וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: חדרנו את קו ההגנה הראשון של רוסיה; מל"טים רוסיים תקפו נמל בדנובה

עודכן לאחרונה: 4.9.2023 / 8:08

מפקד הגזרה הדרומית במתקפת הנגד טוען לפריצת דרך במערך הביצורים הרוסיים, שעיכבו את התקדמות הכוחות האוקראיניים במשך חודשים: "הם רק עמדו וחיכו". 2 פצועים במתקפת מל"טים מאסיבית על אודסה, לא הרחק מגבול רומניה. מחר: פוטין וארדואן ידונו בהסכם החיטה

בווידאו: מכה לאוקראינה: אחד מטייסה המובחרים נהרג בתאונת אימונים/רויטרס

צבא אוקראינה טוען שהוא חדר את קו ההגנה הראשון המרכזי של הכוחות הרוסיים בדרום המדינה, בהתפתחות שיכולה להאיץ את התקדמות מתקפת הנגד של קייב. במקביל, רוסיה שיגרה הלילה מתקפת מל"טים מאסיבית על נמל בנהר הדנובה, לא הרחק מגבולה של רומניה החברה בנאט"ו.

מפקד הגזרה הדרומית של מתקפת הנגד האוקראינית, גנרל אלכסנדר טרנבסקי, אמר בריאיון ל"גרדיאן" הבריטי כי הוא מעריך שכוחותיו יתקדמו מהר יותר עתה באזור זפוריז'יה, אחרי כיבושה מחדש של העיירה האסטרטגית רובוטין בימים האחרונים.

"אנחנו עכשיו נמצאים בין קו ההגנה הראשון לשני", אמר הגנרל האוקראיני הבכיר, שהתייחס למערכי הביצורים והמוקשים שהקימו הכוחות הרוסיים בחודשים שקדמו למתקפת הנגד, שיצאה לדרך ביוני. היא התקשתה לצבור מומנטום מאז, ובמערב אף עלו קולות שמתחו ביקורת על האסטרטגיה האוקראינית, אך בקייב מצהירים כי הם נמצאים בתנופה.

שריפה במחוז אודסה, אוקראינה, אחרי התקפה רוסית, 3 בספטמבר 2023. רויטרס
שריפה במחוז אודסה, אוקראינה, אחרי התקפה רוסית, 3 בספטמבר 2023/רויטרס

"במרכז המתקפה, אנחנו עכשיו משלימים את השמדת יחידות האויב המחפות על נסיגת הכוחות הרוסיים מעבר לקו ההגנה השני", הוסיף טרנבסקי. לדבריו, שדות המוקשים הרבים האטו את הכוחות שלו, ואמר כי חבלנים נדרשו לנטרל אותם באופן רגלי ובמהלך הלילה. הגנרל אמר כי הכוחות הרוסיים "רק עמדו וחיכו לצבא אוקראינה".

לדבריו, הכוחות האוקראיניים שבו לנוע כעת בכלי רכב ורוסיה פרסה כוחות נוספים באזור. "האויב מביא כוחות מילואים, לא רק מאוקראינה אלא גם מרוסיה. אבל במוקדם או במאוחר, לרוסים יאזלו החיילים הכי טובים. זה יאפשר לתקוף יותר ומהר יותר", אמר טרנבסקי. "הכול לפנינו".

תחת פיקודו של טרנבסקי, שחררו הכוחות האוקראיניים את העיר הדרומית חרסון בשנה שעברה. הוא אמר כי כשקייב פתחה במתקפת הנגד שלה ביוני, היא "בזבזה יותר זמן ממה שציפינו בפינוי שטחים. לצערי, פינוי הפצועים היה קשה עבורנו. וזה גם סיבך את ההתקדמות שלנו".

טרנבסקי הודה באבידות קשות לקייב. "ככל שקרובים יותר לניצחון, כך הוא קשה יותר. למה? כי לצערי אנחנו מאבדים הכי חזקים והכי טובים", אמר. "אז עכשיו אנחנו צריכים להתרכז באזורים מסוימים ולסיים את העבודה. לא משנה כמה זה קשה לכולנו".

אתמול דחה זלנסקי את הביקורת על מתקפת הנגד. "למרות הכול ולא משנה מה מישהו יגיד, אנחנו מתקדמים, וזה הדבר החשוב ביותר", אמר נשיא אוקראינה. "אנחנו בתנועה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
סגן ראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, דימיטרי מדבדב, מבקר במרכז גיוס לצבא, 3 בספטמבר 2023. רויטרס
סגן ראש המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, דימיטרי מדבדב, מבקר במרכז גיוס לצבא, 3 בספטמבר 2023/רויטרס

רוסיה הכריזה כבר בתחילת מתקפת הנגד שהיא "נכשלה", אך גם בארצות הברית ציינו בימים האחרונים כי הכוחות האוקראיניים רשמו התקדמות חשובה בשטח. כדי לבלום את אובדן השטחים שכבשה לאורך המלחמה, וייתכן שעוד גם לפני, מוסקבה שולחת עוד ועוד כוחות לשטח.

סגן יו"ר המועצה לביטחון לאומי והנשיא לשעבר דימיטרי מדבדב אמר כי כ-280 אלף איש חתמו השנה על שירות מקצועי בצבא. במהלך ביקור במרכז גיוס במזרח הרחוק, מדבדב אמר כי הוא נפגש עם גורמים מקומיים כדי להגביר את המאמצים לחיזוק הכוחות המזוינים.

בשנה שעברה, רוסיה הכריזה על תכנית להרחיב את צבאה ביותר מ-30% ל-1.5 מיליון חיילים, יעד שאפתני שאותו היא מתקשה לממש לאור האבידות הכבדות שהיא סופגת באוקראינה מבלי לפרסם אותם לציבור. כמה חברי פרלמנט אמרו כי על רוסיה להחזיק בצבא מקצועי המונה לא פחות משבעה מיליון חיילים, אך צעד שכזה ידרוש תקציבים גדולים וגיוס נרחב.

בספטמבר לפני שנה הורה הנשיא ולדימיר פוטין על "גיוס חלקי" של כ-300 אלף כוחות מילואים, במהלך שגרם לבריחתם של מאות אלפי אנשים מהמדינה. מאז אמר פוטין כי אין צורך בגיוס נוסף, ולפי ההערכות הוא ינסה להימנע מכך לפחות עד הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.

הלוויה לצוות מסוקים שנהרג במהלך משימה במחוז פולטבה, אוקראינה, 1 בספטבמר 2023. רויטרס
הלוויה לצוות מסוקים שנהרג במהלך משימה במחוז פולטבה, אוקראינה, 1 בספטבמר 2023/רויטרס

הרחק מקו החזית, רוסיה ממשיכה לתקוף נמלים ותשתיות ליצוא חיטה, בהמשך למדיניות שלה מאז שפרשה מהסכם התבואה ביולי בעקבות התקפה על גשר קרים. שני בני אדם נפצעו במהלך הלילה האחרון במתקפת מל"טים שנמשכה שלוש וחצי שעות על מחוז אודסה.

לפי חיל האוויר האוקראיני, הכוחות הרוסיים שיגרו 25 מל"טים מתאבדים מתוצרת איראן לאורך נהר הדנובה, ו-22 מהם הופעלו בידי מערכות ההגנה האווירית. ראש הסגל של הנשיא, אנדי ירמאק, אמר כי ההתקפה היא חלק מהניסיון של רוסיה "לגרום למשבר מזון ורעב בעולם".

לטענת משרד ההגנה של רוסיה, ההתקפה כוונה נגד מסופי דלק המשמשים אספקה לכוחות הצבא האוקראיניים.

ההתקפה באודסה התרחשה יום לפני שפוטין אמור להיפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בסוצ'י. ארדואן ינסה לשכנע את פוטין לשוב להסכם, בשל החשש ממחסור במזון בעולם. ההסכם, שתווך על ידי האו"ם וטורקיה ביולי 2022 - הוביל ליצוא של כ-33 מיליון טונות של חיטה ומוצרים אחרים משלושה נמלים אוקראיניים חרף המלחמה. מוסקבה, מצדה, טוענת כי התמורה שהובטחה לה - הקלה על יצוא מזון ודשנים רוסיים - לא כובדה.

לפני הפגישה בסוצ'י, נועדו שרי החוץ של רוסיה וטורקיה ביום חמישי האחרון והצד הרוסי העביר שורה של דרישות מהמערב לפני שיסכים להמשך יצוא החיטה מהים השחור. ארדואן הביע הבנה לעמדה של פוטין. ביולי, הוא אמר כי לפוטין היו ציפיות מסוימות ממדינות המערב לגבי ההסכם, והוסיף כי זה "קריטי שאותן מדינות יפעלו לגבי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully