וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרי הממשלה אישרו: הצעת חוק לשימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי

עודכן לאחרונה: 18.9.2023 / 13:27

את החוק קידמו השרים בן גביר ויריב לוין, והוא יקנה למערכת הביטחון גישה למידע שייאסף ע"י המצלמות ללא צו בית משפט. החוק נועד אמנם לסייע במלחמה בפשיעה, אך מעורר ביקורת בשל החשש מפגיעה בפרטיות והאפשרות שהמשטרה תשתמש בנתונים להקמת מאגר ביומטרי

בווידאו: שניים חשודים בהצתת בית של שוטר בצפון/דובר תחנה אזורית גליל-גולן ומצלמות אבטחה

ועדת שרים לחקיקה אישרה היום (שני) הצעת חוק לשימוש במצלמות לזיהוי פנים במרחב הציבורי. לפי ההצעה, שקידמו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המשפטים יריב לוין - למערכת הביטחון תהיה גישה למידע שיעלה במצלמות, והיא תוכל לעשות בו שימוש ללא צו מבית משפט. ההצעה נועדה אמנם לסייע במאבק בפשיעה - אך היא עוררה בעבר ביקורת בשל החשש מפגיעה בפרטיות, ומפני האפשרות שהמשטרה תשתמש בנתונים כדי להקים מאגר ביומטרי.

בנוסף, הצעת החוק מסדירה את השימוש שכבר נעשה במערכת "עין הנץ", שמתעדת את תנועתם של כלי רכב. בעבר קידמה הממשלה הצעה דומה אך זו נבלמה בשל התנגדותו של השר לוין והרצון לערוך בה שינויים שכוללים הגנה על פרטיותו של האזרח. לפי החלטת השרים, נוסח החוק יעבור שינוי כך שיחריג שימוש במצלמות בעבירות שקשורות בהפגנות במרחב הציבורי או בחופש הביטוי ולא יהיה ניתן לעשות בהן שימוש במקרים אלה. בנוסף, ההצעה קובעת כי מי שייחשף למידע ויעשה בו שימוש שלא לצורך דינו יהיה שלוש שנות מאסר.

בן גביר אמר עם אישור ההצעה בוועדה: "הבאנו חוק מדוייק ומאוזן. בשעה שמספר הנרצחים במגזר הערבי עולה ועבירות הפרוטקשן נפוצות, יש חשיבות רבה למצלמות שמזהות פנים - שנפוצות במדינות שונות בעולם ומאידך במשמרת שלנו נעשה הכל כדי לא לאפשר שימוש פסול במצלמות ועל כך קבענו עונש מאסר וכן הגבלת השימוש למקרים חמורים של פשע חמור ואירועי פרוטקשן".

איתמר בן גביר, יריב לוין, מליאת הכנסת, מצלמת אבטחה. ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90, Shutterstock, עיבוד תמונה
איתמר בן גביר, יריב לוין, מליאת הכנסת, מצלמת אבטחה/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90, Shutterstock

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי מדובר במערכות צילום, הכוללות יכולות עיבוד המאפשרות צילום של אנשים, והשוואתם למידע מזוהה שהוזן למערכת בעניינם, באופן שעשוי לאפשר לזהות את האדם המצולם אם הוזן מידע כאמור.

עוד נכתב כי "השימוש המשטרתי במערכות צילום ביומטריות יכול שייעשה בדרך של הכללה מבעוד מועד של פרט זיהוי אודות אדם מסוים, באופן שמאפשר למערכת לספק התראה כאשר פרט זה נקלט בעדשות המצלמה בזמן אמת, או בדרך של בדיקה בדיעבד של צילומים שנקלטו במצלמות. שימושים אלו מאפשרים למשטרה להתחקות אחר זהותם ומיקומם של חשודים בביצוע עבירות, ולכן מהווים כלי יעיל ואפקטיבי לצורך גילוי ומניעת עבירות ומילוי תפקידי המשטרה בשמירת הסדר הציבורי והגנה על שלום הציבור ובטחונו".

כמו כן, על מנת לצמצם את הפגיעה בפרטיות של האזרח נכתב בהצעת החוק כי המידע שיישמר במערכות או ייחשף בפני אנשי מערכות הביטחון יהיה מידע סודי וכן כי "בהקשר של מערכות צילום ביומטריות, הצבה והפעלה תהא לצורך מניעה, סיכול או גילוי של עבירות פשע חמור וגילוי מעורבים בתכנון או בביצוע עבירות של פשע חמור".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
סריקת פנים ביומטרי. Shutterstock, ShutterStock
סריקת פנים ביומטרית/ShutterStock, Shutterstock

"סממן של משטרים אפלים"

מטה המאבק "חופשי בארצנו" תקפו את החלטת הממשלה: "חברי ממשלת החורבן מוכיחים מדי יום ביומו שאי אפשר לסמוך על מילה אחת שיוצאת להם מהפה. נמשיך לעמוד על המשמר ולהילחם בכל אחד ואחד מ-225 חוקי הדיקטטורה המשיחית שנתניהו, לוין ובן גביר שואפים לקדם".

כוח קפלן אמר בתגובה: "הצעה הזויה שלקוחה ממשטר האייתולות האיראני, שמרגל אחרי מתנגדי המשטר. מי שינסה לרגל אחרי אזרחים ואזרחיות ילמד במהרה שהאזרחים והאזרחיות יעיפו אותו משולחן הממשלה. זהי דיקטטורה לשמה ולא ניתן להפוך את ישראל לדיקטטורה משיחית מסוכנת".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לאישור ההצעה: "מדובר בהצעת חוק שמדרדרת אותנו שלב נוסף למציאות של חברת מעקב נוסח סין. ממה שקורה בעולם אנחנו כבר יודעים שהשחיקה בדמותה הדמוקרטית של מדינה, מאיצה תהליכים של פיתוח ושימוש במנגנוני ריגול אחר האזרחים. כשאדם יודע שהוא תחת עינו הפקוחה של האח הגדול הוא ממשטר את עצמו ומפחד להתנהג כרגיל; הוא מפחד ללכת להפגנה, הוא מפחד להשתתף באספות פוליטיות, הוא מפחד שסודותיו הכמוסים יתגלו ויעשה בהם שימוש נגדו. בחברה כזו אין דמוקרטיה ואין מרחב דמוקרטי".

"הצעת החוק מאפשרת למשטרה להכניס למערכת המעקב נתוני זיהוי ביומטריים של 'חשודים' כדי לאתר אותם ולעקוב אחר צעדיהם, כאשר המשטרה והיא לבדה מחליטה מיהו 'חשוד", המשיכו באגודה לזכויות האזרח. "כאילו לא די בכך - לא רק החשודים אלא גם רבבות אזרחים תמימים שאינם חשודים במאום יזוהו ופרטיהם יישמרו במערכת, במקום שיימחקו באופן מיידי. כך הופכים את המשטרה למעין שב"כ שעוקב אחר אזרחים ולא רק למטרות של הגנה על ביטחון המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully