וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשימה עמוקה, לשדר ביטחון: איך תקלו על הסתגלות הילדים למסגרות?

ד"ר שי חן גל

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 20:37

סיום החופש מלווה בחששות משותפים הן אצל ההורה והן אצל הילד. האם יסתדר? איך יהיה המצב החברתי? האם אצליח כהורה לתת לו מענה ברגע האמת? לצד הבהלה המתבקשת, כמה צעדים פשוטים מפי ד"ר בבריאות הנפש יסייעו לכם להגיע קצת יותר בטוחים ליום הראשון ללימודים

דניאל ואביגל וייט, תלמידי בית ספר נופי ים שהגיעו למרות השביתה, תל אביב, 23 בפברואר 2023. ראובן קסטרו
תום החופש, והחששות בעיצומם/ראובן קסטרו

סיום החופש והכניסה לבית הספר מלווים תמיד בחששות משותפים, גם אצל הילד וגם אצל ההורה. השאלות עולות משני הצדדים: "האם אסתדר?", "האם הילד יסתדר?", "איך יהיה מעבר לבית הספר חדש או העלייה לכיתה א'?", "איך יהיה המצב החברתי?", "איך המורה?", "האם אסתדר/יסתדר בלימודים?" ועוד. אנחנו יודעים, על סמך ניסיון של שנים, שמי שמתכונן ונערך מראש לתחילת שנת הלימודים, יחווה את ההתחלה, וגם את ההמשך, הרבה יותר בקלות.

אז איך נערכים? יש כמה מפתחות שיכולים לסייע. אלו נחלקים למישור ההורים, מישור המשפחה ומישור הילד.

מישור ההורה:

כמו בכל מצב לחץ, בעיקר לילדים בבית יסודי, ההצלחה של הילד תלויה רבות בגישה של ההורים. אם ההורה ישדר שהוא בטוח בהצלחה של הילד, אז יש סיכוי שהילד אכן יתמודד בהצלחה. אם ההורה יפחד - גם החשש והפחד יעברו לילד. התגובה שלנו כהורים משפיעה ביותר, בעיקר על ילדים קטנים עד גיל 12.

חשוב שההורה יתחבר לחוויה שלו בתוך ילד, ישתף אותו איך זה היה לו כשהיה ילד בעצמו, וישתף בחששות ובקשיים שהוא חווה. זהו מודל לחיקוי נכון עבורו, בו הוא מרגיש שהוא לא לבד בחוויה. השיתוף מייצר תחושת שייכות.

חשוב לשמור על סבלנות בשבועות הראשונים של הלימודים, לקחת נשימה עמוקה, ולשדר ביטחון לצד עירנות. זאת, חשוב במיוחד עבור ילדים קטנים במעברים לשנה הראשונה, בגן, בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים ובתיכון.

אמא מלווה את בתה ליום הראשון בגן. ShutterStock
חשוב שההורה יתחבר לחוויה שלו בתוך ילד/ShutterStock

מישור המשפחה:

חשוב לעשות שיתוף משפחתי בחששות, בהתרגשות, וליצור שיח לשיתוף רגשי. זה יכול להיות בארוחת ערב משותפת או בהליכה. השיתוף ההדדי חשוב כאן. כמו כן, חשוב להבנות סדר יום, בעיקר אצל ילדים קטנים, אפילו כמה ימים לפני הלימודים. מתי נערכת ארוחת ערב, מתי מתקלחים, סיפור לפני השינה, ומתי הולכים לישון. להפעיל את ההבניה הזאת כמה ימים לפני תחילת הלימודים.

כמו כן, לתאם ציפיות. מה אנחנו מצפים מהילד? בדרך לבית ספר להסתכל ימינה ושמאלה כשעוברים את הכביש, לחכות לאחותך או לאחיך, להיות מסודר, להכין תיק לפני. הילד גם יכול לשתף את הציפיות מההורים, למשל שיהיו זמינים עבורו לשיתוף בחוויות ולסיוע בקשיים.

מישור הילד:

לעשות איתו דברים כיפים לפני תחילת הלימודים. ללכת ביחד, לדוגמא, לקנות קלמר, ילקוט, ועוד פעילויות כיפיות הקשורות ללימודים. לא לבטל את החששות והפחדים שלו. אם הילד אומר שהוא חושש שלא יהיו לו חברים, שלא יסתדר עם הלימודים או המורה. לא לבטל אותו אלא להיות רגישים. אפשר לנסות להרגיע, לתת כלים, אך לא לבטל.

מומלץ לבצע גם ביקור משותף בגן או בבית ספר. להראות לילד אך מגיעים לבית ספר בדרך הנוחה והבטוחה ביותר, היכן השירותים. ביקור מקדים במסגרת החדשה הוא יעיל מאוד. להראות את המסגרת החדשה ולהכיר אותה תוריד את הלחץ בימים הראשונים.

יש לזכור שהיערכות מוקדמת היא המפתח להצלחה. בסופו של דבר, למרות שזה אירוע מלחיץ, זה גם אירוע משמעותי לפוטנציאל הצמיחה של כל אחד מהם. חשוב שהחוויה הראשונית תהיה חיובית ומשתפת. הרי אין הזדמנות שנייה לרושם ראשני.

הכותב הוא ד"ר שי חן גל, מנהל תחום בריאות הנפש בקבוצת "עמל ומעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully