וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג לוחץ לאמץ את מתווה הפשרה: "יש הסכמה רחבה בחדרים סגורים"

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 21:12

הנשיא נאם באירוע לציון 50 שנה למלחמת יום הכיפורים וקרא לצדדים להגיע להסכמות: "תור ההנהגה לא להסתכל רק על הבייס". הוא קרא לציית לפסיקת בג"ץ, ושלח עקיצה לנציג הממשלה: "עומדת הצעה שתשמור על ישראל כדמוקרטיה יציבה ברוח מגילת העצמאות, כן ברוח המסמך המכונן הזה"

בוידאו: הרצוג לוחץ לאמץ את מתווה הפשרה: יש הסכמה רחבה בחדרים סגורים/לעמ

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, התייחס הערב (רביעי) למתווה הפשרה שגיבש יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפאת החקיקה המשפטית, ואמר: "קורא למנהיגות הפוליטית לגלות אומץ ואחריות - ולהוציא אותנו מהמשבר". הרצוג לחץ על הצדדים לאמץ את המתווה: "נדרשת הכרעה והחלטה מנהיגותית - תורה של ההנהגה לא להסתכל רק על הבייס. אפשר לייצר הסכמות, לעצור את הסכנות ולהחזיר את המדינה לשפיות". כמו כן, הדגיש הנשיא בנאומו: "חובה על כולם להיות כפופים לשלטון החוק ולציית לבית המשפט".

הנשיא, שנאם בעצרת חטיבה 14 לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים בלטרון, אמר: "אי אפשר לעמוד כאן היום מבלי להתייחס לעומק המשבר שמדינת ישראל נמצאת בו". לדבריו, "לפני חמישים שנה בדיוק עמדנו בפני איום קיומי מבחוץ, כשאויבינו עמדו עלינו לכלותנו. והיום, יובל שנים אחרי מלחמת יום הכיפורים, מדינתנו האהובה שוב מאוימת ומעורערת, רק שהפעם - האיום הוא פנימי. שוב המחיר עלול להיות כבד מנשוא, שוב כולנו עומדים למבחן. כאילו לא למדנו לקח".

נאום הרצוג בארוע של עמותת חטיבה 14 לנופלים במלחמת יום הכיפורים. לע"ם, אתר רשמי
נאום הרצוג בארוע של עמותת חטיבה 14 לנופלים במלחמת יום הכיפורים/אתר רשמי, לע"ם

"המשבר שאנו נמצאים בתוכו פוגע בנו בצורה חמורה ומסוכנת - בחברה, בכלכלה, ומעל הכל בביטחון. הקונספציה, כן כן, הקונספציה - ההתעלמות מהמציאות המאיימת ומסדרי העדיפויות האמיתיים של המדינה - היא אם כל חטאת", אמר הנשיא וקרא למנהיגים: "אני פונה מכאן, דווקא מכאן, למנהיגות הפוליטית - וקורא לה לגלות אומץ ואחריות, לצאת מהקיבעון, ולהוציא אותנו מהמשבר. זה רגע האמת של ההנהגה הפוליטית".

הרצוג התייחס למתווה הפשרה שגיבש עם ראש הממשלה נתניהו, ואמר: "אני רוצה לשתף אתכם כי בפני הצדדים עומדת הצעה המהווה בסיס להבנות מיידיות, אשר ישמרו על מדינת ישראל כדמוקרטיה יציבה, ברוח ערכי מגילת העצמאות - כן, ברוח המסמך המכונן הזה ויאפשרו לכולנו לצאת מהמשבר שפוקד אותנו זה כתשעה חודשים".

sheen-shitof

שדרגו את הביצועים

הארכת משך האקט ושיפור ההנאה במיטה - במבצע מיוחד

בשיתוף "גברא"
בנימין נתניהו, יצחק הרצוג. אורן בן חקון, יונתן זינדל פלאש 90, anna moneymaker getty, עיבוד תמונה
בנימין נתניהו, יצחק הרצוג/עיבוד תמונה, אורן בן חקון, יונתן זינדל פלאש 90, anna moneymaker getty

"הרשו לי רגע לחשוף אתכם למה שקורה בחדרים הסגורים: יש להצעה הזו תמיכה רחבה", טען הנשיא, "אני חוזר ואומר: יש להצעה הזו תמיכה רחבה. של גורמים בקואליציה ובאופוזיציה, של נשות ואנשי משפט, מחקר, ממשל וחברה אזרחית ממגוון רחב של עמדות. עכשיו נדרשת הכרעה. עכשיו נדרשת החלטה מנהיגותית. עכשיו, רגע לפני ראש השנה, תורה של ההנהגה שלנו - לא להסתכל רק על הבייס. עכשיו תורה - להעדיף את המדינה על פני הפוליטיקה. עכשיו תורה להושיט יד באמת, בכבוד, בפומבי, להיענות להושטת יד, ולהגיע כבר להסכמות".

הנשיא הדגיש בנאומו כי יש לציית לפסיקת בג"ץ : "עקבתי אתמול אחרי הדיון המעמיק והחשוב שהתקיים בבג"צ, ושיקף לנו איך ראוי לנהל שיח ואפילו ויכוח בדמוקרטיה משגשגת. מובן מאליו שאפשר וצריך לעשות שינויים ביחסי הרשויות ולהתאימם למציאות משתנה אבל רק בהסכמה רחבה. ומובן מאליו - ואסור שזה יהיה אפילו נושא לדיון - שבמדינת ישראל היהודית והדמוקרטית: חובה על כולם להיות כפופים לשלטון החוק ולציית לפסיקות בית המשפט".

בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

בשבוע שעבר, פורסם מתווה הנשיא השלישי לפתרון המהפכה המשפטית שגובש במגעים עם מקורבי ראש הממשלה בנימין נתניהו וזכה להסכמתו. המתווה כלל הקפאה של שנה וחצי של המהפכה המשפטית, ריכוך החוק לביטול עילת הסבירות, וויתור על שינויים משמעותיים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים תמורת העלאת הרוב הדרוש למינוי שופטים בכל הערכאות.

על אף שהמתווה זכה לאישורו של נתניהו, בליכוד התנערו ממנו ולא הביעו בו תמיכה פומבית, והוא ספג ביקורת משותפיו של נתניהו בקואליציה - מה שהוביל לקשיים במגעים מצד המחנה הממלכתי, שהביעו נכונות לדון במתווה הפשרה.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה!, נתניהו בוחן במקביל אפשרות להודיע על מתווה ריכוך חד צדדי ולוחץ על הנשיא הרצוג שיתמוך במתווה גם ללא הסכמת האופוזיציה אך הרצוג טרם נעתר לבקשה. נתניהו מקיים בשבוע החולף התייעצויות עם שר המשפטים יריב לוין ומקורביו על מתווה חד צדדי להקפאת החקיקה אך עדיין לא ברור אם, מתי ומה המתווה יכלול וכמה הוא יהיה קרוב למתווה שהציג הנשיא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully