וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההנחיה ליועמ"שים לקראת הבחירות המקומיות: "להימנע משימוש לא ראוי בכוח שלטוני"

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 18:17

המשנה ליועמ"שית גיל לימון הנחה את היועצים המשפטיים במשרדים השונים לפקח מבעוד מועד על ביקורים ממשלתיים ברשויות מקומיות. ההנחיה מגיעה ברקע פרסומים שונים על מעורבות של שרים לטובת מועמדים שרצים בבחירות לרשויות המקומיות

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון, הוציא לפני כמה ימים הנחייה ליועצים המשפטיים של משרדי הממשלה השונים שעוסקת בבחירות לרשויות המקומיות. בהנחיה לימון כתב כי "יש להימנע משימוש בלתי ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה, במישרין או בעקיפין, באופן שיקנה יתרון שאינו הוגן לרשימה או למועמד במערכת הבחירות ברשויות המקומיות ויפגע בערך השוויון".

הנחייתו של לימון לא נכתבה בחלל ריק. לפני כשבוע פורסם ב"הארץ" כי מיזם ההופעות במימון משרד התרבות ניתן רק לרשויות המקומיות שבראשן עומד מכהן ראש רשות מטעם הליכוד.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר בראיון עם טל שלו באולפן וואלה! 28 ביוני 2023. ראובן קסטרו
הופעות במימון משרד התרבות - רק ל"ערי ליכוד"? השר מיקי זוהר/ראובן קסטרו

לימון רומז לכך בהנחיה וכותב: "ככל שקרב מועדן של הבחירות לרשויות המקומיות, כך נדרשת זהירות רבה יותר בפעולות משרדי הממשלה מול השלטון המקומי שיש בהן כדי ליצור רושם כי הממשלה תומכת ברשימה או במועמד לתפקיד ברשות מקומית, ובכלל זה בהקצאת תקציבים או במתן הטבה כספית או אחרת לרשות מקומית מסוימת שלא על פי מבחנים כלליים שפורסמו מבעוד מועד; בהפעלת הסמכויות; בקידום פרויקטים, בהשתתפות בסיורים, בביקורים, בטקסים או באירועים; בהענקת פרסים; בסיוע בפרסום או בגיוס תרומות; במתן המלצה או ברכה; בשימוש בנכסי ציבור המוחזקים על-ידי גורם בשלטון המרכזי ועוד. זאת, שכן עלול להתעורר חשש - ולו מבחינת מראית פני הדברים - לקיומה של זיקה בין פעולות אלו לבין מערכת הבחירות בשלטון המקומי ולפגיעה בטוהר הבחירות".

המשנה ליועמ"שית עו"ד גיל לימון. יונתן זינדל, פלאש 90
"עלול להתעורר חשש לזיקה למערכת הבחירות". גיל לימון/פלאש 90, יונתן זינדל

דוגמה נוספת מהכיוון השלילי להתערבות פוליטית של שרים בממשלה בבחירות לרשויות המקומיות ניתן למצוא בדיווח של המקומון "קרן אור" מבית שמש, שם דווח כי השרים ישראל כ"ץ ויואב גלנט הגיעו לביקור בעיר בסניף הליכוד אך לא נפגשו עם ראש העירייה עליזה בלוך. מנגד, וכפי שדווח בוואלה!, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביע תמיכה פומבית בבלוך.

גם שרת התחבורה מירי רגב זכתה לכבוד מלכים מראשי הרשויות בדרום לאחר שהביעה תמיכה בהקמת שדה תעופה סמוך ליישוב נבטים.

מירי רגב עם ראשי רשויות בדרום

מירי רגב מלכת הנגב, כך קיבלו ראשי הערים את שרת התחבורה. צילום: מטה המאבק נבטים, אתר רשמי
מירי רגב מלכת הנגב, כך קיבלו ראשי הערים את שרת התחבורה/אתר רשמי, צילום: מטה המאבק נבטים

פרט מעניין נוסף שנמצא בהנחיה של לימון הוא היחס ליועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, נושא טעון שנמצא בלב המחלוקת בין תומכי ומתנגדי הרפורמה במערכת המשפט. לימון מגדיר מה תפקידם של היועצים המשפטיים: "מוטלת עלינו - היועצים המשפטיים הפועלים מטעמה של היועצת המשפטית לממשלה במשרדי הממשלה ובייעוץ וחקיקה - החובה לסייע בידי הממשלה, השרים ובעלי התפקידים במשרדים כך שההחלטות שתתקבלנה על-ידיהם יעמדו באמות המידה המשפטיות המתחייבות, לשם הבטחת טוהר הבחירות והתכליות שביסוד דיני הבחירות. בהתאם לכך, על היועץ המשפטי בכל משרד, אשר דרך שגרה מעניק ייעוץ משפטי שוטף ואמון על סיוע לקידום פעילות המשרד והבטחת החוקיות של פעילות זו, להוסיף בימים אלה בחינה נוספת בהיבט הייחודי של התאמת הפעילות לתקופת הבחירות בשלטון המקומי. במסגרת זאת, יש להנחות את הדרג המיניסטריאלי לנקוט זהירות מוגברת בפעילויות מעין אלו וכן להיוועץ ביועץ המשפטי של המשרד בטרם מעשה. כן יודגש כי ביקורים או סיורים ממשלתיים בשלטון המקומי שמשתתפים בהם גורמים מהמשרד, יועברו לבחינת היועץ המשפטי מבעוד מועד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully