וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים הזרים מקבלים ערכות מגן שפג תוקפן

12.3.2003 / 0:07

"כלבוטק": צה"ל מוכר לעובדים הזרים תמורת 200 שקלים מסיכות שיוצרו בתחילת שנות ה-80; המסיכות נבדקו בתחנות ריענון לאזרחים ישראלים ושם נקבע - פג תוקפן; צה"ל: הערכות כשירות

צה"ל מוכר לעובדים הזרים בישראל ערכות מגן שנפסלו לשימוש עבור ישראלים, כך עולה מתחקיר "כלבוטק" ששודר אתמול בערב. התחקיר מגלה, כי העובדים הזרים מקבלים מסיכות שיוצרו בתחילת שנות ה-80, למרות שתוקפה של מסיכה פג 20 שנה לאחר ייצורה. לעומת זאת, אזרחים ישראלים שפונים להחלפת ערכות המגן שלהם בתחנות הריענון, מקבלים מסיכות שיוצרו בשנים האחרונות. במקביל, מקבלים העובדים הזרים מזרקי אטרופין ששנת הייצור שלהן היא 95', בעוד הישראלים מקבלים מזרקים שיוצרו בחמש השנים האחרונות.

ערכות המגן נמכרות לעובדים הזרים ב-27 תחנות שנפתחו בסניפים של רשות הדואר והמשביר לצרכן ברחבי הארץ. העובדים מקבלים את הערכות תמורת פיקדון של 200 שקלים. עם החזרת הערכה במצב תקין, יקבלו העובדים בחזרה מחצית מסכום הפיקדון.

במהלך התחקיר, הגיעו שני עובדים זרים לתחנת החלוקה של פיקוד העורף בסניף הדואר ברחוב מקווה ישראל בתל אביב. שתי תחקירניות של התוכנית התלוו לעובדים, והציגו עצמן כמעסיקות שלהן. העובדים קיבלו מסיכות שיוצרו בשנים 82 ו-83, ומזרקים ששנת הייצור שלהן היא 95.

לשאלת אנשי התכנית, השיבו החיילים בתחנת החלוקה כי הערכות תקינות. אחת החיילות שהיתה במקום אף אמרה: "אין סיבה שצה"ל ייתן לעובדים זרים מסיכות לא תקינות". עם זאת, תחקירני כלבוטק ניגשו עם הערכות שקיבלו העובדים לתחנות ריענון לישראלים, שם נאמר להן כי יש להחליף את המסיכות ואת המזרקים – כיוון שפג תוקפן. אחת החיילות במקום הסבירה, כי 20 שנה לאחר ייצור המסיכה, הגומי ממנו היא עשויה מתחיל להתבלות ולהתפורר.

ההחלטה נפלה בהערכת מצב

תחקירני התכנית חזרו על הבדיקה מספר פעמים ואף התקשרו בטלפון למוקד של פיקוד העורף והקריאו את המספרים הסידוריים של הערכות. אם בתחילת השיחה ציינו התחקירנים כי הערכה שייכת לאזרח ישראלי נאמר להם כי עליהם להחליף את המסיכה. אם בתחילת השיחה ציינו כי אותה ערכה בדיוק שייכת לעובד זר, נאמר להם שהערכה תקינה.

ראש מנהלת ריענון ערכות מגן בפיקוד העורף, אלוף משנה איתן בן משה, אמר בתגובה: "כל הערכות שחולקו לכלל אוכלוסיית מדינת ישראל, ובכלל זה לעובדים הזרים, הן כשירות. הפרמטר הקובע הוא כשירות הערכה ותקינותה, ולא הפרמטר של הגיל. יש לנו אישורים של כל הגורמים הטכניים שמאשרים את הכשירות של הערכות".

בנוגע להחלטה לספק לעובדים הזרים ערכות ישנות יותר, אמר בן משה כי היא התקבלה "בהערכת מצב". הוא הסביר, כי אזרחי המדינה צריכים להשאיר את הערכות בבתיהם באופן קבוע, "ולכן אנחנו משתדלים לנפק להם ערכות שאורך החיים שלהן יהיה ארוך יותר, כדי שלא נצטרך לזמן אותם כל שנה... הערכות שאנחנו מחלקים לעובדים הזרים כשירות במאה אחוז, עד סוף שנת 2003".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully