וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבוכה לפוטין: חללית המחקר לונה-25 התרסקה בדרכה לירח

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 13:48

סוכנות החלל הרוסית דיווחה על "מצב חריג" בלונה-25, משימת החלל הראשונה של רוסיה זה 47 שנה שהייתה אמורה לנחות בירח מחר. כישלונה של המשימה יפגע במאמציה של מוסקבה לשקם את מעמדה כמעצמת חלל

אחרי 47 שנה: רוסיה שיגרה חללית מחקר לחלל/תקשורת רוסית

חללית המחקר הרוסית לונה-25 התרסקה בירח, יום לפני נחיתתה המתוכננת - כך דיווחו היום (ראשון) כלי תקשורת במדינה, שתכננה במשך שנים ארוכות את שליחתה של הגשושית. כישלון המשימה, הראשונה זה 47 שנים, הוא מכה קשה ליוקרתה של תעשיית החלל הרוסית.

סוכנות החלל הרוסית, רוסקוסמוס, דיווחה על "מצב חריג" בעת שהגשושית ניסתה אתמול להיכנס למסלולו של הירח לפני הנחיתה שתוכננה למחר. "במהלך המבצע, נרשם מצב חריג בסיפון התחנה האוטומטית, שלא אפשר לבצע את התמרון לפי הפרמטרים הספציפיים", אמרו בסוכנות.

רוסקוסמוס דיווחה כי המומחים מעריכים את המצב, אבל היא לא מסרה עדכונים נוספים מאז אתמול. בערוצי טלגרם רוסיים דווח כי נותק הקשר עם החללית, ובעיתון מוסקובסקי קומסומולטס צוטט מומחה שאמר כי ייתכן שהיא אבדה. עוד דווח כי סוכנות החלל הרוסית ערכה אתמול דיון חירום.

רוסיה קיוותה להיות המדינה הראשונה שתבצע נחיתה רכה על הקוטב הדרומי של הירח - אזור שבו לפי ההערכות יש מים קפואים. המשימה הרוסית, הראשונה מאז 1976, מתחרה בזו של הודו, ששיגרה חללית משלה - צ'אנדריאן-3 - בחודש שעבר, ובאופן רחב יותר עם ארצות הברית וסין, שלשתיהן יש תוכניות מתקדמות לחקר הירח המתמקדות בקוטב הדרומי שלו.

לונה-25, שגודלה של מכונית קטנה, תוכננה לפעול במשך שנה בקוטב הדרומי של הירח, אזור שבו מדענים בנאס"א ובסוכנויות חלל אחרות זיהו בשנים האחרונות עקבות של מים קפואים.

החללית לונה-25 משוגרת ממחוז אמור, רוסיה, 11 באוגוסט 2023. רויטרס
מכה ליוקרה של רוסיה. שיגור לונה-25, בתחילת החודש/רויטרס

יוקרתה של רוסיה מונחת על הכף במשימה זו, משום הקרמלין טוען כי הסנקציות שהטיל עליה המערב בשל המלחמה באוקראינה, רבות מהן כוונו נגד תעשיית התעופה והחלל של מוסקבה, לא הצליחו לשתק את הכלכלה הרוסית.

המשימה לירח, שאותה תכננה רוסיה במשך עשורים, תבחן גם את עצמאותה הגוברת בחלל, אחרי שפלישתה לאוקראינה לפני שנה וחצי הובילה לניתוק רוב קשרי החלל שלה עם המערב, פרט לחלקה האינטגרלי בתחנת החלל הבינלאומית. במקור, סוכנות החלל האירופית תחחנה לבחון מצלמת ניווט חדשה על לונה-25, אך היא ביטלה את קשריה למיזם בתגובה למלחמה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
תמונה שצולמה ממצלמה של חללית המחקר לונה r Luna -25 המציגה את מכתש זימן שנמצא בצד הרחוק של הירח. 20 באוגוסט 2023. רויטרס
תמונה של הירח שצולמה מהחללית לפני התרסקותה/רויטרס

האסטרונאוט האמריקני ניל ארמסטרונג התפרסם בשנת 1969 כאדם הראשון שהלך על הירח, אך משימת לונה-2 של ברית המועצות הייתה החללית הראשונה שהגיעה לפני הירח בשנת 1959, ומשימת לונה-9 ב-1966 הייתה הראשונה שנחתה עליו. מוסקבה התמקדה מאז בחקר מאדים, ומאז נפילת ברית המועצות ב-1991 היא לא שלחה גשושיות מחקר מעבר למסלול כדור הארץ.

בשנים האחרונות, גברה התחרות בין המעצמות לחקר הירח. בשנה שעברה, גשושית יפנית לא הצליחה לנחות על הירח, וב-2019 נכשלה המשימה הישראלית "בראשית". אף מדינה לא נחתה נחיתה רכה על הקוטב הדרומי. המשימה ההודית הקודמת, צ'אנדריאן-2, נכשלה בשנת 2019.

הגשושית הרוסית שקלה 1.8 טונות, ונשאה עמה ציוד מדעי במשקל של 31 ק"ג, כולל כף חפירה שבאמצעותה היא תוכננה לדגום סלעים מעומק של עד 15 ס"מ במטרה למצוא מים קפואים.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully