וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הביקורת: רוסיה, בלארוס ואיראן לא יוזמנו לפרסי נובל

עודכן לאחרונה: 3.9.2023 / 8:59

הקרן המחלקת את הפרסים הודיעה כי היא חוזרת בה מהחלטתה להזמין השנה את נציגי שלוש המדינות, שהוחרמו בשנה שעברה בשל המלחמה באוקראינה והפרות זכויות האדם באיראן. "אנחנו מכירים בתגובה החזקה בשבדיה", נימקו. בקייב בירכו: "ניצחון ההומניזם"

7 הרוגים ויותר מ-100 פצועים בהתקפה רוסית על העיר צ'רניהיב/רשתות חברתיות

קרן נובל הפכה היום (שבת) את החלטה השנויה במחלוקת להזמין את רוסיה, בלארוס ואיראן לטקס חלוקת הפרסים שיתקיים בהמשך השנה בשטוקהולם.

"אנחנו מכירים בתגובה החזקה בשבדיה", אמרה הקרן בהצהרה. רוסיה ובעלת בריתה בלארוס לא הוזמנו בשנה שעברה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, בעוד שאיראן נותרה בחוץ על רקע מצב זכויות האדם בשטחה. אוקראינה, שמתחה ביקורת על ההחלטה המקורית, בירכה על פניית הפרסה של הקרן כ"ניצחון להומניזם".

טקס הענקת הפרסים מתקיים בשטוקהולם ב-10 בדצמבר, יום השנה למותו של אלפרד נובל, שהקים את הקרן, ומלך שבדיה מחלק את הפרס בתחומי הרפואה, הפיזיקה, הכימיה, הספרות והכלכלה. טקס הענקת פרס נובל לשלום מתקיים באותו יום בבירת נורבגיה, אוסלו.

בהודעתה הגנה קרן נובל על החלטתה הקודמת, ואמרה כי "חשוב ונכון להגיע בצורה רחבה ככל האפשר עם הערכים והמסרים שפרס נובל מייצג - למשל, באמצעות המסר הפוליטי הברור של השנה שעברה עם פרס נובל לשלום שהוענק ללוחמי זכויות אדם מרוסיה ובלארוס וכן לאוקראינים שעובדים בתיעוד פשעי מלחמה רוסיים".

מבנה בניזוק בהתקפה רוסית על קייב, אוקראינה, 13 ביולי 2023. רויטרס
מבנה שניזוק בקייב אחרי התקפה רוסית/רויטרס

ואולם, הקרן הודתה שהתגובה להזמנתן של שלוש המדינות "האפילה על המסר הזה". לפיכך, הסבירו, "אנו בוחרים לחזור על ההחרגה בשנה שעברה מהנוהג הרגיל - כלומר, לא להזמין את שגרירי רוסיה, בלארוס ואיראן לטקס הענקת פרס נובל בשטוקהולם. כמו בעבר, כל השגרירים יוזמנו לטקס באוסלו", נמסר מהקרן.

ההודעה של קרן נובל לא התייחסה לחלק אחר בהודעה המקורית שעוררה דאגה נוספת בשבדיה, שבו הוזמנו "כל המפלגות שיש להן ייצוג פרלמנטרי בשבדיה באמצעות בחירות דמוקרטיות".

זה כולל את מפלגת השבדים הדמוקרטים המתנגדת להגירה, שנוסדה על ידי תומכי נאצים והוחרמה במשך עשרות שנים על ידי רוב המפלגות הפוליטיות. היא זכתה בחמישית מהקולות בבחירות שנערכו בשנה שעברה, אך מנהיגה ג'ימי אקסון הבהיר שהוא לא ישתתף בטקס לאחר שהוזמן אליו בפעם הראשונה.

"לצערי אני עסוק באותו היום", כתב בפייסבוק ביום חמישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully