, ירבאן, 13 בספטמבר 2023. רויטרס
התרחק מרוסיה בחודשים האחרונים. ראש ממשלת ארמניה פשיניאן/רויטרס

בבירת נגורנו קבראך - המכונה חאנקנדי בפני האזרים, וסטפנקרט בפני הארמנים - נשמעו במהלך היום קולות של ירי ארטילרי ונשק אחר. "אזרבייג'ן פתחה במתקפה ארטילרית מאסיבית נגד נגורנו קרבאך, והיא תוקפת ערים ואזרחים בהיקף נרחב", כתב רובן ורדניאן, מיליארדר ובכיר בממשל המקומי עד פברואר, ברשת החברתית X. הוא קרא לארמניה להכיר בעצמאות החבל ולקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות על באקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully