וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם אש"ף יעלם עם מי נדבר"? הפרוטוקולים מישיבת הממשלה לקראת הסכם אוסלו נחשפים

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 20:06

הפרוטוקול של ישיבת הממשלה שבה אושר ההסכם נחשף על ידי ארכיון המדינה. רבין חשש: "זה לא הסכם פשוט והניסוחים לא סימפטיים". פרס הסביר למה לתת נשק לערפאת: "תראה איזה מצב אבסורדי". ברק באזהרות מפורשות: "מבחין בבעיות קשות מבחינת ביטחון"

ביל קלינטון יאסר ערפאת ויצחק רבין. ראובן קסטרו
ביל קלינטון יאסר ערפאת ויצחק רבין/ראובן קסטרו

טרם החתימה על הסכם אוסלו, טען ראש הממשלה דאז יצחק רבין כי לא מדובר בהסכם פשוט, "הניסוחים לא סימפטיים", שר החוץ דאז שמעון פרס הסביר מדוע דווקא יש לתת נשק לערפאת, ואהוד ברק, הרמטכ"ל דאז, התריע מפורשות כי הסוגייה תייצר בעיה ברמה הביטחונית. הפרוטוקולים מהדיון ההיסטורי לימים, שתם בהצבעה עם תוצאה של 16 תומכים ו-2 נמנעים, הותרו לפרסום היום (שלישי). זאת, בחלוף 30 שנים לישיבה שהתקיימה ב-30 באוגוסט 1993.

שלושים שנה לישיבת הממשלה (30 באוגוסט 1993) על הסכם אוסלו, מפרסם היום ארכיון המדינה את פרוטוקול הישיבה. בטרם הצבעה על אישור ההסכם (16 בעד, 2 נמנעים) דנו שרי הממשלה על ההסכם ההיסטורי. בחלק ניכר מהדיון יורדים השרים לדיון בפרטים שונים ומעלים סוגיות שעלולות לצוץ, ולצד זאת רואים בכך רגע היסטורי (חיים רמון מדבר על כך שאחרי מאה שנות עימות דנים בראשיתו של הסכם ישיר עם הפלסטינים. זה ארוע היסטורי בחיי העם היהודי ומדינת ישראל (חיים רמון מדבר על כך שאחרי מאה שנות עימות דנים בראשיתו של הסכם ישיר עם הפלסטינים. זה ארוע היסטורי בחיי העם היהודי ומדינת ישראל). לאורך הדיון עולה גם החשש משימוש באמצעים לא לגיטימיים מצד מתנגדי ההסכם.

רבין: "זה הסכם לא פשוט... ברור שלו אנחנו היינו מנהלים את המשא ומתן עם עצמנו הניסוחים היו הרבה יותר טובים. יש בניסוחים גם ניסוחים לא סימפטיים (אני מנסח את דברי בזהירות) אבל מוכרחים לראות את כל המרכיבים השונים בראיה הרבה יותר כוללת".

בהמשך, נידונה סוגיית התחזקות החמאס בעולם הערבי וכן בקרב הפלסטינים.

רבין: עזה בשבילי היא טסט קייס ליכולת הגורמים התומכים בשלום התומכים באשף להתמודד עם חמאס. האם זה ילך בכיוון הזה או בכיוונים אחרים? אני מעריך שבעיקרו בכיוון הזה, אבל אין ודאות. אבל צה"ל קיים. יש סגירה של עזה מכל הכיוונים.

פרס: יש התחייבות מפורשת שעם החתימה על הצהרת העקרונות תהיה הודעה של עראפת על הפסקת הטרור.

פרס מציין שבירדן המלך התגבר על חמאס, ופואד בן אליעזר צופה שגם אש"ף יתגבר על חמאס.

פרס: גם אני חושב. אז תן לו נשק, תן לו משטרה. תראה איזה מצב אבסורדי - מאש"ף אתה לוקח את המשטרה. לחמאס אפילו אתה משאיר כמה אקדחים... נניח אשף יעלם, עם מי נדבר? על מה ננהל מו"מ? עם מי ננהל מו"מ?

פרס אומר שיש להימנע מפינוי התנחלויות, וטוען ש"הם הסכימו שההתנחלויות ישרקו כפי שהן, גם ברצועת בעזה... אין הורדת התנחלויות".

ברק: מקריאה ראשונה אני מבחין בבעיות קשות ביותר בישום רכיב הביטחון, הן בשלב של עזה ויריחו והן בשלב הרחוק יותר". (מתכוון לכך שישראל תצא מעזה אבל יישארו יישובים, ואזרחים ישראלים ימשיכו לנוע ברצועת עזה).

הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו. סריקה
הפרוטוקולים של הסכמי אוסלו/סריקה
הסכמי אוסלו. ראובן קסטרו
הסכמי אוסלו/ראובן קסטרו

ברק: יש הנחה לגבי רצונה הטוב והיעילות של המשטרה פלסטינית... לגבי השב"כ שיקימו הפלסטינים, הוא צופה שת"פ מוגבל מאד איתם. הוא גם צופה אלמנטים קיצוניים אצל הפלסטינים שינסו לטרפד את ההסכם.

רבין: כולל בחברה הישראלית, אבל זה לא עניינך.

רגע של הומור: גורמים בישיבה אומרים שההגדרה "אזור יריחו" תעמוד לדיון.

היועמ"ש אליקים רובינשטיין: אם זה אזור קטן או גדול, זו כבר שאלה של מו"מ.

השר ישראל קיסר: רחב או צר?

רובינשטיין: רחב כבר היתה שם.

בהמשך, מדוברים "עקורי 1967". הכוונה לאלו שברחו ממזרח ירושלים בששת הימים. גורמים בישיבה טוענים שאלו לא יוכלו להשתתף בבחירות, אך לא יאבדו את רכושם. אליקים רובינשטיין טוען שמדובר בכ-300 אלף בהגדרה הזאת.

פרס מסביר שהמספר נתון לשינויים, ותלוי בסיכומים מול הירדנים.

פרס: אפשר לגמור על 60 אלף אם אתה רוצה.

רבין: אני לא רוצה אף אחד.

טקס החתימה על הסכמי אוסלו. ראובן קסטרו
טקס החתימה על הסכמי אוסלו/ראובן קסטרו
יאסר ערפאת. ראובן קסטרו
יאסר ערפאת/ראובן קסטרו

בהמשך, שר המשטרה משה שחל צופה שרמת הפשיעה תעלה בעקבות שיתופי פעולה בין עבריינים ישראלים ופלסטינים, ומדבר על הצורך להגיע להסדר בין המשטרות.

רבין בעקבות דברי שחל: יש 300 בעיות מורכבות כאלה.

שחל מדבר על המתח הצפוי בקרב הציבור הישראלי והתגובות של האופוזיציה, וומזכיר שרק אתמול בלילה השליכו רימון הלם על ביתו של השר דרעי, "יש טון שאפשר לפרש כהתרת דמם של אנשים". עוד ממשיך ומספר שהופיע היום בתכנית ערב חדש עם בנימין נתניהו, שם נתניהו אמר: 'נעצור את התהליך ויש בכוחנו לעצור אותו'.

שריד אומרים שהולכים לקרב גדול על דעת הקהל.

רבין: זה קרב של to be or not to be של הממשלה.

שריד: הרבה יותר, גורלה של הממשלה.

שריד מדבר על החשש שלו שהסכם עם הפלסטינים יהווה לפי שעה תחליף להסכם עם סוריה. הוא חושש שישראל "תדחוף" את סוריה לזרועות איראן ו"הסורים יכולים להתחיל לשגע אותנו עם החיזבאללה כך שאנו לא נדע מאיפה זה בא עלינו".

רבין מעדכן את השרים ששני ח"כים ישבו בבית כנסת ביריחו. אחד מהם הוא רפול.

חיים רמון: זו הפעם הראשונה שהוא בבית כנסת מזה הרבה שנים, אולי לראשונה בחייו.

בהמשך, השר יאיר צבן מביע חשש מפרובוקציות של חלק מהגורמים המתנחלים בסיוע גורמים פוליטיים קיצוניים, ומביא לדוגמא אפשרות שיכנסו לכפר פלסטיני ויפגעו באזרחים פלסטינים מול המשטרה הפלסטיניתף "כדי לסבך את הפלונטר הזה".

לחיצת יד היסטורית בין ראש הממשלה דאס יצחק רבין ליו"ר הרשות הפלשתינית יאסר עראפת. מדשאת הבית הלבן, וושינגטון.. לשכת העיתונות הממשלתית
לחיצת יד היסטורית בין ראש הממשלה דאס יצחק רבין ליו"ר הרשות הפלשתינית יאסר עראפת. מדשאת הבית הלבן, וושינגטון./לשכת העיתונות הממשלתית

חיים רמון מדבר על כך שאחרי מאה שנות עימות - דנים בראשיתו של הסכם ישיר עם הפלסטינים, אירוע היסטורי בחיי העם היהודי ומדינת ישראל.

הוא ממשיך ומדבר על הצורך בנסיגה מלאה מרצועת עזה, פינוי ישובים, ומציין שיש ישובים קטנים מאוד עם 30 תושבים שקשה להגן עליהם.

רמון: יש תמיכה מוחלטת בדעת הקהל לפיה אנחנו לא צריכים להיות בעזה.

רבין: כרגע זה לא בהצעה.

רבין מתקן מה שאמר קודם, ואומר שבבית הכנסת ביריחו נמצא מיקי איתן ולא רפאל רפול איתן.

רמון מדבר על הצורך לאפשר למתנגדי ההסכם לנקוט בכל האמצעים הלגיטימיים.

רבין: לא צריך להגזים.

רמון: אני מציע להגזים משום שזה קרב על הדמוקרטיה, ובדמוקרטיה צריך לאפשר לאזרח להפגין באמצעים הלגיטימיים.

רבין: אבל לא הטרדות בלתי פוסקות. השאלה היא מה הם אמצעים לגיטימיים.

רמון: מצד שני עלינו לבוא ולומר שאם מישהו יחצה את הקו הזה של מאבק לא חוקי, הממשלה תגיב בכל כוחה ותגן על העניין הדמוקרטי.

דרעי: כולם יודעים מה חשיבותו של השלום בשביל הרב עובדיה יוסף. אצל ש"ס, להבדיל ממפלגות חרדיות אחרות, השלום הוא דבר מרכזי. לצד זאת מזכיר שציבור המצביעים של המפלגה די ימני בשל ההיסטוריה, האתרים הקדושים ו"שטיפת מוח שעשו לו כל השנים". יהיה לו קשה לקבל את ההסכם. לכוחו המוסרי וההלכתי של הרב עובדיה יוסף תהיה השפעה גדולה. נצטרך להסביר לציבור איזה פיקוח נפש היה כאן. צריך עדיין להתעמק בהסכם מבחינה הלכתית. כל הנושא עדיין לא ניתן לעיכול. זה לא דומה לביקורו של סאדאת בירושלים, כשהאויב הכי גדול שלנו מגיע ולמרות הנאום הקשה שלו, הוא בא וישב בכנסת ישראל. פה עדיין לא רואים שום דבר. ערפאת הוא נעלם. המשלחת הפלשתינית לא ברורה. לא יודעים מה יהיה בשבוע הבא. בינתיים, הכל אלו דברים עלומים, עם הרבה חששות. עדיין, פסיכולוגית, הציבור לא עיכל שהולכים לתהליך שלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully