וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמושה בטכנולוגיה מתקדמת, משלחת חיפושים מקווה לאתר סוף סוף את המפלצת מלוך נס

26.8.2023 / 20:50

חוקרים וסקרנים מרחבי העולם, מצוידים ברחפנים, במצלמות אינפרה-אדום ובמיקרופון ימי, התכנסו למבצע הנרחב ביותר זה חצי מאה כדי לגלות אחת ולתמיד אם האגדות על היצור המסתורי נכונות. "אנחנו לא יכולים כבר לחכות ולראות מה נגלה"

תיעוד של המפלצת מלוך נס/יוטיוב

מבצע החיפושים הנרחב ביותר אחר המפלצת מלוך נס זה 50 שנה יצא לדרך היום (שבת) באזור ההיילנדס בסקוטלנד, במפגש בין חוקרים וסקרנים מרחבי העולם המנסים לגלות אחת ולתמיד אם האגדות על היצור המסתורי, המכונה גם "נסי", נכונות.

תמונה של המפלצת מלוך נס מסרט בצג של סירה המשתתפת בחיפושים אחר היצור האגדי בלוך נס, סקוטלנד, 26 באוגוסט 2023. רויטרס
תיאורים על יצור מפלצתי באגם החלו כבר בעת העתיקה. סירה המשתתפת במבצע החיפוש בלוך נס, היום/רויטרס

משלחת החיפושים תשתמש ברחפנים עם סורקים תרמיים, סירות עם מצלמות אינפרה-אדום והידרופון תת-ימי כדי לנסות ולפענח את התעלומה המרתקת את העולם במשך דורות ארוכים. "המשימה שלנו תמיד הייתה לתעד, ללמוד ולנתח את כל ההתנהגויות הטבעיות והתופעות שההסבר להן עשוי להיות מאתגר", אמר אלן מקנה, אחד ממארגני המשלחת בלוך נס.

עקבו אחרי וואלה! בעולם בפייסבוק

המשתתפים במבצע החיפושים מאמינים כי הסורקים התרמיים יוכלו להיות מכריעים בזיהוי דברים חריגים במעמקים הבוציים של האגם, וההידרופון יאפשר להם להאזין לקולות לא שגרתיים מתחת למים. נפחו של אגם לוך, המשתרע לאורך 36 ק"מ ומגיע לעומק של עד 240 מטר, הוא הגדול ביותר בבריטניה.

האם המפלצת מלוך נס היא בכלל לוטרה?. דיילי מייל, צילום מסך
המתיחה זכתה לתהודה בינלאומית. "תמונת" המפלצת מלוך נס שפורסמה ב-1934/צילום מסך, דיילי מייל

סיפורים על מפלצת ימית האורבת במי אגם לוך קיימים מאז העת העתיקה, עם ציורי אבן מהאזור המתארים יצור מסתורי בעל סנפירים. התיעוד הכתוב המוקדם ביותר שלו היה בשנת 565, בביוגרפיה של איש הדת הנוצרי האירי קולומבה. לפי כתביו, המפלצת תקפה רוחץ באגם ועמדה לתקוף אחד נוסף עד שקולומבה הורה לה לסגת.

קרוב יותר לזמננו, במאי 1933 עיתון מקומי דיווח מפני זוג שנסע לאורך כביש חדש שנסלל לחופי האגם שראה "תהפוכה אדירה" במים. "היצור השתעשע עם עצמו, התגלגל וצלל במשך כמעט דקה, גופו דומו לשל לווייתן, והמים יורדים ונחבטים כמו בקדרה מבעבעת", נכתב אז בעיתון "אינברנס קורייר".

בדצמבר אותה שנה, העיתון הבריטי דיילי מייל גייס צייד דרום אפריקני, מרמדיוק וות'רל, כדי למצוא את היצור הימי. הוא מצא עקבות גדולות, שהן שייכות ל"חיה חזקה מאוד בעלת רגליים רכות באורך של כשישה מטרים". עם זאת, זיאולוגים במוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון קבעו כי העקבות היו של מעמד של מטריה או של מאפרה עם רגל של היפופוטם.

בשנת 1934 צילם הרופא האנגלי רוברט וילסון את מה שנודע כ"תצלום המנתח", המתאר לכאורה את ראשה וצווארה המוארך של נסי המגיחים מהמים. התמונה, שפורסמה בדיילי מייל, התגלתה מאוחר יותר כחלק ממתיחה והיא העניקה לאגדת המפלצת מלוך נס תהילה בינלאומית.

מרכז התיירות לוך נס, סקוטלנד. רויטרס
הסיפורים על מפלת באגם מושכים תיירים רבים לסקוטלנד. מרכז לוך נס/רויטרס

לפי מרכז לוך נס הנמצא בעיירה דראמנדרויט, יש יותר מ-1,100 דיווחים רשמיים על תצפיות של המפלצת, אטרקציה תיירותית המכניסה מיליוני לירות שטרלינג לכלכלת סקוטלנד מדי שנה. במהלך השנים, מדענים וחובבנים ניסו למצוא עדויות לדג גדול, כמו חדקן, החי במעמקי האגם, ויש מיש ששיער שהמפלצת יכולה להיות זוחל ימי פרהיסטורי כמו פלסיוזאור.

ב-1972, לשכת החקירות של לוך נס ערכה את מבצע החיפוש הגדול ביותר עד היום, אך חזרה בידיים ריקות. ב-1987, יצא לדרך מבצע "סריקה עמוקה" שכלל שימוש במערכות סונאר באגם, ובמהלכו נטען כי נמצא "אובייקט בלתי מזוהה היוצא דופן בגודלו ועוצמתו".

וב- 2018, חוקרים ערכו סקירת דנ"א באגם נס כדי לקבוע אילו יצורים חיים במימיו. לא נמצאו סימנים של פלסיוזאור או חיה גדולה אחרת, אם כי התוצאות הצביעו על נוכחותם של צלופחים ממינים רבים.

"סוף השבוע הזה הוא הזדמנות לחפש במים באופן שמעולם לא נעשה בעבר, ואנחנו כבר לא יכולים לחכות לראות מה נגלה", אמר פול ניקסון, מנכ"ל מרכז לוך נס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully