וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעודת כבוד או כביסה מלוכלכת? דיפלומטים ישראלים על ההפגנות נגד הממשלה בארה"ב

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 11:18

המתקפה של נתניהו נגד הכרזת ארגוני המחאה להפגין על המהפכה המשפטית במהלך ביקורו בארה"ב עוררה סערה פוליטית - בין המתנגדים שרואים בהפגנות "כביסה מלוכלכת" לבין התומכים שטוענים שהן ביטוי לדמוקרטיה הישראלית. מי מרוויח, מי יסקר - ומהן ההשלכות? | כל התשובות

מיצג מחאה על כלא אלקטרז נגד נתניהו/מערכת וואלה!

ביממה האחרונה הכריזו ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית על שורת הפגנות ברחבי ארצות הברית שילוו את ביקורו המדיני של נתניהו - "שבוע התנגדות בינלאומי" כינו זאת במטה המאבק "חופשי בארצנו" ואיימו: "ביום שישי צפויה אם כל המחאות - ההפגנה הגדולה ביותר אי פעם מחוץ לישראל".

במערכת הפוליטית ביקרו בחריפות את ההחלטה - ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עורר סערה כשטען כי "המוחים חוברים לאש"ף ולאיראן, ומוציאים את דיבתה של ישראל בפני האומות". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תמך בו: "המפגינים בחו"ל הם אכן פעילי BDS שפוגעים בישראל, תתביישו לכם", כתב.

גם בקרב דיפלומטים ישראלים הדעות חלוקות - יש מי שטוענים שההפגנות האלה לא עושות הרבה רושם בזירה הבינלאומית, אחרים שתומכים במהלך טוענים כי ההפגנות הן ביטוי לחברה הדמוקרטית בישראל ומנגד כאלה שחושבים שמקובל לכבס את הכביסה המלוכלכת בבית.

מיצג מחאה על כלא אלקטרז נגד נתניהו. -, אתר רשמי
מיצג המחאה נגד נתניהו/אתר רשמי, -
חבר הכנסת מייקל אורן. ראובן קסטרו
"הפגנות בסדר גודל כזה לא עושות רושם". מייקל אורן/ראובן קסטרו

"את הקהילה הבינלאומית זה לא מרגש" | מייקל אורן שגריר ישראל בארה"ב לשעבר

"באופן כללי, הפגנות בסדר גודל כזה לא עושות רושם", טוען מייקל אורן, שגריר ישראל בארצות הברית לשעבר. "היו דוגמאות בעבר שכן, למשל ההפגנה של יהודי ארצות הברית נגד נשיא צרפת פומפידו בראשית שנות ה-70 והפגנות של מנהיגים סובייטים בנושא ברית המועצות. אני לא יודע מראש מה תהיינה גודלן של ההפגנות של נתניהו, או אפילו אם בכלל יסוקרו על ידי התקשורת האמריקנית".

לדברי אורן, "את הקהילה הבינלאומית זה לא מרגש בכלל - קהל היעד זה ארה"ב וישראל. גם ביידן וגם נתניהו יוצאים נשכרים מההפגנות: ביידן יוצא נשכר כי הוא יצא בפומבי עם עמדה ביקורתית נגד נתניהו והרפורמה, וכעת הוא מקבל רוח גבית מהמפגינים".

מנגד, "נתניהו יוצא נשכר כי הוא מדבר לבייס שלו ומתחזק בקרב התומכים שלו בישראל ובארה"ב. ככה אני מפרש גם את ההתבטאות של נתניהו במטוס, הוא מלבה את האש פה. הוא יכל להגיד 'לא אכפת לי, זה כלום'. או שהוא יכל להגיד 'אני מאוד מעריך את הישראלים, מציע שכולכם תעלו לארץ'. הוא מלבה את הרוחות בכוונה - מתחזק פנימית, הוא מדבר לבייס שלו - ויש לו בייס. מה המסר הסמוי? תראה כמה היהודים הליברליים - הם יוצאים נגדנו".

אורן הוסיף: "הדימוי של ישראל בעולם נחלש. ישראל מפולגת פנימית, אנשי מילואים שמסרבים להתייצב. לדבר הזה יש השלכות שרואים גם בתוך חדרי המשא ומתן. אני מאוד חושש מהאפשרות של התגרויות איראניות ואפשרויות של איראן בתקופה הקרובה, הם מקבלים ביטחון מופרז וכבר מתחילים לראות את זה".

דני אילון, סגן שר החוץ לשעבר, אולפן וואלה. ראובן קסטרו
"הרבה מעבר לרפורמה". דני איילון, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב/ראובן קסטרו

"ההפגנות - תעודת כבוד למדינת ישראל" | דני איילון, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר

דני איילון, דיפלומט ישראלי ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר טוען כי המהלך חשוב. לדבריו, "היום הפגנות בחו"ל הן לגיטימיות, כשישראלים בחו"ל מפגינים על האופי של המדינה שלהם עצמם - זו תעודת כבוד למדינת ישראל. כשיש ויכוח ער, תוסס, אולי נגיע לסדר חברתי חדש, וזה הרבה מעבר לרפורמה. היום בעולם הגלובלי, בערוצי התקשורת המודרניים, זה לא משנה אם ההפגנה בקפלן או בסן פרנסיסקו".

איילון התייחס לדבריו של נתניהו: "בהתבטאות שלו הבוקר - נתניהו עושה שירות רע לעצמו. אני נדהם מהדברים של ראש הממשלה, שהשווה אותם לאיראנים - קודם כל זה לא נכון מהותית מוסרית - מה גם שזו טיפשות פוליטית. אתה שופך עוד שמן על המדורה? אל תאבד עשתונות, זה יכול להעצים את המחאה. היום אנחנו רואים מחאות ברחבי העולם נגד המנהיגים: בעולם גלובלי אסור להתחמק מזה ובוודאי לא לצאת נגד זה".

כשנשאל איילון האם ההפגנות עלולות לעצור תהליכים מדיניים, השיב: "לגמרי לא - נהפוך הוא. זה מראה שישראל היא תוססת, אכפתית, בעולם גלובלי היום יש ישראלים בכל מקום וזכותם להפגין. ההפגנות לא יפגעו כהוא זה במדינת ישראל. צריך גם לשים לב לטיב ההפגנות - אף אחד לא אומר שישראל היא מדינת אפרטהייד, אלא יש כאן מאבק על דמותה הדמוקרטי של המדינה".

לדבריו, "האמריקנים יודעים בדיוק מה קורה כאן עד לניואנסים הכי דקים. סוכנות אונסק"ו לתרבות חינוך ומדע קיבל החלטה שלשום שתל יריחו יוכרז כאתר מורשת פלסטיני, הייתי שמח שנתניהו ייצא נגד זה ולא נגד האנשים שלו".

רן ישי, לשעבר מנכ"ל משרד ירושלים, שגריר ובכיר במשרד החוץ, וכיום ראש JCAP - המרכז ירושלים למדיניות יישומית. משרד ירושלים, אתר רשמי
"יותר מכביסה מלוכלכת". רן ישי/אתר רשמי, משרד ירושלים

"את הכביסה המלוכלכת שומרים בבית" | רן ישי, ראש JCAP למדיניות יישומית

"מקובל שאת הכביסה המלוכלכת שומרים בבית", טוען רן ישי, שגריר ויועץ מדיני במשרד החוץ לשעבר וכיום ראש JCAP למדיניות יישומית, "אבל כישראלי ודיפלומט זה יותר מכביסה מלוכלכת - אלו דברים שלא עושים. שמור את זה לכאן. אבל כנראה שגם כאן יש גבולות חמורים יותר שכבר נחצו".

ישי הסביר: "נניח שאני אוהד מכבי תל אביב, והפועל יוצאים לשחק בחו"ל - אני אהיה בעד הפועל. אלו כללי משחק שכדיפלומט לא עושים אותם. דיפלומט אמר לי פעם: 'בחו"ל כולנו נהיים ליכודניקים'. כשאתה בחו"ל אתה חווה את האנטי ישראליות בכל מקום ואתה די לבד שם חוטף בשביל המדינה. כשאתה יוצא לשם בתור נציג מדינת ישראל - אין הפרדה בין ראש הממשלה לבין המדינה שהוא מייצג".

לדבריו, "זה פוגע בתדמית הישראלית בעיקר כי הם מרימים להנחתה לכל האנטי ישראלים - דיקטטורית, פשיסטית, גזענית. הבן אדם הממוצע שמסתכל על הדברים מהצד לא ימחא כפיים על זה שבישראל עושים מחאות וחופש הביטוי הוא ברמה כזו".

כשנשאל האם המהלך עלול לפגוע בתהליכים מדיניים, השיב: "ככל שאדם ריאליסטי יותר - הוא בודק רווח ותועלת, ולוקח דברים בפרופורציה. לא כי הוא חושב שהרפורמה טובה או לא טובה. אנשים שמכירים מבינים שזה ויכוח על ניואנסים. לעניות דעתי אף אחד לא מסתכל על המדינה וחושב שהיא הולכת להיות דיקטטורית. הם עושים את השיקול העסקי והקר".

ישי הסביר איפה עלולות להיות ההשלכות: "כשרוצים לגרום נזק שולפים את המכתב הזה, כשמחפשים לתקוע מישהו אומרים שההמלצות שלו גרועות. זה שזה משחק לידיים של שונאי ישראל - זה משחק להם לידיים. אבל צריך לזכור שהם גרועים יותר מכל הקטגורים אצלנו - מישהו יכול לדבר עליהם בנושאי זכויות אדם ועצמאות מערכת המשפט?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully