וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,000 הרוגים ואלפי נעדרים בשיטפונות אדירים בלוב אחרי שהסופה "דניאל" הכתה במדינה

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 9:13

הסערה, שהותירה הרס רב ביוון, מוטטה סכרים והטביעה שכונות שלמות במזרח המדינה. הממשלים היריבים הודיעו על שלושה ימי אבל, ופנו לסיוע בינלאומי. "תושבים נסחפו אל הים"

הצפות בעיר דרנה, לוב/טוויטר

הרשויות במזרח לוב אמרו היום (שני) כי לפחות 2,000 בני אדם נהרגו ואלפי תושבים נוספים נעדרים, אחרי ששיטפונות אדירים הציפו את העיר דרנה בעקבות הסופה "דניאל".

אחמד מיסמרי, דובר הצבא הלאומי של לוב השולט במזרח המדינה, אמר במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה כי האסון קרה אחרי קריסת סכרים מעל דרנה, ש"סחפו שכונות שלמות עם תושביהן אל הים". הוא העריך כי 5,000 עד 6,000 איש נעדרים והוסיף כי בין ההרוגים גם שבעה חיילים. מוקדם יותר, מנהל הסהר האדום באזור אמר שמניין ההרוגים בדרנה הוא 150, וצפוי להגיע ל-250.

לוב סובלת מפיצול פוליטי בין מזרח המדינה למערבה, והשירותים הציבוריים בה התפוררו מאז שהרודן מועמר קדאפי הופל בהתקוממות בתמיכת נאט"ו ב-2011, שלאחריה הגיעו שנים ארוכות של סכסוך פנימי. הממשלה בטריפולי הבירה, המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, אינה שולטת באזורים המזרחיים אך נקבה בהערכה דומה של מספר הקורבנות.

המועצה הנשיאותית, היושבת בלוב ומתפקדת כראש המדינה במדינה השסועה, ביקשה מהקהילה הבינלאומית עזרה. "אנחנו קוראים למדינות אחיות וידידותיות ולארגונים בינלאומיים לספק סיוע", נכתב בהודעת המועצה, המורכבת משלושה חברים.

נזקי שטפונות, לוב, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
הסכרים קרסו וסחפו שכונות אל הים. הצפות בדרנה, היום/רויטרס

אוסמה חמאד, ראש ממשל מקביל במזרח המדינה, אמר לטלוויזיה המקומית שיותר מ-2,000 איש נהרגו ואלפים נוספים נעדרים. "יש אלפי נעדרים, ויותר מ-2,000 הרוגים", אמר לערוץ אל-מסר. "שכונות שלמות בדרנה נעלמו, יחד עם תושביהן שנסחפו במים".

הפרלמנט במזרח לוב הכריז על שלושה ימי אבל, עדי ראיה אמרו כי פעולות החיפוש וההצלה נמשכות, בעוד שהרשויות הכריזו על מצב חירום קיצוני, סגרו בתי ספר וחנויות והטילו עוצר.

עבד אל-חמיד א-דבייבה, ראש הממשלה בטריפולי, הודיע על מספר דומה של ימי אבל בכל הערים שנפגעו, וכינה אותן "אזורי אסון". ממשלתו הנחתה את כל הרשויות "לטפל באופן מידי" בנזקים ובשיטפונות בערים המזרחיות, אף שאין לה שליטה במזרח. עם זאת, ממשלתו של דבייבה עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם הבנק המרכזי של לוב, המחלק כספים למשרדי ממשלה ברחבי המדינה.

לאחר שהכתה את יוון בשבוע שעבר, הסופה "דניאל" התקדמה מהים התיכון אל לוב, שטפה כבישים והרסה מבנים בדרנה, ופגעה ביישובים אחרים לאורך החוף, כולל בבנגאזי, העיר השנייה בגודלה בלוב. בשל מזג האוויר הסוער, ארבעה נמלי נפט גדולים נסגרו מיום שבת בערב למשך שלושה ימים.

עוד בוואלה!

גשמים קטלניים בבלקן: 11 הרוגים בשיטפונות בטורקיה, יוון ובולגריה

לכתבה המלאה
מי שטפונות מכסים שכונות בלוב, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
כמה מדינות כבר הציעו סיוע. הצפות במזרח לוב/רויטרס

בסרטונים מדרנה נראה שיטפון רחב העובר במרכז העיר, היכן שבעבר זרם נתיב מים צר בהרבה כשמשניו צדדיו ניצבו בניינים הרוסים. בתיעודים אחרים נראו תושבים תקועים על גגות כלי הרכב שלהם וקוראים לעזרה.

"אנשים ישנו והתעוררו ומצאו את בתיהם מוקפים במים", אמר סאלח אל-עובידי, תושב העיר, לרויטרס. לדבריו, הוא הצליח לברוח עם משפחתו, אף שבתים בעמק הסמוך לעיר קרסו. אחמד מוחמד, תושב נוסף, סיפר: "ישנו, וכשהתעוררנו, גילינו שהבית מוקף במים. אנחנו בפנים ומנסים לצאת". עדי ראייה סיפרו כי מפלס המים הגיע לשלושה מטרים.

שיטפונות קטלניים בלוב, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
אתר מורשת היסטורית מוצף במחוז קירינאיקה/רויטרס
שיטפונות קטלניים בלוב, 11 בספטמבר 2023. רויטרס
דרכים מוצפות במזרח לוב/רויטרס

בתיעודים ממערב לדרנה נראה כביש שקרס בין עיר הנמל סוסה לשחאת, שבה נמצא האתר הארכיאולוגי סירנה המוכר על ידי אונסק"ו. משלחת האו"ם ללוב אמרה כי היא עוקבת מקרוב אחרי הסערה ותספק סיוע דחוף לתמיכה במאמצי התגובה ברמה המקומית והלאומית".

כמה מדינות, בהן קטאר וטורקיה, כבר הודיעו שהן ישלחו סיוע ללוב, מדינה צפון אפריקנית נוספת שחוותה אסון טבע כבד בימים האחרונים אחרי שרעידת אדמה הותירה במרוקו יותר מ-2,500 הרוגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully