וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה בודקת תלונה: חשד שדיין בכיר בבית דין רבני קיבל שוחד

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 18:52

לוואלה! נודע כי תלונה שהוגשה למשטרה מעלה חשד שבבית דין רבני באזור המרכז מתנהלים הליכים פגומים, שבמסגרתם אב בית דין קיבל כספים באמצעות מקורבים לו. במשטרה ובמשרד היועצת המשפטית לממשלה סירבו להתייחס

בית דין רבני, להב 433. שלומי גבאי, יוסי זמיר פלאש 90, עיבוד תמונה
בית דין רבני, להב 433/עיבוד תמונה, שלומי גבאי, יוסי זמיר פלאש 90

"המושא של החקירה הוא דיין, כדי לבצע חקירה של דיין שהוא במעמד של שופט יש צורך לקבלת אישור מהגורמים המוסמכים. הבקשה כבר יצאה מאיתנו. אני חוקר את השוחד לכאורה שקיבל דיין במסגרת הסיפור הזה אם יעלו עבירות אחרות נחקור גם אותן, אני לא מתעלם" - כך אמר בשיחת טלפון רפ"ק יניב שמול למתלוננת ו', שהגיש תלונה נגד אב בית הדין, דיין בכיר בית הדין הרבני האזורי באזור המרכז, בחשד לביצוע עבירות של שוחד והפרת אמונים.

הרקע לשיחת הטלפון הייתה תלונה למשטרה עוד בסוף שנת 2022 שהגישה ו' נגד אב בית הדין, ששמו נאסר בפרסום, באחד מבתי הדין הרבניים באזור המרכז. מידעים שהוגשו למשטרה וכן תשובת רשמיות מטעם משטרת ישראל, היועצת המשפטית לממשלה, ופרקליטות המדינה שהגיעו לידי וואלה! מעלים חשד שהדיין קיבל שוחד באמצעות מזכירו ומקורבו, במספר תיקים שונים שמתנהלים בתיקים שהוא דן בהם בבית הדין הרבני באזור המרכז. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, טרם העניקה את האישור הנדרש למשטרה לפתוח בחקירה נגד הדיין, ובלעדיו - אין למשטרה אפשרות להתקדם בחקירה.

הרקע למקרה הוא שתי נשים שהתיק שלהן מתנהל באותו בית הדין הרבני. מטבע הדברים לא ניתן לפרסם את שמן משום שהדיונים מתקיימים בדלתיים סגורות. האישה הראשונה,ו', הגישה תלונה במשטרה בסוף שנת 2022, אליה היא צירפה מסמכים רבים שמהם עולה חשד לכך שהתקיים שיח פורה מחוץ לכתלי בית המשפט בין עורך דין שהיה מעורב בייצוג בתיק נגדה, לבין מזכירו של הדיין. השיח הזה, לפי החשד, גרם לכך שמזכירו של הדיין התערב לרעתה של ו' עד כדי כך שניתנו בתיק החלטות לרעתה על ידי הדיין.

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
בית דין רבני. למקום אין כל קשר לכתבה/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

עוד עולה מהמסמכים שהוגשו בתלונה למשטרה כי בין הצדדים עלה נושא של תשלומים, כך לפי החשד, שהיו אמורים לעבור אל הדיין עצמו בתמורה להחלטות שיתקבלו נגד ו' בבית הדין. בנוסף, מהתלונה עולה שמו של אדם נוסף שהיה מעורב לכאורה בקבלת סכומי הכסף שעברו מאותו עורך דין, אדם בשם עורך הדין בועז דיין, שעבד בעבר במערכת בתי הדין הרבניים בתפקיד סגן מזכיר ראשי.

בועז דיין הורשע על ידי בית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה בשנת 2019, לאחר שבזמן הפסקה בדיון שבו הוא נכח מתוקף תפקידו, פנה לאחד הצדדים בתיק ואמר לו שאין לו שום סיכוי לזכות בדירת המגורים עליה שני הצדדים התדיינו. מאז נערכו כמה שיחות בין אותו צד לדיון לבין בועז דיין כאשר במהלכן בועז דיין אף ביקש תשלום של 1,500 שקלים תמורת ייעוץ ומסירת מידע פנימי שרק הוא היה חשוף אליו מתוך התיק. התשלום אמנם לא נגבה, אך בועז דיין הורחק לצמיתות מכל עיסוק במערכת המשפט כשהעונש שהוטל עליו היה פיטורים ופסילה לצמיתות מעיסוק בכל תפקיד במערכות בתי המשפט ובתי הדין למיניהם.

אלא שכעת, קיים חשד שלמרות הרשעתו ולמרות שהגורמים הרשמיים בבית הדין הרבני יודעים שאסור לו לפעול מולם, דיין מעורב בכל מה שנעשה בבתי הדין הרבניים. במסגרת התלונה נטען כי אותו עורך דין העביר 15 אלף שקלים לבועז דיין, שפתח את הדלת בעבורו אל מזכירו של הדיין. על אף זאת, טרם נפתחה חקירה רשמית, אך לוואלה! נודע כי המשטרה נקטה בכמה פעולות בדיקה לפני חקירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אילוסטרציה. ShutterStock
שוחד. אילוסטרציה/ShutterStock

ו' לא אמרה נואש ועתרה לבג"ץ, כדי להבין מדוע היועמ"שית לא מורה לפתוח בחקירה נגד הדיין. בחודש מרץ האחרון דחתה השופטת ענת ברון את עתירתה וכתבה: "לא למותר לציין בהקשר זה, כי לרשויות אכיפת החוק נתון שיקול דעת רחב בכל הנוגע לפתיחה בחקירה פלילית והעמדה לדין. בית משפט זה אינו נוהג להתערב בהחלטות מסוג זה, ואינו מחליף את שיקול דעתן של רשויות אכיפת החוק בשיקול דעתו שלו - אלא במקרים חריגים ביותר, כגון כאשר נמצא שיש בהחלטה שהתקבלה משום עיוות דין".

בתגובה לבג"ץ כתבה פרקליטות המדינה בשמה של היועמ"שית: "אשר לסיכויי העתירה, הרי שמבלי להידרש לאלו באופן מדוקדק, וזאת בשים לב לשלב המקדמי בו מצויה העתירה, נראה שהמדובר בעתירה מוקדמת, שהוגשה כחודשיים בלבד לאחר הגשת התלונה למשטרה, וכשבועיים בלבד לאחר פנייתה של העותרת ללשכת המשיבה", ואילו בהליך אחר ש-ו' מנהלת נגד המדינה בנושא כתבה הפרקליטות לבית המשפט כי "נעשו מספר פעולות, אך לא ניתן עדיין אישור מאת היועצת לחקור את הפרשה".

בנוסף, בחודש מרץ האחרון נשלח מכתב ל-ו' מלשכת המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי לבמרגר, שם נכתב "בעניין קידום חקירה בעניין תלונה שהגשת כנגד דיין בבית הדין הרבני (ששמו נאסר בפרסום) - נבקש לעדכן כי הנושא עודנו מצוי בטיפול משטרת ישראל". חודש לאחר מכן נשלח ל-ו' מכתב החתום על ידי רפ"ק עורך הדין עודד אררה, מיאח"ה, בו נכתב כי "לאחר בחינת כל הנתונים הרלוונטיים אין לח"מ אלא לחזור על מה שנמסר לך במסגרת שיחת טלפון בחודש מרץ האחרון עם רפ"ק יניב שמול, ולהבהיר כי לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים תזומני למסירת עדות ביחידה החוקרת".

ו' לא לבד

נשים נוספות שהתיק שלהן נדון בפני הדיין מעלות גם הן את החשש למשוא פנים ושיקולים זרים לכאורה מצידו. בחודש מרץ האחרון ניתנה החלטה על ידי בית הדין הרבני הגדול (ערכאת הערעור על בתי הדין הרבניים האזוריים, ב"א) בבקשת פסילת ההרכב שבראשו עומד הדיין שדן בעניינה של אישה אחרת, ב', שגם שמה נאסר בפרסום משום שמדובר בתיק המתנהל בדלתיים סגורות.

בהחלטה שניתנה על ידי הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו נכתב: "ללא ספק מדובר בהאשמה חמורה ביותר כלפי הגורמים המעורבים, ואין ספק כי יש למצות את החקירה בעניין בנחישות ובמהירות ככל שניתן. אך נראה כי בקשת המערערת ממני כנשיא בית הדין לפעול בעניינה, לא רק שמקדימה את המאוחר אלא שהיא לא מופנית לכתובת הנכונה. ואבאר את דברי. כידוע הגשת תלונה חמורה ככל שתהיה למשטרה, צריכה להיבחן בידי המשטרה ואין רשות לכל גורם אחר לפעול על סמך הגשת תלונה בלבד. מנהג העולם לחרוץ דין ללא משפט הוא פסול בהחלט. יתירה מזו, ביטול של החלטות בית הדין קמא, גם במקרה שתתבררנה הטענות והקשרן לתיק, יכול להיעשות רק בהליך של ערעור לבית הדין הגדול, ועל המערערת לשקול אם להגיש ערעור בשעה זו לפני בירור הדברים, או להמתין לאחר בחינת המשטרה את התלונה".

את הבקשה לפסילתו של הדיין הגישה ב', ואף צירפה לבקשתה הוכחות לכאורה לקיומו של שיח פורה שנעשה מחוץ לכתלי בית המשפט, ושממנו עולה החשש כי הדיין מקבל תשלומים לכאורה גם בתיק הזה. באמצעות עורכת הדין שמייצגת את הצד השני נגד ב'. גם שם מתואר ההליך לפיו עורך הדין של הצד שכנגד פנתה גם היא לבועז דיין וגם למזכיר ובאמצעותם העבירה מסרים לאב בית בדין, וגם כאן עולה החשש שתשלומים הועברו לדיין.

תגובות

מטעם הנהלת בתי הדין נמסר: "חקירת משטרה נגד דיין מצריכה על פי החוק אישור של היועצת המשפטית לממשלה. למיטב ידיעתנו לא התקיימה חקירת משטרה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מבלי להתייחס לתוכן פנייתך, לא נתייחס לבדיקות או חקירות ככל שהן קיימות".

מטעם היועצת המשפטית לממשלה נמסר: "איננו מתייחסים לשאלות בדבר קיומה של בדיקה או חקירה, אלא מקום בו קיימים הליכים גלויים. אין באמור כדי לאשר או להכחיש קיומה של בדיקה או חקירה כאמור".

עו"ד בועז דיין לא מסר תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully