וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכן חשאי לשעבר שנכח בזירת רצח קנדי: ייתכן שהיה יותר מיורה אחד

עודכן לאחרונה: 11.9.2023 / 8:49

בגיל 88, פול לנדיס חושף לראשונה את זיכרונותיו מיום ההתנקשות בנשיא ארה"ב, ומעלה שאלות חדשות לגבי תיאוריית "קליע הקסם" השנויה במחלוקת. "אני מתחיל לפקפק בעצמי", אמר לניו יורק טיימס על אמונתו בכך שאוסוולד היה היורה היחיד

טראמפ ביטל את פרסומם של מאות מסמכים מחקירת רצח קנדי/רויטרס

סוכן לשעבר בשירות החשאי, שהיה לצדו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי בעת ההתנקשות בו לפני כמעט 60 שנה, העלה ספקות חדשים לגבי תיאוריית היורה הבודד ו"קליע הקסם" השנויה במחלוקת.

פול לנדיס, בן 88, היה סוכן צעיר שהופקד על אבטחת הגברת הראשונה ג'קי קנדי בעת ששיירת הנשיא חלפה בדאלאס ב-1963. הוא נזכר בריאיון עם ניו יורק טיימס ביריות ששמע בדיליי פלאזה בעודו הולך במרחק של מטרים בודדים מהנשיא. לאחר מכן, סיפר, הוא שמע שתי יריות נוספות וראה את הנשיא מתהפך במושב האחורי של הלימוזינה הפתוחה. הסוכן לשעבר אמר כי הוא נאלץ להתכופף כדי להתחמק מחתיכות מוח.

משלב זה, התיאור של לנדס שונה ממסקנותיה הרשמיות של הממשלה. במהלך הכאוס, הוא טוען שהוא הרים קליע שהיה תקוע במושב האחורי של הרכב שבו ישב קנדי והוא שם אותו על האלונקה של הנשיא בשביל החוקרים.

ג'ון קנדי רגעים לפני ההתנקשות בו, נובמבר 1963. רויטרס
השיירה של קנדי בדאלאס, זמן קצר לפני ההתנקשות/רויטרס

על פי הסברה הרווחת, הקליע, בקוטר 6.5 מ"מ, נמצא על האלונקה של מושל טקסס ג'ון קונלי אחרי שנפל מפצע בירך שלו. ועדת וורן, שחקרה את ההתנקשות בקנדי, קבעה כי "קליע הקסם" נורה על בידי יורה אחד, לי הארווי אוסוולד, שחדר באופן יוצא דופן דרך גרונו של קנדי ואז פגע בכתפו הימנית של קונלי, ומשם בדרך כלשהי פצע גם את גבו, חזהו, זרועו וירכו.

הדוח מצא גם כי אחד הכדורים החטיא את השיירה, אחר היה "קליע הקסם" והאחרון פגע באופן קטלני בראשו של קנדי. לנדיס שם את הקליע על האלונקה של קנדי בבית החולים, אבל כעת הוא מאמין שבשלב מסוים הכדור נפל מהאלונקה של הנשיא אל האלונקה של המושל בזמן שהם נדחפו יחד.

ועדת וורן קבעה כי הקליע לא הגיע מהאלונקה של הנשיא. "לא היה שם אף אחד לאבטח את הזירה, וזה הטריד אותי מאוד", סיפר לנדיס לניו יורק טיימס, לקראת צאת ספרו, "העד האחרון", ב-10 באוקטובר.
. "כל הסוכנים שהיו שם היו ממוקדים בנשיא".

"הכול קרה כל כך מהר", הוא המשיך. "ופחדתי שמדובר בחתיכת ראיה, הבנתי ישר. מאוד חשובה. לא רציתי שהיא תיעלם או תלך לאיבוד. אז זה היה 'פול, אתה הולך לקבל החלטה', ולקחתי את זה", הוסיף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"עכשיו אני מתחיל לתהות"

כמו כל דבר הקשור בהתנקשות בקנדי, גם התיאורים של לנדיס מעלים שאלות בפני עצמם. הוא לא פצה את פיו במשך 60 שנה, עובדה שחיזקה את הספקות שהשמיע שותפו לשעבר לשירות, וספרי זיכרונות הם בעיתיים בפני עצמם אפילו עבור אלו שמשוכנעים בהם. בנוסף לכך, כמה חלקים מהם סותרים את ההצהרות הרשמיות שסיפק בפני הרשויות אחרי הירי, ואת חלק מההשלכות של גרסתו לא ניתן ליישב בקלות עם הרישומים הקיימים.

למרות זאת, מדובר באדם שהיה שם ובעדות נדירה שצצה אחרי כל כך הרבה זמן. הוא מעולם לא תמך בתיאוריות הקונספירציה והוא מדגיש שהוא לא מקדם אחת משלו עכשיו. לדבריו, בגילו הוא בסך הכול רוצה לספר מה הוא ראה ועשה.

לנדיס, שמעולם לא תושאל על ידי ועדת וורן, מאמין כי הכדור פגע בקנדי, אבל היה ולא חדר עמוק לגופו של הנשיא ויצא ממנו לפני שהוא פונה מהלימוזינה. הוא אמר כי הוא תמיד האמין שאוסוולד היה היורה היחיד, אבל כעת, שישה עשורים לאחר מכן, הוא מטיל ספק במסקנה הזאת. "בשלב זה, אני מתחיל לפקפק בעצמי", אמר. "עכשיו אני מתחיל לתהות".

לפי ועדת וורן, הקליע, שנמצא בשלמותו, תאם את הרובה של אוסוולד בניתוחים הבליסטיים.

הסוכן החשאי לשעבר פול לנדיס, שנכח בזירת רצח קנדי. Westlake Porter Public Library, צילום מסך
הרצח של קנדי גרר אחריו תיאוריות קונספירציה רבות. פול לנדיס/צילום מסך, Westlake Porter Public Library

ג'יימס רובנהולט, עורך דין מאוהיו שחיבר כמה ספרי היסטוריה, ערך מחקר מקיף סביב רצח קנדי וסייע ללנדיס לעבד את זיכרונותיו מאותו היום. הוא מאמין שהספר החדש יעלה שאלות חדשות לגבי ההתנקשות בנשיא, שמאז ומתמיד הייתה מקור לשלל תיאוריות קונספירציה וממשיכה להעסיק את אמריקה עד היום.

"אם מה שהוא אומר נכון, ואני נוטה להאמין לכך, זה ככל הנראה יפתח מחדש את השאלה לגבי יורה שני, אם לא יותר", אמר רובנהולט לטיימס. "אם הקליע שאותו אנחנו מכירים בתור 'הקסם' עצר בגבו של קנדי, זה אומר שהתיאוריה המרכזית של דוח וורן, תיאוריית הקליע הבודד, שגויה".

אם זה כך, הוסיף רובנהולט, המשמעות היא שייתכן שקונלי נורה בידי קליע אחר ולא על ידי אוסוולד, שלפי הסברה שלו לא היה יכול לטעון כל כך מהר את הרובה שלו.

"אחרים יצטרכו לבחון את הראיות במלואן כדי לראות לאן זה מוביל", אמר רובנהולט למגזין ואנטי פייר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully