וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האיסור על לבישת עבאיה: בתי ספר בצרפת מנעו את כניסתן של מאות תלמידות

עודכן לאחרונה: 5.9.2023 / 22:21

שר החינוך, שיזם את המהלך, אמר כי רוב 298 הנערות שנדחו בכניסה הסכימו להחליף בגדים, אך יותר מ-60 סירבו וחזרו לבתיהן. הצוותים החינוכיים ינהלו שיח עם משפחותיהן, במטרה למנוע את סילוקן. בצל הוויכוח, שר החינוך מציע - מדים אחידים: "לא פתרון קסם, אך חייבים לנסות"

אישה ונערה לבושות בעבאיה בצרפת. רויטרס
אישה ונערה לבושות בעבאיה בצרפת/רויטרס

שר החינוך של צרפת אמר היום (שלישי) כי כמעט 300 תלמידות הגיעו ליום הראשון ללימודים כשהן לבושות בעבאיה, הלבוש המוסלמי המסורתי שנאסר בשבוע שעבר ללבישה במוסדות חינוך ציבוריים. לפי נתוני משרד החינוך, 298 תלמידות - רובן בנות 15 ומעלה - התייצבו לבית הספר בבגד האסור. רובן הסכימו להחליף את בגדיהן כדי להיכנס לכיתות, אך 67 תלמידות סירבו לכך ונשלחו לבתיהן.

לפי הנחיות שקבע משרד החינוך, צוות בית הספר קיים דיאלוג עם אותן נערות שהגיעו עם הלבוש המוסלמי, המכסה את כל הגוף למעט הפנים. כעת, המוסדות יקיימו שיח עם משפחותיהן של התלמידות שסירבו להישמע להוראות ולהחליף בגדים, ואם הוא לא יצלח הן יסולקו מהלימודים.

הממשלה סבורה כי המספר המועט של אותם מקרים - מול 12 מיליון תלמידים ותלמידות שהחלו אתמול את שנת הלימודים - מראה כי האיסור על לבישת העאביה בכותלי בתי הספר התקבל באופן נרחב. עם זאת, בית המשפט ידון היום בעתירה שהגיש ארגון המייצג גורמים בקהילה המוסלמית נגד המהלך, שעליו הכריז שר החינוך גבריאל אטל ימים ספורים לפני החזרה ללימדים.

שר החינוך אמר כי הוא תומך בפיילוט ללבישת מדי בית ספר או בקוד לבוש. בתי ספר בצרפת ביטלו את חובת המדים האחידים ב-1968, אך הרעיון שב ועולה מחדש מעת לעת במיוחד מצדם של פוליטיקאים שמרנים ומהימין הקיצוני. הוא אמר כי הוא יגבש לוח זמנים במהלך הסתיו עבור בתי הספר הרוצים להשתתף בתכנית.

"אני לא חושב שמדי בית ספר הם פתרון קסם שיפתור את כל הבעיות הקשורות להטרדה, אי-שוויון חברתי וחילוניות", אמר אטל לערוץ BFM, אך הוסיף כי "אנחנו חייבים לערוך ניסויים, לנסות דברים" כדי לקדם דיון.

בצרפת חל איסור חמור על לבישת סממנים דתיים בבתי ספר ממלכתיים ובמבני ממשלה, בטענה שהם מפרים חוקים חילוניים. מאז 2004, המדינה אסרה גם על כיסויי ראש בבתי ספר ממלכתיים. שר החינוך, בן 34 בלבד, מונה לאחרונה לתפקיד על ידי הנשיא עמנואל מקרון, וזאת החלטתו המשמעותית הראשונה. בתגובה להחלטה, ארגונים מוסלמיים אמרו כי פריטי לבוש לבדם הם אינם בגדר "סממן דתי".

"כשאתה נכנס לכיתה, אתה לא אמור להיות מסוגל לזהות את דתם של התלמידים רק על ידי התבוננות בהם", אמר אטל בריאיון לטלוויזיה בחודש שעבר. "החלטתי שלא לאפשר עוד את לבישת העבאיה בבתי ספר". לדבריו, "חילוניות פירושה החופש להשתחרר דרך בית הספר". הוא טען כי העבאיה היא "מחווה דתית, שמטרתה לבחון את ההתנגדות של הרפובליקה כלפי המקדש החילוני שבית הספר חייב להוות".

המהלך מגיע לאחר חודשים של ויכוחים פוליטיים בנושא, אחרי שיותר ויותר תלמידות הגיעו לבתי הספר לבושות בעבאיה. מפלגות הימין דחפו להטלת איסור על הבגד, בעוד שבשמאל הביעו דאגה לזכויות הנשים והנערות המוסלמיות.

צרפת אוכפת איסור קפדני על הצגת סממנים דתיים בבתי ספר מאז המאה ה-19, כולל סמלים נוצריים כמו צלבים גדולים, במאמץ לבלום כל השפעה קתולית על החינוך הציבורי. היא עדכנה את החוקים לאורך השנים כדי לשקף את האוכלוסייה המשתנה שלה, הכוללים כעת איסורים על כיסויי ראש מוסלמיים וכיפה יהודית, אך עד עתה לא את העבאיה.

ב-2010, צרפת אסרה על חבישת כיסוי פנים מלא בפומבי, החלטה שעוררה כעס בקהילה המוסלמית במדינה, המונה כחמישה מיליון איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully