וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: חוק עירוני חדש יאסור על הפעלת טרקטורים מזהמים בירושלים

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 17:14

האיסור, שאכיפתו תחל לראשונה בתחילת 2024, צפוי לשפר באופן משמעותי את איכות האוויר בעיר - הנמצאת בתנופת בנייה. חקיקתו היא חלק מהתכנית הרב שנתית החדשה של עיריית ירושלים לצמצום זיהום האוויר בבירה

חוק עזר עירוני חדש בירושלים יאסור על הפעלת טרקטורים מזהמים בעיר. מדובר בפעם הראשונה בישראל בה ייאכף איסור מסוג זה, הצפוי לשפר באופן משמעותי את איכות האוויר בעיר, שנמצאת בתנופת בנייה.

אכיפתו של החוק תחל בתחילת שנת 2024, והוא חוקק כחלק מהתכנית הרב שנתית החדשה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים 2021-2026. בין הפרויקטים הנוספים בתכנית, יימצאו גם מערך תחבורה להסעת המונים (רכבת קלה), בניית נתיבי תחבורה ציבורית, הקמת חניוני 'חנה וסע', סלילת רשת שבילי אופניים לצד הפעלת מערך עירוני של השכרת אופניים ("ירופאן"), וכן פרישת עמדות טעינה לרכבים חשמליים.

זו, אושרה במועצת העיר ומבוצעת בשיתוף פעולה ומימון המשרד להגנת הסביבה. מימושה החל בשנת 2019, וימשיך בהדרגה עד שנת 2026, מתוך מטרה להביא להטבה נוספת ומשמעותית באיכות האוויר בעיר. מדובר בתכנית המשך לתכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה בירושלים משנת 2016.

שכונת מלחה הישנה ירושלים. יח"צ,
חוק חדש בעיר. ירושלים/יח"צ

החוק העירוני החדש פורסם ברשומות ביום רביעי האחרון, ומגדיר "כלי צמ"ה מזהם" ככלי בעל הספק של 50 עד 74 כוחות סוס ששנת ייצורו היא עד 2012, כלי בעל הספק של 75 של 174 כוחות סוס ששנת ייצורו היא עד 2011, או לחילופין כלי בעל הספק של 175 עד 749 כוחות סוס ששנת ייצורו היא עד 2010.

עדיין ניתן לקבל אישור חריג מועדת חריגים לשימוש בכלי מזהם לתקופה מוגדרת מראש, אך ורק במידה והפרויקט שבו יפעל מהווה תשתית לצרכי ציבור, וכן במידה ולא ניתן להתקין בו מסנן חלקיקים. עם פרסום החוק, נשלח מכתב רשום לכל בעלי כלי הצמ"ה המזהמים בישראל, המעדכן אותם אודותיו ומסביר על האפשרויות לקבלת סבסוד ניכר לזמן מוגבל מהמשרד להגנת הסביבה ועיריית ירושלים - לצורך התקנת מסנן חלקיקים לצמצום זיהום אוויר במוסכים נבחרים.

עוד נמסר כי החוק הוא חלק ממהלך נרחב, במסגרתו נאסרה בין היתר כניסתם של רכבי דיזל מזהמים לירושלים, והעיר כולה הוגדרה כאזור מופחת פליטות.

מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה גאה לעמוד בראש חץ איכות הסביבה ולהוביל מהלכים לצמצום זיהום האוויר, בדומה לערים מפותחות ברחבי העולם. נמשיך לפעול ביתר שאת ובנחישות במטרה להפוך את בירתה של מדינת ישראל לירוקה יותר וידידותית יותר לסביבה, ובכך לשפר את איכות חיי תושביה ומבקריה, ולשמור על בריאותם".

מהשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, נמסר: "עיריית ירושלים - בסיוע ובמימון המשרד להגנת הסביבה - מרחיבה את חוק העזר העירוני המגביל כניסה של כלי רכב מזהמים, כך שיעבדו בעיר רק כלי ציוד מכני-הנדסי, שאינם מזהמים. זהו צעד חשוב נוסף במטרה להבטיח איכות אוויר טובה לתושבים. פעולה זאת היא חלק מעבודת המשרד להגנת הסביבה לצמצום משמעותי של זיהום אוויר מתחבורה בערים, ואני קוראת לערים ולרשויות נוספות להצטרף לשינוי - כפי שמבצעת ירושלים במסגרת עבודתנו המשותפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully