וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התחזיות האופטימיות: עליה של 3.5 אחוזים בפליטת גזי חממה בישראל בשנה שעברה

עודכן לאחרונה: 6.9.2023 / 6:06

מדובר בנתון הגבוה ביותר של פליטת גזי חממה במדינה מאז 2012 - שעומד על שיעור עצום של 81.1 מיליון טונות של CO2e. זאת, מרחיק אף יותר את ישראל מעמידה במחויבותה הבינלאומית להפחתה של 27% מהפליטה עד לשנת 2030. השרה סילמן: "יש עוד עבודה רבה, נמשיך לפעול ביתר שאת"

זיהום האוויר בארה"ב - החמור ביותר בעשורים האחרונים; גם וושינגטון משותקת/רויטרס

עלייה של 3.5 אחוזים בפליטת גזי חממה לאוויר בישראל ב-2022, כך לפי מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנה שעברה של 572 המפעלים הגדולים בישראל שמפרסם היום (רביעי) המשרד להגנת הסביבה. מדובר בנתון הגבוה ביותר של פליטת גזי חממה בישראל מאז 2012, העומד על 81.1 מיליון טונות של CO2e - וזאת בניגוד לתחזיות, לפיהן לא הייתה צפויה לחול כל עליה.

הנתון המפתיע אף גבוה ב-1% ביחס לשנת 2015, שנת הייחוס של הסכמי פריז. כמו כן, הוא מרחיק עוד יותר את ישראל מעמידה במחויבותה הבין-לאומית להפחית ב-27% את פליטות גזי החממה עד 2030 - ביחס לשנת הייחוס 2015. במשרד אומרים כי הנתונים מדגישים את הצורך הדחוף במחויבות הפחתה מעוגנות בחקיקה ראשית עם חוק האקלים, שתאפשר קידום תוכניות לאומיות של כלל הממשלה וכלים כלכליים כמו מיסוי פחמן, הכנסת אנרגיות מתחדשות וחשמול כלי-רכב.

המקור העיקרי לעליות בגזי החממה הינם צריכת דלקים בתחבורה (עלייה של 11% בסולר לתחבורה, עלייה של 4.5% בבנזין); צריכת גזי קירור (7%); צריכת תחנות כוח (2%) שנובעת מעלייה של 3.7% בייצור חשמל שהובילה לעלייה מתונה בצריכת גז לייצור חשמל - מכיוון ששיעור העלייה באנרגיות מתחדשות היה קטן.

נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

תחנת הכוח אורות רבין היא המפעל המזהם ביותר גם בשנת 2022, כך עולה מנתוני המפלס. לפי הנתונים, העלות החיצונית של הפליטות מהמפעל לשנה זו היא הגבוהה ביותר בארץ, הן במרכיב של פליטות מזהמים בעלי השפעה בריאותית והן במרכיב פליטות גזי חממה. עלות של פליטת מזהמים מקומיים שהינם בעלי השפעה על בריאות התושבים בתחנת הכוח אורות רבין לבדה שווה לעלות של תשעת המפעלים הגדולים ביותר בארץ יחד.

בשנת 2022, הייתה תחנת הכוח אורות רבין אחראית לפליטה של 71% מפליטות תחמוצות הגופרית בישראל ולכ-50% מפליטות תחמוצות החנקן ברמה הארצית. עוד עלה מנתוני המפל"ס כי כמות הגזים שנפלטו מתחזה זו גבוה לפחות פי שלוש מפליטות כל אחד מאזורי התעשייה הגדולים בארץ, לרבות מפרץ חיפה, נאות חובב א.ת. אשקלון ומישור רותם.

בכלל, תחנות הכוח נותרו מזהמות עיקריות וכאמור, פליטת פחמן דו חמצני מתחנות כוח ב-2022 עלתה בכ-2%. הדבר מדגיש את המעבר האיטי לאנרגיות מתחדשות בהשוואה לקצב הנדרש והעיכוב בהפסקת השימוש בפחם, בניגוד להתחייבויות קודמות מצד הרגולטורים של משק האנרגיה. מתוך 15 המפעלים בעלי העלות החיצונית הגדולה, הגורמים ל-76% מכלל העלות החיצונית, 11 הם תחנות כוח. מהן, שש של חברת החשמל - בעלות חיצונית כוללת של 6.9 מיליארד שקל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

ובכלל, צועדים לאחור: לראשונה מאז הקמת מערכת המפל"ס, לא חלה הפחתה בפליטת תחמוצות חנקן לאוויר. זאת, מכיוון שקצב העלייה בייצור חשמל היה גבוה מקצב העלייה בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, וכן בשל עיכובים של חברת חשמל בהפסקת השימוש בפחם.

כמו כן, בשנת 2022 כמות פליטות בתקלה לאוויר, לים, לקרקע ולנחל עלתה ב-357% ביחס לשנת 2021. העלייה החדה נגרמה בשל אירוע דליפת תמלחת מתעלת הזנה של מפעלי ים המלח אל מניפת צאלים ולים המלח.

עם כל זאת, בסיכום מגמות פליטה לאוויר במפל"ס ובמוצאי 2022 נרשמו ירידות ברוב הסעיפים בהמשך לירידות משמעותית בעשור האחרון בתחמוצות גופרית ובתחמוצות חנקן - שמקורן בשריפת דלקים מזהמים. חלה ירידה במזהמים רבים בשל התקנת אמצעי הפחתת פליטות וצמצום שימוש בפחם. לדברי המשרד להגנת הסביבה, זאת כתוצאה מיישום דרישות המשרד בחוק אוויר נקי. כמו כן, במפרץ חיפה התרחשו הפחתות מצטברות בפליטת חומרים מזהמים לאוויר של 57% עד 95% משנת 2012. הפחתות אלו הושגו בעיקר בעקבות יישום התוכנית הלאומית להפחתת סיכונים במפרץ חיפה (2015 עד 2020) וכן פעולות אכיפה של המשרד להגנת הסביבה.

נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
נתוני מרשם הפליטות לסביבה לשנת 2022/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

"את אותה העבודה שהמשרד ביצע באמצעות חוק אוויר נקי - בכוונתנו לעשות גם בהפחתת פליטות גזי חממה", נמסר מטעם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן. "זאת, באמצעות חוק האקלים, עם יעדי הפחתה המעוגנים בחקיקה, שייצר מחויבות של כלל משרדי הממשלה להוביל את ישראל למשק מאופס פליטות. דוח המפל"ס אף מראה שיש עוד עבודה סביבתית רבה במעבר של ישראל לאנרגיות מתחדשות, במניעת שריפות פסולת ובהגברת מחזור הפסולת, והמשרד ממשיך לפעול ביתר שאת בכיוונים אלה ולהתוות את הכיוון ביחד עם הממשלה כולה" .

באיגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל המנטר את "אורות רבין" טוענים כי "אי עמידה של חברת החשמל בלוחות הזמנים להקמת המחז"מים וסגירת יחידות 1-4 באורות רבין גרמו לעליה בצריכת הפחם ב-15%, וכן לתוספת פליטות של 30,000 טון תחמוצות, 20,000 טון גופרית דו חמצנית ו- 1000 טון של חלקיקים לסביבה. בכך, נמשכת התחלואה הקשה העומדת על 50 מתים בשנה".

גם יו"ר איגוד ערים לסביבה שרון כרמל, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, אסיף איזק, הגיב לנתונים.צ "שנה אחר שנה, התושבים הגרים בסמיכות לתחנה סובלים מהזיהום הקשה, וזאת בשל אי העמידה בלוחות הזמנים לסגירת היחידות הפחמיות ולהפעלת המחז"מים. מוכרחים לסגור את יחידות 1-4 עכשיו ולקדם תוכנית מהירה להפעלת המחזמ"ים בשגרה ובחירום".

מארגון מגמה ירוקה נמסר כי "ישראל הולכת ומתרחקת מהעולם המערבי בטיפול במשבר האקלים וזיהום האוויר הקטלני. פליטות גזי החממה בשיא של יותר מעשור, שבעה אנשים מתים בישראל מדי יום כתוצאה מזיהום אוויר - והנזק הכספי נאמד ב-31 מיליארד שקל. המצב בישראל מעורר דאגה בגלל היעדר אכיפה של חוק אוויר נקי. נוסף על כך, הממשלה הנוכחית אף סירסה ופגעה בחוק החשוב הזה במסגרת חוק ההסדרים האחרון".

חברת החשמל לישראל מסרה בתגובה כי החברה "פועלת בכל תחנות הכח בהתאם להיתרי הפליטה. תחנות הכח מופעלות בהתאם להנחיות, והעליה בייצור החשמל במדינה - נובעת מצרכים שמוכתבים מהן. לצערנו, בדו"ח לא משתקפים השיפורים הסביבתיים שחלו באתרי חברת החשמל בין 2021 ל-2022 ובכללם שיפורי ביצועי תחנות הכוח וכן הירידה הניכרת בפליטות מזהמים. בהתאם לעדכון מדיניות השר למעבר לגז, עד סוף שנת 2025 כל יחידות הפחמיות תוסבנה ועתיד להיפסק השימוש בפחם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully