וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התגובה הפעם תהיה מהירה": הפלוגות שמתכוננות ל"שומר החומות 2" בתרגיל ראשון

עודכן לאחרונה: 15.9.2023 / 13:43

כחלק מהלקחים בעקבות הפרעות בערים המעורבות הוקמו במג"ב פלוגות חוד שאמורות להתפרס במוקדי החיכוך הצפויים. התרחיש הקיצוני שלו הן מתכוננות: הפרות סדר לאומניות וירי של מפירי סדר בנשק שנצבר בחברה הערבית: "מבינים שבחירום זה יתהפך עלינו בצורה כזו או אחרת"

בווידאו: תרגיל ראשון של מג"ב בעיר לוד לאחר שומר חומות/ניב אהרונסון, דוברות מג"ב

שנתיים וחצי חלפו מאז פרעות מבצע שומר החומות, והאנרכיה ששררה בערים המעורבות בזמן המבצע. הטראומה שנצרבה בקרב אזרחי ישראל, ותושבי הערים המעורבות בפרט, עדיין מורגשת היטב. על כישלון המשטרה במהומות נכתב בהרחבה בדוח מבקר המדינה, שחשף את המחדלים החמורים בארגון, החל מסגל הפיקוד ועד לחוסר המוכנות ואי מתן הכלים לשוטרים בקצה כדי להתמודד עם הפרות סדר רב זירתיות.

במסגרת הפקת הלקחים של ממשלת לפיד-בנט הוחלט להקים משמר ישראלי, או בשמו החדש משמר לאומי. התקציבים הועברו, וגיוס המתנדבים וכוחות המילואים יצא לדרך. כ-414 לוחמים הוכשרו בחודשים האחרונים, וגויסו לפלוגות חוד של מג"ב ברחבי הארץ. אלה אמורים לספק מענה ראשוני בשטח בסבב הלחימה הקרוב.

אחרי סדרה של אימוני הקמה, תרגילי שמירת כשירות וסיורי שטח במוקדים הנפיצים בהתאם לאירועי שומר החומות, ביום חמישי האחרון במג"ב מרכז יצאו הכוחות החדשים לדרך בתרגיל ראשוני מסוגו. סמוך לשעה 16:00, עשרות מתנדבים, לוחמי הפלחו"ד, הוקפצו לבסיס מג"ב בלוד. בזה אחר זה הגיעו מביתם הלוחמים למקום, מצוידים וחמושים, ונפרסו לאחר תדריך קצר ברחובות העיר ובמוקדים הנפיצים. הם הצטרפו לכוחות הסדירים לפעילות מבצעית ושגרה כחלק מבדיקת המכונות ליום פקודה.

תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023. ניב אהרונסון
תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023/ניב אהרונסון

"הקפצנו את אחת פלוגות החוד על מנת להכין אותם לאירוע חירום במתווה של שומר החומות 2", מספר רפ"ק אלי כהן, קצין חירום מחלקת מילואים ומתנדבים חוד מג"ב בראיון לוואלה!, "הם מגיעים לעיר ומתרגלים יחד עם הזרוע המבצעית של מג"ב מרכז משימות בשטח, על מנת להיערך לאירועי חירום".

לפי רפ"ק כהן, "תרחיש הייחוס הוא הפרת סדר רב זירתית - מספר רב של מוקדי הפרות סדר בפנים הארץ, כשבמקביל יש ירי תלול מסלול לעבר ישראל". כהן מתחייב: "להבדיל משומר החומות, זמן התגובה שלנו יהיה הפעם מהיר ומדויק יותר".

לפי התכנית שגובשה, עד לסוף שנת 2025 יגוייסו כ-2,000 לוחמים לפלוגות החוד, כולל אלו שכבר הצטרפו וכאלה שעתידים להתגייס, יוצאי יחידות קרביות בצה"ל שסיימו את שירות המילואים אך רוצים להמשיך להתנדב בכוחות הביטחון בצורה כזו או אחרת.

תרחיש הייחוס למלחמה הבאה של משטרת ישראל, בתקווה שלא יתממש, הוא הפרת סדר לאומנית ברמה הארצית. לא רק חסימות צירים ויידוי אבנים, אלא פגיעה בסמלי שלטון, פגיעה בכוחות הביטחון ובמרקם החיים. גם תרחיש של ירי על ידי מפירי סדר נלקח בחשבון, בין היתר לנוכח ההצפה של כלי נשק בחברה הערבית.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023. דוברות מג"ב, אתר רשמי
תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות מג"ב

התרגיל הראשון התקיים כאמור ביום חמישי שעבר. עשרות לוחמים הגיעו לבסיס, לבשו מדים ואפודים, והתפזרו במוקדים שונים ברחבי העיר לוד וצוותו במהירות הבזק לכוחות הסדיר של מג"ב והמשטרה הכחולה הפרוסים בעיר בשגרה.

רפ"ק דוד אליאב, מפקד פלחו"ד "מרום", מתגורר בלוד. ביום יום הוא עובד בחברה פרטית לשיווק צעצועים, וסיים באחרונה את שירות המילואים בצה"ל. בשיחה עם וואלה! הוא מסביר את ההחלטה להצטרף לפלחו"ד: "במהלך מבצע שומר החומות הייתי במילואים בפיקוד מרכז. הגעתי לבסיס בירושלים ושם שואלים אותי 'למה באת לפה? השתגעת? תחזור הביתה', כי זה המצב שהיה בלוד. התושבים היו פה בפאניקה, האווירה לא היתה טובה, פחדו לצאת לרחובות, וזה משהו שמאוד בער בי, כלומר, חוץ מלשבת על הספה ולקטר מה אני יכול לעשות, החלטתי להתנדב במג"ב ואני שמח על הזכות שניתנה לי לקחת חלק בדבר הזה".

לדבריו, "כל כל אחד פה מהלוחמים פה שעובדים ביום יום בכל דבר אפשרי, מהייטקיסטים, מנהלים, עורכי דין, מורים, רואי חשבון, הם אנשים שהם מלח הארץ שבאים ונותנים מעצמם, וזה לא רק מילואים ואכוונה לשעת חירום אלא הם גם באים למשימות, לפחות פעם פעמיים בחודש ומצטרפים לפעילות שוטפת של כוחות הסדיר של מג"ב".

רפ"ק אליאב מוסיף שיחד איתו התגייסו עוד חברים מהשכונה ולא רק ממנה: "יש לי עוד שני חברים שהתגייסו, אבל ההרכב פה של הלוחמים הוא מכל הארץ, מפתח תקווה, יבנה, רחובות, ראשון לציון, יש פה מגוון יפה של מתנדבים, ללא הבדלי מוצא או דעה פוליטית, אנשים שבאים להתנדב ולתרום וזה מעל הכל".

רב-פקד, דוד אליאב, מפקד פלחו״ד ׳מרום׳, מג״ב., תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023. ניב אהרונסון
"התושבים היו פה בפאניקה". רפ"ק אליאב/ניב אהרונסון

"התרחיש שאנחנו נערכים אליו זה שומר החומות 2. נצטרך להגיע במהירות ולתת מענה ראשוני ואחר כך להצטרף לשאר הפלוגות המילואים, ולתת מה שצריך בכל מקום שיצטרכו אותנו" אומר אליאב, "מה שמיוחד בפלח"וד זה שאצלנו לכל לוחם פה, כל מתנדב, יש את הציוד הנדרש ללחימה כבר בבית, על מנת לתת מענה ראשוני בשטח, בניגוד לשומר החומות שלקח קצת זמן עד שהכוחות הגיעו. התרגיל שביצענו מדמה אירוע התלקחות, שבו התקבלה החלטה של מג"ב מרכז להקפיץ את הכוחות, הקריאה התקבלה לפני כשעה, רוב הלוחמים כבר הגיעו, מיד הם עוברים תדריך ויוצאים לעיר לוד לפריסת כוחות בשטח, בכפיפות לכוח המקומי והתחנה בעיר".

אליאב מוסיף כי "בחג סוכות הקרוב נפעל תחת צווים, וזו תהיה הפעלה מבצעית ראשונה שלנו. מעבר לזה בכל רבעון, במשך יומיים, עוברים תרגילים לשמירת כשירות, הן ברמה המבצעית והן הרמה העיונית. פעמיים בחודש גם מגיעים ומצטרפים לפעילות במשטרה. האכוונה המרכזית שלנו זה הערים רמלה ולוד, אבל נגיע בשביל לבצע את המשימה ומה שיונחת עלינו, אם זה בכפר קאסם או בכל מקום אחר בארץ".

תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023. דוברות מג"ב, אתר רשמי
תרגיל מג"ב, לוד, 7 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות מג"ב

אחד המוקדים הנפיצים בעיר לוד במבצע שומר החומות, ככל שניתן לתת סימנים באנרכיה ששררה בימים הללו בעיר, הוא ברחבת משולש הדתות. מסגד, מנזר ובעת כנסת מקיפים אותו ורחבה גדולה שהפכה לזירת קרב מהקשות שהתחוללו בזמן המבצע.

אנחנו פוגשים במקום את רפ"ק אביעד סיגלוביץ', מפקד זרוע שפלה מג"ב מרכז, שמצהיר כי "משמר הגבול, הפיק המון לקחים משומר החומות. הגדלנו את החיל והתעצמנו. מג"ב מרכז היום מוכן יותר טוב לאירועי הפרות סדר שיקרו בעתיד בנקודות החיכוך, ואנחנו יודעים להכין את הכוחות לתת מענה לכל אירוע שיתפתח בכל נקודת זמן".

סיגלוביץ מפרט עוד על הפעילות שביצעו הלוחמים: "הפעם תרגלנו אירוע משומר החומות. היתה פה הלווית צעיר שנורה למוות, ותהלוכה גדולה מהצד הערבי כלפי הצד היהודי, והיו פה הפרות סדר מאוד קשות. היום תרגלנו את הקפצת הכוחות עם כלל הציוד והאמצעים הנדרשים, על מנת שיהיו שובר שיוויון באירוע הבא". לדבריו, "פה, במשולש הדתות, מאחורי המסגד של העיר לוד, לצידו מנזר וממש ממול בית כנסת, מתנהלים אחד לצד השני, ויש פה פולחן דת לצד שגרת חיים וקניות ובילויים. המטרה שלנו לחזק את תחושת הביטחון האישי, לצמצם את הפשיעה בחברה הערבית ולאסוף כלי נשק, כי אנחנו מבינים שבחירום זה יתהפך עלינו בצורה כזו או אחרת".

"המוטיבציה גדולה" מסכם רפ"ק כהן, "דווקא בשעת צרה, הסכנה יכולה להיות בכל מקום, אבל מה שמניע אותם זה ערך השליחות, ורצון לתת מענה בשעות חירום ללא פחד"

רפ"ק אליאב מוסיף: "אני מודה לכל אחד ואחד מה-60 לוחמים בפלוגה ול-40 הנוספים שבדרך. כל אחד שבא לפה מוותר על זמן איכות עם המשפחה ועם הילדים ועל העבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully