וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המחלוקות עם הדרוזים: העבודות להקמת טורבינות ברמת הגולן יתחדשו

עודכן לאחרונה: 25.8.2023 / 20:48

העבודות שהחלו בחודש יוני נתקלו בעימותים אלימים עם תושבי הכפרים הדרוזים בגולן. במקביל לחידוש העבודות צפויה הממשלה לקדם שורה של צעדים שייטיבו עם בני העדה בישראל, עם או בלי קשר למחאה הצפויה להתחדש. גם ברט"ג מתנגדים: "חשש מהכחדת מיני כנף"

בווידאו:פגישת השר איתמר בן גביר עם השייח' מוואפק טריף על נושא הקמת טורבינות בגולן, ג'וליס, 23 ביוני 2023/מערכת וואלה!

העבודות להקמת טורבינות הרוח ברמת הגולן יתחדשו בשבוע הבא בהנחיית ראש הממשלה, מבלי שהושגו הסכמות עם בני העדה הדרוזית - כך דיווחה אתמול (חמישי) כתבת כאן 11, גילי כהן. במקביל לחידוש העבודות, צפויה הממשלה לקדם שורה של צעדים שייטיבו עם בני העדה הדרוזית בישראל, עם או בלי קשר למחאה הצפויה להתחדש.

העבודות שהחלו בחודש יוני נתקלו בעימותים אלימים עם תושבי הכפרים הדרוזים בגולן, שמתנגדים להקמתן, ובמחאה שהתפשטה גם לישובים העדה הדרוזית בישראל ואף גלשה לחסימת צמתים וכבישים בצפון. העבודות הופסקו בראשית יולי בהתערבות ראש הממשלה, לצינון הרוחות, תוך הבטחה כי הן תימשכנה לאחר חג הקורבן. אחר כך התבקשה מטעם ראש הממשלה דחייה נוספת של חודש. אלא שהחג חלף עבר לו זה מכבר, וגם ההארכה, והעבודות טרם חודשו.

הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן, יוני/דוברות משטרת ישראל

על פי הדיווח כעת, ההנחייה החד צדדית של ראש הממשלה באה על רקע מבוי סתום במו"מ עם נציגי המתנגדים בעדה הדרוזית. אולם שיח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, אומר מנגד כי "המשא ומתן טרם הסתיים ואין כל מקום להורות על חידוש העבודות". לדבריו, "יש להמשיך בהקפאת העבודות לבניית הטורבינות ברמת הגולן ואין לחדשן". עוד אומר השיח' כי "הצעת המחליטים שתביא הממשלה בעניין הרשויות הדרוזיות אין בה בשורות של ממש בעניינים המהותיים של העדה הדרוזית: הסדרת כל הבנייה למגורים, הקפאת הקנסות והצווים המנהליים והרחבת שטחי שיפוט ביישובים הדרוזים. מדובר בתיקון להחלטה קודמת העוסקת בתקציב שוטף המגיע לרשויות המקומיות הדרוזיות. הא ותו לא". השיח' מבטיח כי "העדה תמשיך להיאבק על זכויותיה עד השגתן" ומוסיף, "הנסיון לכרוך בין העבודות ברמת הגולן לבין תקציבים פסול ואף מקומם. מדובר בשני נושאים נפרדים לחלוטין שאין אחד מעניין השני. מי שמצפה ומקווה כי החיבור 'התקשורתי' יעזור, טועה ומטעה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן. דוברות משטרת ישראל, צילום מסך
הפרות סדר של דרוזים המתנגדים לעבודות להקמת הטורבינות בצפון הגולן, יוני/צילום מסך, דוברות משטרת ישראל

בינתיים החברה להגנת הטבע שעתרה החודש לבג"ץ כנגד הפעלת "בראשית", חוות טורבינות שכבר נבנתה ברמת הגולן, מתנגדת אף היא לעבודות. ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, חושש כי הקמה נרחבת של חוות טורבינות רוח בישראל, תביא לכדי הכחדה של מיני בעלי כנף. "אנו מחליפים בעיה בבעיה, וכך לא מטפלים בבעיות סביבתיות", אמר השבוע, "זו העת להפסיק עם קידום של חוות טורבינות רוח חדשות, להמתין להצטברות של ידע וניסיון מפעילותן בפועל של החוות שאושרו". הוא הסביר, "אנו דורשים מגורמי האכיפה והתכנון לעקוב מקרוב אחר הפגיעה של הטורבינות הקיימות על מנת להעריך את הנזק שהן גורמות ולנקוט בצעדים למניעת נזקים אלו במידת הצורך. כל זאת, בטרם קידום טורבינות נוספות".

ד"ר אמיר חניפס ראש המרכז הישראלי-דרוזי: "אם חלילה ימשיכו בהקמת טורבינות הרוח ברמת הגולן ישפך כאן דם. צריך לעצור את הפרויקט באופן מיידי לדון בפיצוי לייזם ולא לעשות שום צעד נוסף. כמו כן הממשלה חייבת לזכור כי ברית החיים היא ברית המחייבת הן את מדינת ישראל והן את בני העדה ואם הממשלה תתחיל לפגוע בדרוזים ובזכויותיהם כמו כל אזרח אחר במדינה, יהיו לכך השלכות".

מטעם אנרג'יקס נמסר: "החברה ערוכה לחדש את העבודות באופן מיידי, על פי מתווה העבודות שנקבע על ידי משרד ראש הממשלה וזאת בכפוף לתיאום מלא עם משטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully