וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא זימבבואה "הקרוקודיל" הוכרז כמנצח בבחירות, יריבו מסרב להכיר בתוצאות

מננגגואה בן ה-80, שהדיח בהפיכה צבאית את הרודן מוגאבה לפני שש שנים, זכה בכהונה שנייה אך משקיפים עצמאיים וזרים הטילו ספק בטוהר הבחירות. מנהיג האופוזיציה הבטיח להקים ממשלה חדשה: "לא נחכה עוד חמש שנים, השינוי חייב להיות עכשיו"

נשיא זימבבואה אמרסון מננגגואה משוחח עם התקשורת אחרי הבחירות בבירה הרארה, 27 באוגוסט 2023. רויטרס
לא עמד בהבטחותיו. נשיא זימבבואה משוחח עם עיתונאים אחרי הבחירות, אתמול/רויטרס

נשיא זימבבואה אמרסון מננגגואה הוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות, בעוד שהאופוזיציה דחתה את התוצאות ומשקיפים זרים הביעו דאגה מהתנהלותן.

לפי ועדת הבחירות במדינה הדרום אפריקנית, מננגגואה בן ה-80 קיבל 52.6% מהקולות בבחירות שנערכו ביום ראשון וזכה בכהונה שנייה, בעוד שיריבו, מנהיג קואליציית האזרחים למען שינוי, נלסון צ'מיסה, קיבל 44% מהם.

צ'מיסה אמר אתמול כי הקואליציה שבהנהגתו לא תקבל את התוצאות ותקים ממשלה חדשה - מבלי לפרט. הוא סירב להשיב אם היא תערער על התוצאות בבתי המשפט. "אנחנו לא נחכה חמש שנים, חייב להיות שינוי עכשיו", אמר צ'מיסה לעיתונאים ולחברי מפלגה.

שתי קבוצות משקיפים מקומיות אמרו כי המשטרה פשטה על מרכזי הנתונים שלהן ועצרה אנשי צוות ומתנדבים, כך שהם לא יכלו לאמת באופן עצמאי את התוצאות. הן מסרו בהצרה כי הפשיטה "מטילה צל על כל הליך הבחירות". המשטרה לא הגיבה לטענות שלהם.

בנוסף אליהן, משקיפים מארגון אזורי ומהאיחוד האפריקני מתחו ביקורת על הליך הבחירות. מומחים ומשקיפים אמרו כי המרוץ היה מוטה מאוד לטובת מפלגת השלטון ZANU-PF, השולטת בזימבבואה מאז שקיבלה את עצמאותה מבריטניה ב-1980. המפלגה הכחישה כי היה בידיה יתרון לא הוגן על פני יריביה או כי היא זייפה את התוצאות.

"זו הונאה בוטה וענקית", כתב צ'מיסה ברשת החברתית X. הוא רמז כי הוא בונה על לחץ דיפלומטי על הממשלה. "אל תעזבו אותנו, במיוחד את אחינו ואחיותינו באזור וביבשת", אמר. "אנו סומכים על הסולידריות שלכם בזמן שאנחנו מנסים לפתור את המשבר הפוליטי הזה".

מננגגואה עלה לשלטון אחרי ההפיכה הצבאית ב-2017 שהדיחה את מוגאבה בתום 37 שנים בשלטון. אף שהבטיח לשפר את המצב בארצו, קדנציה הראשונה שלו התאפיינה באינפלציה משתוללת, מחסור במטבע ואבטלה מרקיעת שחקים.

"התחריתי בהם ואני שמח שניצחתי במרוץ", אמר הנשיא בבית הנבחרים, במקביל לנוכחות משטרתית גדולה בחלקים מהבירה. "מי שמרגיש שהמרוץ לא נוהל כמו שצריך יודע לאן ללכת".

זאת הקדנציה השנייה, ואולי האחרונה של מננגגואה, שכן החוקה מגבילה את כהונת הנשיא לשתיים. הגבלת כהונה היא נושא שנוי במחלוקת במדינה הדרום אפריקנית, לאור שלטונו הממושך של מוגאבה.

דובר מפלגת השלטון, שזכתה ב-136 מתוך 209 מושבים בבחירות לפרלמנט, אמר כי היא במרחק נגיעה מרוב של שני שלישים הדרוש לשינוי החוקה. "נתרכז ככל הנראה יותר בלשלוט מאשר בניסיון לתקן את החוקה", אמר לעיתונאים ביום ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully