וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התושבים זעמו על בן גביר שביקר בדרום ת"א, השר ענה: "מי שילם לכם?"

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 17:23

השר לביטחון לאומי ביקר במוקד מהומות מבקשי המקלט וגיבה את השוטרים שפתחו באש חיה. הוא הוסיף כי נדרש לגרש את מבקשי המקלט ללא הבחנה: "אף אחד לא צריך להיות פה, לא תומכי המשטר ולא מתנגדיו". תושבי השכונה צעקו לעברו: "זה סיבוב פוליטי, רוכב על אוכלוסיות חלשות"

בן גביר ביקר בדרום ת"א, תושבי השכונה זעמו: "רוכב על אוכלוסיות חלשות"/יותם רונן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ביקר היום (ראשון) בדרום תל אביב, בעקבות המהומות שאירעו שם אתמול במחאות מבקשי המקלט שהובילו לפציעתם של כ-170 בני אדם - בהם 30 שוטרים. השר ביקר בשכונה יחד עם שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף. במהלך ביקורם, תושבי השכונה ליוו את השרים וצעקו לעברם: "מה עם המשילות?" - השר בן גביר השיב להם: "מי שילם לכם?"

בן גביר שוחח עם חלק מתושבי השכונה, שביקרו את התנהלות הממשלה וההזנחה בשכונה. בין המבקרים, היה גם מוטי כץ, פעיל חברתי ומהמגישים של בג"ץ נווה שאנן. בן גביר השיב לכץ: "לצערי אתה יודע בדיוק שזה לא התחיל עכשיו - גם לפני כמה שנים ראיתי את אותם הדברים ויותר גרועים. יש לנו מדיניות ואני לאט לאט מתחיל אותה. צריך להתחיל במעצרים מסוג מנהלי, לבדוק איך אפשר לבקש אותם" עוד סיפר השר: "אני נזפתי במפקד המחוז הקודם כי לא טיפל בזה. אני מצפה להרבה יותר עבודה".

השר איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר הפגנות האריתראים בסוף השבוע 03 בספטמבר 2023. ללא, אתר רשמי
השר איתמר בן גביר בסיור בדרום תל אביב לאחר הפגנות האריתראים בסוף השבוע 03 בספטמבר 2023/אתר רשמי, ללא
זירת הפגנת מבקשי המקלט האריתראיים בבוקר שאחרי המהומות, דרום תל אביב. 3 בספטמבר 2023. יותם רונן
זירת הפגנת מבקשי המקלט האריתראיים בבוקר שאחרי המהומות, דרום תל אביב. 3 בספטמבר 2023/יותם רונן

בהצהרה שנתן לתקשורת ממוקד המהומות, חיזק בן גביר את ידיהם של השוטרים שפעלו אתמול להחזרת השקט ומעצר הפורעים: "אני נותן גיבוי לכל השוטרים שירו במתפרעים במהומות", אמר. השר אף הוסיף כי לטעמו נדרש לגרש את מבקשי המקלט ללא הבחנה: "אף אחד לא צריך להיות פה, לא תומכי משטר ולא מתנגדי משטר".

מאיר, תושב דרום תל אביב, שיתף את וואלה! בתחושותיו: "זה רק סיבוב פוליטי כמו שהוא עושה כל החיים שלו. רוכב על אוכלוסיות חלשות עד משרת השר, רק שעכשיו הוא כבר שר והוא צריך להבין את זה". תושב נוסף אמר: "אני סמכתי עליו עד עכשיו, הוא קצת מאכזב. הוא חייב לשנות פה משהו ולעשות דברים כדי שאנשים יוכלו לחיות פה בשקט ובבטחה".

מנגד היו גם תושבי השכונה שבירכו על הגעתו של השר, יוסי אמר: "אני חושב שזה שהשר הגיע לפה לסיור זה דבר מאוד טוב וצריך כבר להוציא את הסמים והזונות מהשכונה. השר לוקח את העניין לידיים, הוא מרגיש שיש פה בעיה ובא לטפל בה לדעתי".

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הבוקר ישיבה כדי לדון בצעדי אכיפה וענישה כלפי השוהים הבלתי חוקיים שהתפרעו אתמול בדרום תל אביב. במהלך הישיבה, כך לפי גורמים שנכחו בה, השרים קיבלו את הצעתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבצע מעצרים מנהליים נגד המסתננים ומבקשי המקלט.

נכון להיום, נותרו 52 עצורים במשטרה, רובם הגדול על עבירות קלות. לבקשתו של בן גביר, בהסכמת משרד הפנים והפרקליטות, רוב העצורים, ימשיכו במסלול המנהלי וייעצרו ברף נמוך של ראיות.

הדבר התאפשר, בין היתר, באמצעות חוק משמורת על מסתננים, שלא היה בשימוש בשנים האחרונות - והוחלט לעשות בו שימוש ולעצור מנהלית. כמו כן, השרים הסכימו לקדם חוק יסוד: הגירה ולבחון ביטול אשרות עבודה למתפרעים.

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/פלאש 90, עומר פיכמן
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

המהומות האלימות ברחובות הדרומיים של תל אביב הציפו את הקרבות הפנימיים העזים שמתחוללים בתוך הקהילה האריתראית בין התומכים והמתנגדים למשטר במדינה האפריקנית. העימותים פרצו על רקע פסטיבל שקיימה השגרירות האריתראית ברחוב יד חרוצים שבדרום תל אביב. המפגינים, מתנגדי המשטר, מוחים נגד התנהלות המשטר בארץ מוצאם וטוענים כי זו עדיין רודפת אותם באמצעות נציגויותיה בעולם.

במשטרה אישרו כי בוצע ירי לעבר מפגינים, זאת לטענתם משום שהשוטרים "חשו סכנה ממשית לחייהם". כמו כן, במהלך העימותים אירעו התפרעויות קשות, נופצו שמשות חנויות ורכבים, מתחמים הוצתו, וכן הושחתו רכבי משטרה. בנוסף, אבנים וקרשים הושלכו לעבר כוחות משטרה ומג"ב שפעלו במקום. בעקבות האירועים, תושבי תל אביב התבקשו להימנע מהגעה לאזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully