וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה חמוצה בין נתניהו לביידן

פרופ' איתן גלבוע

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 10:50

ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, משרד רה"מ. 9 במרץ 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וביידן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

אחרי שהתברר שנתניהו לא יוזמן לביקור בבית הלבן ושהנשיא ג'ו ביידן יפגוש אותו רק בשולי עצרת האו"ם, שרים וחברי כנסת של הקואליציה התחילו לגמד את מקום הפגישה. הפגישה חשובה ולא המקום שבו היא תתקיים, הם טענו. לא נכון. פגישה בחדר הסגלגל בבית הלבן ותמונות של הנשיא היושב מול אורחו, מסמלת הערכה וכבוד למבקר. במקרה של ישראל, זה סמל חיוני להדגמת היחסים הקרובים בין שתי המדינות. העובדה שעד עכשיו נתניהו לא הוזמן בכלל לפגישה עם ביידן, ושהשבוע היא אמנם תתקיים אבל בניו יורק, מדגימה את עומק המשבר ביחסי ארצות הברית ישראל.

נתניהו עשה מאמץ גדול במיוחד כדי להסדיר פגישה בבית הלבן באמצעות השר רון דרמר, היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ושגריר ישראל בוושינגטון, מייק הרצוג. בניגוד לדובריו, הוא חשב שפגישה בבית הלבן כן חשובה. הפגישה בניו-יורק בין ישיבות עם מנהיגים אחרים, היא שמגמדת את נתניהו. כאילו להדגיש את המסר, בהודעה על הפגישה של נתניהו עם ביידן, ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, הוסיף שביידן יחזור מניו יורק לוושינגטון עם נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי במטוסו, ושאיתו ייפגש בבית הלבן.

נתניהו הפך לאישיות לא רצויה בוושינגטון, ממש כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. נתניהו הבטיח לביידן ולאנשיו שהוא ישיג הסכמה רחבה לתיקונים המשפטיים ואם לא יצליח, ירכך אותם חד צדדית. התברר שלא עשה כן. ממשל ביידן אמר לו תשיג הסכמה רחבה או עצור את המהפכה המשפטית. הוא שוב לא עשה כן. גם כך, הוא סובל מבעיית אמינות קשה כי אף אחד לא מאמין לו. ביידן מעמיד את נתניהו בפינה כמו תלמיד סורר בכיתה ד'. הוא אומר לו שעד שלא יהיה ברור לאן הוא לוקח את ישראל, הוא לא יוזמן לבית הלבן. ביידן גם חושש מהפגנות סוערות של ישראלים ויהודים אמריקניים לפני הבית הלבן, שיפגעו בו פוליטית במערכה על בחירות 2024 לנשיאות, שכבר התחילה בעוצמה רבה.

בפגישה עם ביידן, נתניהו היה רוצה לעסוק בשני נושאים: הנורמליזציה עם סעודיה והפצצה האיראנית. אבל בהודעה של הבית הלבן נאמר שהסעיף הראשון שבו ידונו שני המנהיגים יהיה "הערכים הדמוקרטים המשותפים" לשתי המדינות. מדובר, במהפכה המשפטית.

ממשל ביידן לא קונה את הסברי נתניהו שניתנו בשורה של ראיונות לתקשורת האמריקנית, כאילו בחקיקה המשפטית אין שום איום בסיסי על הדמוקרטיה הישראלית. ביידן יחזור שוב על כך שתיקונים משמעותיים במבנה היחסים שבין הרשויות יש לבצע רק בהסכמה רחבה. יתכן שגם ינסה לברר האם עמדות מכפישות ששרים וחברי הכנסת של הקואליציה השמיעו אישית נגדו ונגד סגניתו וממשלו, מקובלות על נתניהו, ואם לא, מדוע לא גינה אותם בזמן אמיתי.

הנושא השני שנתניהו היה מעדיף להתעלם ממנו הוא היחסים עם הפלסטינים. בשתי ועידות שהיו לאחרונה בשארם א שייח ובעקבה, נתניהו התחייב לעשות מחוות כלכליות וביטחוניות לחיזוק הרשות הפלסטינית. הוא שוב לא עמד בדיבורו ושרים בכירים בממשלתו מגדירים את הרשות "כארגון טרור" ורוצים לפרק אותה. ביידן ידרוש מנתניהו שיבצע את התחייבויותיו לפלסטינים. הנושא הזה קשור גם לנורמליזציה עם סעודיה. גורמים בקואליציה ופרשנים טוענים מזה זמן שלסעודים אכפת רק מהדרישות שלהם מארצות הברית והנושא הפלסטיני לא מעניין אותם בכלל. זה לא המקרה.

לפי נתניהו עצמו, נורמליזציה עם סעודיה היא תוספת ענקית וקריטית להסכמי אברהם. כדי לממש את ההסכמים האלה, נתניהו ויתר על היתרון האיכותי הצבאי של ישראל, כאשר הסכים לאספקת מטוסי קרב הכי מתקדמים בעולם, 35-F, לאיחוד האמירויות וכן ויתר על סיפוח שטחים ביהודה ושומרון עד קיץ 2024, לפי תוכנית השלום של טראמפ. לכן, התמורה שתידרש מישראל לטובת הנורמליזציה תהיה הרבה יותר משמעותית. יתר על כן, בניגוד להתנגדותם להסכמי אברהם, הפלסטינים אומרים שיתמכו בנורמליזציה בתנאי שיקבלו וויתורים משמעותיים מישראל וכבר הגישו לסעודיה ולארצות הברית רשימה משלהם. ספק אם נתניהו ישמח לשמוע אותם.

בפגישות עם מנהיגי הקהילה היהודית נתניהו ישמע ביקורת חריפה על ממשלתו. הם יסבירו לו שהמהפכה המשפטית וההתנהלות הקיצונית והגזענית של סמוטריץ' ובן גביר מעמיקה את הקרעים בין יהדות ארצות הברית, שרובה ליברלית ודמוקרטית, לבין ישראל, ושהוא לא עשה מספיק לצמצם אותם.

הם יזהירו שהמשך המהפכה ללא הסכמה רחבה עלולה לסכן קשות את התמיכה המסורתית של יהדות ארצות הברית, שהייתה תמיד האבן הראשה של "היחסים המיוחדים" בין שתי המדינות. סביר שהפגנות מחאה נגד נתניהו בהשתתפות ישראלים שמתגוררים בארצות הברית ויהודים אמריקנים, שיתקיימו בניו יורק ובערים אחרות, יבהירו לו שלא רק בארץ, רבים מתנגדים למדיניותו. מחאות המוניות עלולות להחמיר את הנזקים הקשים שכבר נגרמו לדימוייה של ישראל בארצות הברית.

הפגישה בין נתניהו לאילון מאסק בסן פרנסיסקו, שתתחיל את הביקור בארצות הברית, מעלה כמה תמיהות. מאסק הוא איש אגוצנטרי שנוי מאד במחלוקת. לאחרונה, נוצר עימות בינו לבין הליגה נגד השמצה של בני ברית. הליגה ביקרה את הגידול העצום במסרים אנטישמיים ברשת ה-X שלו (טוויטר לשעבר) שמאסק הוא בעליה.

בתגובה, מאסק הגביל את הגישה של הליגה לרשת והשמיע טענות אנטישמיות קלאסיות כאילו שהיהודים פגעו בעסקיו. מול קריסה בהשקעות בהי-טק ובחברות הזנק בארץ, נתניהו רוצה להראות שעסקים כרגיל, שהוא מעודכן ושישוחח עם מאסק על בינה מלאכותית --הסוגייה הכי חמה בעולם הטכנולוגי. מעבר לכך, ממתי ראש ממשלה ישראלי נוסע לבקר טייקון במקום מושבו? היה הרבה יותר מתאים להזמין אותו לארץ לביקור בתעשיות ההי-טק אבל מבחינת נתניהו זה מהלך מסוכן, כי כך היה נודע למאסק היקף הנזקים שמהפכה המשפטית כבר גרמה לתחום הכלכלי והטכנולוגי הכי חשוב של המדינה.

לבסוף, כדאי לשים לב לצילומים ולדיווחים שלשכת נתניהו תפרסם אחרי הפגישות. נתניהו ידוע כמלך הספינים והשטיקים. מאז שהוקמה ממשלתו, הדיווחים שיצאו מלשכתו על תוצאות פגישותיו עם מנהיגים בחוץ לארץ, כמו אלו שהיו בפריז, לונדון וברלין, לקו בהשמטות ובסילופים והצריכו תיקונים מביכים מצד לשכות המארחים. האם גם הפעם התופעה הבעייתית הזו תחזור על עצמה?

פרופ' איתן גלבוע הוא מומחה לארצות הברית באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully