וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציף את טוויטר באנטישמיות ומעצבן את אוקראינה: אילון מאסק נגד העולם

המיליארדר, שייפגש עם נתניהו, מחק את זהותה של הרשת החברתית ותחת שרביטו נרשם בה זינוק בביטויי שנאה. הוא התכתב עם תומכי עליונות לבנה, התייצב לצד סין בסכסוכה מול טייוואן - ואף סיכל התקפה אוקראינית גדולה נגד רוסיה

היזם השנוי במחלוקת אילון מאסק ייפגש היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בסן פרנסיסקו, ברקע שורת שערוריות שבהן היה מעורב לאחרונה המיליארדר ובעליה של הרשת החברתית X (טוויטר לשעבר)- כולל התבטאויות אנטישמיות מצדו של מנכ"ל טסלה.

באופן רשמי, מאסק אמר כי הוא ונתניהו יתמקדו בשיחותיהם באינטליגנציה המלאכותית, המתפתחת במהירות מסחררת, ומדאיגה בחלקה. עם זאת, וושינגטון פוסט - שדיווח לראשונה על הפגישה המתוכננת - ציטט גורמים המעורים בפגישה שלפיהם היא חלק מקמפיין שמובילים חברים ותומכים יהודים של מאסק, במטרה לבלום את הביקורת הגוברת על התפשטות השיח האנטישמי ברשת החברתית שלו.

מאז שקנה בשנה שעברה את הרשת החברתית הפופולרית, טוויטר שינתה דרמטית את פניה, תרתי משמע. מלבד המיתוג הקיצוני מחדש שלה, שכלל את החלפת השם, הסמל והצבעים שהיו מזוהים עמה, מאסק שחרר את הרסן בכל הנוגע לתכנים המותרים בה. בעקבות זאת, נרשם זינוק חד בפייק ניוז ובביטויי שנאה בפלטפורמה, שאיבדה רבים מהמפרסמים שלה. מאסק אמר כי היא איבדה לא פחות מ-60% מהכנסותיה מפרסום.

אילון מאסק. רויטרס
אילון מאסק/רויטרס

ארגונים למען זכויות אזרח, כולל הליגה נגד השמצה, פרסמו דוחות שלפיהם היקף ביטויי השנאה ב-X זינק תחת שליטתו של מאסק הנמצא במאבק אישי נגד הליגה נגד השמצה.

"שום דבר במפגש הזה לא מפתיע במיוחד בהתחשב בכך שמגזר הטכנולוגיה הישראלי הוא אחד החדשניים והדינמיים בעולם", אמר דובר מטעם הארגון. "עם זאת, ישראל והיהודים הם לעתים קרובות מטרה לגידופים אנטי-ציוניים ואנטישמיים מלאי שנאה בטוויטר/X, ואנו מקווים שהם יקיימו פגישה פרודוקטיבית וידברו על דרכים להילחם באנטישמיות ובדברי שטנה אנטי-ציוניים בפלטפורמה".

העובדה שנתניהו בחר לפגוש את מאסק, שאותו כינה בעבר "גאון", אחרי רצף ההתבטאויות האנטישמיות שלו עוררה ביקורת בקרב מתנגדי ההפיכה המשפטית שממשלתו מקדמת. הם נערכים להפגין מחוץ לפגישה.

מאסק מאשים את אותם ארגונים בירידה בהכנסות, אף שלא סיפק לכך ביסוס. הוא החל לכנות בלעג את הליגה נגד השמצה "הליגה להשמצה", ובמהלך החודש הוא הצטרף לדיון ב-X תחת ההאשטג #BantheADL שבו משתמשים תומכי עליונות לבנה ואנטישמים. הוא שאל את העוקבים אם הוא צריך לערוך סקר לגבי זה וניהל חילופי דברים עם משתמשים שהשמיעו עמדות אנטישמיות במהלך הדיון.

מאסק זכה להגנתה של ממשלת ישראל בסערה אנטישמית קודמת שאליה נקלע, כשאמר שהמיליארדר היהודי ג'ורג' סורוס "שונא את האנושות" והשווה אותו לנבל קומיקס. סורוס, התורם לארגוני זכויות וחברה אזרחית ברחבי העולם, הוא יעד קבוע להתקפות מצדם של מנהיגי ימין קיצוני ברחבי העולם. שר התפוצות עמיחי שיקלי מיהר להתייצב אז לצדו של מאסק, ואמר כי ההתקפות על סורוס אינן אנטישמיות.

שיגור לווינים של Starlink. AP
שיגור לווינים של Starlink/AP

מאסק הצליח להרגיז לאחרונה גם את אוקראינה וטייוואן, כשהתבטא באופן שנוי במחלוקת לגבי הסכסוכים שלהן עם רוסיה ועם סין.

מאסק, שבנוסף ל-X וטסלה הוא גם הבעלים של רשת הלוויינים "סטארלינק", חשף החודש כי הוא סירב לבקשה של קייב בשנה שעברה להפעיל את הלוויינים שלו בעיר סבסטופול בחצי האי קרים כדי לסייע לה לתקוף את הצי הרוסי. הוא אמר כי הוא חשש שהוא יהיה שותף בכך למהלך מלחמתי "משמעותי", ולכן ניתק את הלוויינים.

הוא אישר את הדברים בהמשך לפרסום קטעים מספר ביוגרפי עליו שיתפרסם בקרוב, שלפיהם חשש מאסק שההתקפה שכזו עלולה להוביל להתקפה גרעינית רוסית.

מאסק הרגיז לא אחת את קייב כשהציע שהמלחמה תסתיים אם היא תכיר בריבונותה של רוסיה על חצי האי קרים, שאותו סיפחה ב-2014, ותאפשר לקיים משאלי עם במחוזות באוקראינה שבהם יש כוחות כיבוש רוסיים.

"טייוואן - חלק אינטגרלי מסין"

המיליארדר אף אמר החודש כי טייוואן היא חלק אינטגרלי מסין, בצל החששות שבייג'ינג תפעל צבאית נגד האי שנמצא תחת שלטון דמוקרטי. בטייפה הגיבו בזעם ואמרו שהם "לא למכירה" והמליצו לו לבקש מסין לפתוח את X עבור אזרחיה, שבפניהם חסומה הגישה לרשתות חברתיות מערביות.

"אולי הוא חושב שהחסימה היא מדיניות טובה, כמו כיבוי 'סטארלינק' לסיכול מתקפה אוקראינית נגד רוסיה", תקף אותו שר החוץ של טייוואן.

באוקטובר האחרון הוא רמז כי ניתן לפתור את המתיחות בין סין לטייוואן על ידי העברת חלק מהשליטה בטייוואן לבייג'ינג, וגרר הודעת גינוי חריפה דומה מצד טייוואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully