וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בית הנבחרים בארה"ב: נפתח בחקירת הדחה נגד ביידן

12.9.2023 / 18:23

בלחץ טראמפ האגף הימני במפלגה הרפובליקנית, הודיע מקארתי כי הוא הנחה את הוועדות בבית הנבחרים לחקור את עסקי משפחתו של הנשיא הדמוקרטי. כשנה לפני הבחירות, זהו צעד סמלי: הסנאט נשלט בידי הדמוקרטים, והדחת נשיא זקוקה לרוב של שני שלישים. הבית הלבן: פוליטיקה קיצונית

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בטקס זיכרון לפיגועי 11 בספטמבר בבסיס באנקורג', אלסקה, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
הבית הלבן כינה את החקירה "פוליטיקה קיצונית בצורתה הגרועה ביותר". ביידן/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארתי, קרא היום (שלישי) לפתיחת חקירת הדחה של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, קצת יותר משנה לפני הבחירות לנשיאות. מקארתי היה נתון בחודשים האחרונים ללחץ של האגף הימני של מפלגתו לקדם את המהלך, שצפוי להעמיק את הפילוג בקרב חברי הקונגרס שאינם מצליחים להגיע להסכמות על חקיקה שתמנע את השבתת הממשל.

הרפובליקנים, בראשם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, טוענים שביידן הרוויח מעסקיו של בנו האנטר ביידן במדינות זרות בזמן שכיהן כסגן נשיא בין השנים 2009 ל-2017 - אף שעד היום הם לא הציגו ביסוס לכך. ביידן, שניצח את טראמפ בבחירות 2020, עשוי לפגוש אותו לדו-קרב חוזר בנובמבר הבא, בעוד שהאחרון עומד לדין בארבעה משפטים פליליים לפחות.

"אני מנחה את הוועדות בבית הנבחרים שלנו לפתוח בחקירת הדחה רשמית נגד הנשיא ג'ו ביידן", אמר מקארתי לכתבים בקפיטול. לדבריו, "בחודשים האחרונים, הרפובליקנים בבית הנבחרים חשפו טענות חמורות ואמינות לגבי התנהגותו של הנשיא ביידן - תרבות של שחיתות".

מקארתי אמר כי הרפובליקנים אספו ראיות לשיחות טלפון, העברות כספים ופעילויות אחרות ש"מציירות תמונה של תרבות של שחיתות" במשפחתו של ביידן. הוא לא ציין ראיות כלשהן להתנהגות בלתי הולמת מצד הנשיא עצמו.

הוא הוסיף כי הוא פעל כדי לשפר את יכולתם של החוקרים להשיג מידע, ולא להגיע לתוצאה שנקבעה מראש. "זה כל מה שאנחנו עושים. אמריקה זקוקה לתשובות", אמר לכתבים. "נלך לאן שהראיות יובילו אותנו".

רבים במפלגתו של מקארתי זעמו כשבית הנבחרים, שהיה בשליטת הדמוקרטים, הצביע פעמיים בעד הדחתו של טראמפ - ב-2019 וב-2021 - אם כי הוא זוכה בשני המקרים בסנאט. גם הפעם, זהו צעד סמלי ברובו, משום שכדי להדיח נשיא יש צורך ברוב של שני שליטים בסנאט, בניגוד לרוב רגיל בבית הנבחרים, ולדמוקרטים יש רוב בו.

יתרה מזאת, הרוב של הרפובליקנים בבית הנבחרים דחוק למדי - 222 נציגים לעומת 212 דמוקרטים - וחלקם מסתייגים מלתמוך בהדחת ביידן ללא ראיות של ממש.

שותף עסקי לשעבר של ביידן הצעיר העיד לאחרונה בשימוע בבית הנבחרים כי האנטר מכר "אשליה" של גישה לשלטון, בזמן שאביו היה סגן הנשיא, מבלי שאביו היה מעורב בכך. האנטר צפוי לעמוד לדין בקרוב על עבירות מסים ונשק שאינן קשורות לפרשה, בעוד שהרפובליקנים טוענים כי הוא זוכה ליחס מקל מצד משרד המשפטים, שמכחיש זאת.

הבית הלבן טוען שאין בסיס לחקירה נגד הנשיא. "פוליטיקה קיצונית בצורתה הגרועה ביותר", כתב דובר הבית הלבן איאן סאמס ברשתות החברתיות לאחר ההודעה של מקארתי.

ביידן לעג לאחרונה לרפובליקנים על כוונתם לנסות להדיח אותו. "ייתכן שהרפובליקנים יצטרכו למצוא משהו אחר לבקר אותי עליו עכשיו כשהאינפלציה יורדת. אולי הם יחליטו להדיח אותי כי היא יורדת. אני לא יודע. אני אשמח לזה", אמר ביידן ביולי.

עוד בוואלה!

התובע המיוחד בפרשת האנטר ביידן: נגיש כתב אישום החודש

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס של המפלגה הרפובליקנית בדרום קרוליינה, 5 באוגוסט 2023. GettyImages
הפעיל לחץ על הרפובליקנים לפתוח בהליך החקירה נגד ביידן. טראמפ/GettyImages

הדמוקרטים מתארים את המאמצים הרפובליקניים לפתוח בהליך הדחה נגד ביידן כניסיון להסיח את תשומת הלב הציבורית מצרותיו המשפטיות של טראמפ, שנותר המועמד המוביל לייצוג המפלגה בבחירות בשנה הבאה.

בלחץ טראמפ, כמה רפובליקנים מהאגף הימני במפלגה אמרו שהם לא יצביעו על חקיקה תקציבית שהעברתה נדרשת כדי למנוע את השבתת הממשל - אלא אם כן מקארתי ייתן אור ירוק לחקירת ההדחה. דובר מטעמו אמר כי בית הנבחרים לא צפוי להצביע על עצם פתיחת החקירה.

החוקה האמריקנית מסמיכה את הקונגרס להדיח גורמי ממשל פדרליים, בהם הנשיא, בגין בגידה, שוחד ו"פשעים ועבירות חמורות אחרות". טראמפ הוא הנשיא האמריקני היחיד שהודח פעמיים על ידי בית הנבחרים, ואף נשיא מעולם לא הורשע על ידי הסנאט. הוא נותר בתפקידו לאור התנגדותם של רוב חברי מפלגתו לתמוך בהליכים שהובילו הדמוקרטים נגדו.

הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שנחשב לאחד הקולות המתונים במפלגה והיה בין הבודדים שהצביעו בעד הרשעת טראמפ במשפטו השני, לא הביע התנגדות למהלך. "העובדה שהבית הלבן שמר על שתיקה מוחלטת וחיבק את האנטר ביידן מצביעה על כך שחקירה היא אינה בלתי-הולמת", אמר רומני לכתבים.

במשפט ההדחה הראשון שלו ב-2019, בית הנבחרים האשים אותו בניצול לרעה של סמכותו ושיבוש עבודת הקונגרס, לאחר שביקש מאוקראינה לחקור את ביידן ובנו על בסיס אותן טענות לא מבוססות שכעת מופנות נגד הנשיא.

משפט ההדחה השני התקיים ב-2021, ימים אחרי שתומכיו של טראמפ הסתערו על הקונגרס בניסיון למנוע את העברת השלטון לביידן. בעוד במשפט הראשון ביקשו הדמוקרטים להדיח את טראמפ, בשני הם ביקשו למנוע ממנו להתמודד בעתיד על משרה פדרלית - כפי שהוא עושה כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully