וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 מקרים בחודשיים: חשש מהתפרצות שעלת - משרד הבריאות ממליץ להתחסן

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 14:12

משרד הבריאות עדכן כי ב-2023 אובחנו 615 מקרים של המחלה, כמחצית מהם רק בחודשים יוני ויולי, וקרא לציבור להתחסן. מרבית המקרים המדווחים הם באזור ירושלים - אך דווחו מקרים נוספים ברחבי הארץ. השעלת היא מחלה זיהומית בדרכי הנשימה שנחשבת למדבקת מאוד ואף אלימה

הדמיית תלת מימד של התפזרות 'ענני קורונה' - רסס טיפתי ואירוסולי שנפלט בשיעול בתוך חלל סגור/המכון המטאורולוגי של פינלנד, אוניברסיטת אלטו, VTT ואוניברסיטת הלסינקי

משרד הבריאות דיווח היום (שני) על חשש מהתפרצות תחלואת שעלת והפיץ הנחיות חדשות לקופות ובתי החולים ברחבי הארץ. לפי נתוני המשרד, עד כה ב-2023 אובחנו 615 מקרים של המחלה, כמחצית מהם רק בחודשים יוני ויולי. כמו כן, ישנה עלייה גם במקרי האשפוז. בעקבות החשש, האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות ממליץ לציבור להתחסן, בדגש על נשים הרות וילדים שאינם מחוסנים. כמו כן, מבוגרים מעל גיל 18 נדרשים להתחסן פעם אחת.

עוד עולה מנתוני משרד הבריאות כי בכל 4-5 שנים אנו עדים לעליה בתחלואה בשעלת. בחודשים האחרונים, מרבית המקרים המדווחים הם באזור ירושלים - אך דווחו מקרים נוספים בשאר הארץ. ההתפרצות האחרונה של השעלת בישראל הייתה בשנת 2019 - אז דווחו 1314 מקרים בכל השנה.

מה זה שעלת:

  • שעלת היא מחלה זיהומית של דרכי הנשימה הנגרמת בשל חיידק הפרטוזיס והיא נחשבת למדבקת מאוד ואף לאלימה.
  • המחלה תוקפת מבוגרים מדוכאי חיסון ובעיקר ילדים והיא מתאפיינת בחום, נזלת ושיעול מתמשך שאינו עובר.
  • ההדבקה גבוהה בעיקר באזורים של אוכלוסייה צפופה עם שיעורי התחסנות נמוכה.
  • שיעור התחלואה בקרב תינוקות שלא חוסנו נגד המחלה או שחוסנו נגדה באופן חלקי בלבד גבוה פי 8 מאשר בקרב תינוקות מחוסנים.
  • השעלת מסוכנת במיוחד אצל ילדים מתחת לגיל שנה ובין אחוז ל-2% מהתינוקת שנדבקים במחלה בגילאים אלה - מתים.
  • בין השנים 2015-2005, נפטרו בישראל 14 תינוקות כתוצאה מהמחלה - הם לא חוסנו נגדה. כזכור, בחודש אפריל דווח על מקרה מוות של תינוק בן 10 שבועות שנדבק בשעלת.
גבר משתעל. ShutterStock
גבר משתעל/ShutterStock

חיסון לשעלת:

  • החיסון לשעלת במסגרת חיסון מחומש ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ובגיל שנה. לאחר מכן הוא ניתן בכיתה ב' ואז בכיתה ח'.
  • במשרד הבריאות ממליצים גם לנשים בהריון להתחסן בין שבועות 27-36. החיסון אמור לספק נוגדנים הן לאם והן לעובר מפני המחלה הזיהומית, שגובה מדי שנה את חייהם של כשני תינוקות בממוצע בישראל.
  • על אף שהמחלה נחשבת למסוכנת ומדבקת, באזורים בהם שיעורי החיסון גבוהים, היא אינה קיימת. כאשר רוב האוכלוסייה מחוסנת נוצרת מעין חיסוניות סביבתית, כך שהחיידק אינו נמצא באוכלוסייה.
  • החיסון הוא הטיפול היעיל ביותר כנגד השעלת, שכן מתן אנטיביוטיקה אינו משנה משמעותית את מהלך המחלה, ולכן עיקר הטיפול הוא סימפטומטי לצורך הקלה על התסמינים.

ירידה בשיעורי ההתחסנות:

  • תמי אלקלעי, אחות ראשית במכבי שירותי בריאות, התייחסה בחודש יוני האחרון לירידה שחלה בשיעורי ההתחסנות: "מאז תום משבר הקורונה נצפית בעולם ירידה בשיעורי ההתחסנות בקרב מבוגרים וילדים. בעולם הרפואה כבר מדברים על המושג Vaccine Fatigue - עייפות מחיסונים, שמצביע על ירידה בנכונות של אנשים להתחסן בחיסוני השגרה השונים. זאת ככל הנראה על רקע ריבוי חיסוני הקורונה שניתנו בשנים האחרונות", אמרה.
  • "חשוב מאוד להמשיך ולהקפיד להתחסן בכל חיסוני השגרה לפי גיל ולפי מצב רפואי ולא לוותר על אף אחד מהם - זו הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות שלנו ושל משפחתנו ועל בריאות הציבור כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully