וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך כרית עם דם, בשקית איקאה: החזרה המוזרה של הציור הגנוב של ואן גוך

עודכן לאחרונה: 13.9.2023 / 12:05

היצירה "גן בית הכומר בנונן" נגנבה ממוזיאון בהולנד בסגר הקורונה ב-2020, ומאז החליפה ידיים בין ארגוני פשיעה. הגנב המקורי בכלא, אך אדם שהשיג את היצירה ששוויה מיליוני אירו ולא היה מעורב בגניבה החזיר אותה לחוקר פשעי אומנות תמורת חיסיון. "חדשות נפלאות"

תמונה של ואן גוך שנגנבה ממוזיאון בהולנד הובאה לאספן אמנות. ללא, צילום מסך
עבד יחד עם משטרת הולנד. החוקר ארתור ברנד/צילום מסך, ללא

ציור של וינסנט ואן גוך, שנגנב ממוזיאון בהולנד ב-2020, חזר לידיים בטוחות בתום מאמץ ארוך להשיבו שנמשך שלוש שנים וחצי. שנה לאחר מכן, עבריין מוכר נכלא לשמונה שנים בשל מעורבותו בגניבה, אך הציור "גן בית הכומר בנונן", ששוויו כמה מיליוני אירו, כבר החליף ידיים עד אז.

ארתור ברנד, חוקר הולנדי העוסק בפריטי אומנות גנובים, סיפר כי אדם שהגיע לדלת ביתו העביר לו את הציור בן 139 השנים - בתוך כרית ובשקית של איקאה. "עשיתי זאת בתיאום מלא עם המשטרה ההולנדית וידענו שהבחור הזה לא היה מעורב בגניבה", אמר. הציור הושאל ממוזיאון בעיר חרונינגן, שתיאר את החזרת היצירה כ"חדשות נפלאות".

הציור נגנב מהעיירה ההולנדית לארן, מדרום-מזרח לאמסטרדם. הגנב פרץ דרך שתי דלתות זכוכית במוזיאון זינגר באמצעות פטיש, בתחילת סגר הקורונה. הגנב, נילס מ', אזרח צרפת בן 59, הורשע בגניבת היצירה של ואן גוך ובגניבת ציור של פרנס האלס כמה חודשים לאחר מכן ממוזיאון בלירדם, ליד אוטרכט. ה-DNA שלו נמצא בשתי זירות הפשע.

ציור גן בית הכומר בנונן של ואן גוך. ויקיפדיה, אתר רשמי
בן 139. הציור "גן בית הכומר בנונן"/אתר רשמי, ויקיפדיה

על פי התקשרויות שיירטה המשטרה, הציור של ואן גוך משנת 1884, הידוע גם כגן האביב, נרכש על ידי ארגון פשע שהתכוון להשתמש בו בתמורה לקבלת תקופות מאסר קצרות יותר. ברנד, ששיתף פעולה עם המשטרה ההולנדית בחיפוש אחר היצירה, אמר ל-BBC שהם ידעו שהיא תעבור מקבוצה אחת לאחרת בעולם התחתון הפשע, מכיוון שאף אחד לא רצה לגעת בה. לדבריו, הוא קיבל תמונות עם "הוכחות חיים" של הציור כבר ביוני 2020.

הוא אמר כי בסופו של דבר, פנה אליו אדם באמסטרדם שהציע להחזיר את היצירה בתמורה לחיסיון מוחלט, בין השאר משום שהחזקתה הפכה לכאב ראש. "הייתי במסיבת יום הולדת והוא חיכה מתחת לעץ והוא הסביר לי למה הוא רוצה לעשות את זה", סיפר. הציור הועבר לידיו בביתו ביום שני אחר הצהריים, בזמן שמנהל מוזיאון גרונינגר המתין בבית קפה בפינת הרחוב כדי לוודא שזו אכן היצירה.

הוא הוסיף שהציור היה מוגן בכרית מוכתמת בדם, מאחר שהאדם שהשיב לו אותו נחתך באצבע. דובר של היחידה לחקר פשעי אומנות במשטרת הולנד אישר כי זהו הציור המקורי.

אנדראס בלוהם, מנהל מוזיאון גרוניגר, הביע את שמחתו על השבתה של היצירה. "יש שריטות, אבל זה צבוע על נייר ומודבק על לוח כך שזה יציב. אנחנו יכולים לשחזר אותו וזה אמור להיות בסדר", אמר ל-BBC על מצבו של הציור.

הציור נמצא כעת במוזיאון ואן גוך, שמומחיו מסייעים לשחזר אותו לפני שהוא יחזור לתצוגה בעוד כמה שבועות או אפילו חודשים. מנהל המוזיאון אמר כי הוא לא ילווה עוד את הציור לתצוגות אחרות משום שהוא בטראומה מהגניבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully