וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הזוי ומקומם": הנוסח בטופס המועמדות לראשות הרשויות - בלשון זכר בלבד

עודכן לאחרונה: 31.8.2023 / 21:00

בעוד חודשיים ייערכו הבחירות, ולמרות ניסיונות העידוד למועמדות נשים לשלטון המקומי, נוסח טופס המועמדות פונה רק למגדר אחד - גברים. "זה אולי נראה כמו פרט קטן ובירוקרטי אבל יש לו משמעות אדירה", סיפרה אחת המועמדות, "מסמך מהסוג שלוקח אותנו 50 שנים אחורה"

נוסח לגברים בטפסים למועמדות לראשי רשויות. ללא, אתר רשמי
נוסח לגברים בטפסים למועמדות לראשי רשויות/אתר רשמי, ללא

בעוד חודשיים בדיוק יערכו הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות ברחבי המדינה, ולמרות ניסיונות העידוד למועמדות נשים לשלטון המקומי, טופס המועמדות לראש רשות מקומית פונה רק למגדר אחד - גברים. בנוסח הטופס לא קיימת כל פנייה בלשון נקבה, מה שאילץ נשים שהגישו את הטופס להוסיף את האות ת' למילה "מועמד" כדי להרגיש שייכות לאירוע הבחירות.

אור פירון זומר, המתמודדת לראשות המועצה המקומית אורנית, התרעמה על הנוסח המיושן. "ניגשתי השבוע לקחת את טופס הגשת המועמדות שלי ונדהמתי לגלות שהנוסח פונה בלשון זכר בלבד", אמרה לוואלה!. "בהתחלה זה עבר ליידי, אבל אז הבנתי את המשמעות של המקרה. זה הזוי ומקומם שבישראל 2023 טופס הגשת מועמדות לראשות עיר עדיין מנוסח רק בלשון זכר. במציאות בה נשים מודרות מהמרחב הציבורי ונמצאות במעט מאוד תפקידי מפתח במשרדי הממשלה ובכלל, הבחירות לרשויות המקומיות נותנות תקווה לשינוי המגמה המטרידה. זה אולי נראה כמו פרט קטן ובירוקרטי אבל יש לו משמעות אדירה עבור כל אחת מהנשים ששואפת לעשות היסטוריה, לשנות ולהוביל - ובמקום זה נתקלות במסמך מהסוג שלוקח אותנו 50 שנה אחורה".

"כשראיתי את הנוסח של הטופס נזכרתי שזו הסיבה בדיוק שבשבילה יצאתי לדרך - כדי שזה יפסיק להיות מובן מאליו שיש התייחסות מפורשת רק לגברים", המשיכה אור. "בהתחלה כעסתי, אבל אז הבנתי שהשינוי שאנחנו עושות עכשיו הוא זה שיהפוך את העולם למקום לשוויוני יותר עבור הבנות שלי".

אור פירון זומר, מתמודדת לראשות המועצה המקומית אורנית. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"בהתחלה כעסתי, אבל הבנתי שהשינוי שלנו יהפוך את העולם לשוויוני יותר"/אתר רשמי, אלעד גוטמן

מנתוני מחלקת המחקר והמידע של הכנסת עולה כי ישנן רק 15 ראשי רשויות מקומיות, שמהוות 6% בלבד מראשי הרשויות. במועצות המקומיות ישנן 431 נציגות, 16% מכלל הנבחרים למועצות לרשויות המקומיות והאזוריות. עוד עולה מהנתונים כי 91% מהמועמדים לבחירות לראשי הרשויות המקומיות הם גברים לעומת 9% של נשים מועמדות. אחוז הגברים הנבחרים מסך המועמדים עומד על 32%, לעומת 21% נשים מסך המועמדות.

גם במועצות של הרשויות המצב דומה, אולם טוב במעט. 77% מהמועמדים למועצות המקומיות הם גברים (13,403 מועמדים) לעומת 23% מועמדות נשים, משמע קרוב ל- 4,000 מועמדות בסך הכל. מתוכם, נבחרים לבסוף 84% גברים לעומת 16% נשים בלבד.

נתונים אלו מצטרפים למספר השרות המזערי בממשלה - 6 מתוך 35 שרים, ומספר המנכ"ליות הזעום במשרדי הממשלה, כאשר נותרה מנכ"לית אחת בלבד במשרדה של השרה מאי גולן - זאת לאחר שהשרה גלית דיסטל פיטרה את מנכ"לית משרדה במשרד ההסברה. לעומת משרדי הממשלה, בשלטון המקומי מכהנות 55 מנכ"ליות ברשויות המקומיות השונות.

ממשרד הפנים נמסר: "נוסח המסמך נקבע לפני שנים רבות בלשון זכר, זאת בתוספת ההבהרה המחייבת כי הטופס מיועד לשני המינים. משרד הפנים מברך על מעורבותן הגוברת של נשים בעשייה המוניציפאלית ויבחן אישור של נוסח עדכני לקראת הבחירות המקומיות הבאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תמונות בחירות ת"א- בי"ס תל נורדאו, 30 באוקטובר 2018. אבי כהן
"כשנשים רואות שהשפה לא פונה אליהן, הן מרגישות בחוץ". קלפי לבחירות בתל אביב/אבי כהן

עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים מסרה כי "בעוד כמה שבועות יערכו הבחירות לרשויות המוניציפליות. מועמדות רבות עובדות קשה כדי לשנות את התמונה העגומה, בה נשים הן רק 6 אחוזים מראשי הרשויות בישראל. אלו שכן מבקשות לעשות את הצעד האמיץ ולהתמודד, צריכות לגלות כבר בשלב הראשון כי אפילו טופס המועמדות פונה לגברים בלבד - למועמדים, אבל לא למועמדות".

"בשנת 2023 אנחנו כבר יודעות ששפה משנה מציאות, וכשנשים רואות שהשפה לא פונה אליהן, הן מרגישות בחוץ. מרגישות שהן נכנסות לעולם שלא שייך להן", מסרה פישר לאלו, "המצב הזה חייב להשתנות והמחויבות לייצוג שוויוני, גם בזירה המקומית, חייבת לקבל ביטוי מעשי גם בהליך הרשמי. אמנם נותרו עוד שבועות בודדים בלבד עד הבחירות, אבל יש עדיין זמן לתקן את העיוות המקומם הזה. אנחנו קוראות לגורמים הרלוונטים לפעול לשינוי מיידי של המצב ולוודא שהטפסים יפנו לשני המינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully