וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל ההקפאה של סמוטריץ': הממשלה אישרה את תוכנית חומש למזרח ירושלים

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 14:06

הממשלה אישרה את התוכנית לפיתוח מזרח ירושלים בהיקף של 2.5 מיליארד שקלים שייפרשו על חמש שנים. התקציב של 200 מיליון שקלים להשכלה הגבוהה שסמוטריץ' הקפיא הוסטו ל"עידוד תעסוקה בפריון גבוה" וכפופים לאישור ועדה ממשלתית. סמוטריץ': "נדאג שהכספים יגיעו לייעדם"

סמוטריץ' הודיע שלא יבטל את הקפאת הכספים לרשויות הערביות; נתניהו: "הכספים יועברו לאחר בדיקה"/לעמ

הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את תוכנית החומש לפיתוח כלכלי וחברתי במזרח ירושלים, בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקלים על פני השנים 2024-2028. התוכנית כבר הובאה לאישור הממשלה במאי האחרון אך נדחתה לאור דרישתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבחון חלק מהעברת הכספים, ועוכבה מאז בשל החלטתו להקפיא תקציב של כ-200 מיליון שקלים שהיו מיועדים להשכלה גבוהה במזרח העיר.

בלחץ של משרד ראש הממשלה, סמוטריץ' שיחרר את הכספים, אך הם הוסבו מסעיף השכלה גבוהה/ אקדמיה לסעיף אחר: "עידוד תעסוקה בפריון גבוה". לפי הצעת המחליטים שתובא לאישור הממשלה, העברת התקציב תלויה בהקמת ועדה ממשלתית שתפקח על מימושה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור התוכנית ואמר כי היא תכלול רפורמה במערכת החינוך, הרווחה, הגברת הביטחון האישי, הגדלת התעסוקה והגדלת זכאי תעודות בגרות. "אנחנו מאחדים את ירושלים", אמר. "אני רוצה להודות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ, לשר לענייני ירושלים, לראש עריית ירושליים משה לאון ולשורה ארוכה של שרים שנתנו מתקציבי משרדיהם לטובת המהלך החשוב הזה".

בצלאל סמוטריץ' בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. תקומה, אתר רשמי
"נוודא שהכספים מגיעים ליעדם". סמוטריץ'/אתר רשמי, תקומה

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בירך על המהלך ואמר כי הממשלה תוודא שהכספים יועברו למטרות הייעודיות - ולא לטרור ופשיעה. "אנחנו רוצים לעשות את זה נכון", אמר. "אנחנו רוצים לוודא שהכספים האלה מגיעים ליעדים ולא מגיעים למטרות או ידיים אחרות, בין אם זה גורמי פשיעה או טרור. אחרי לא מעט שנים שהמדינה עצמה עיניים מול תופעות כאלה אנחנו נייצר מנגנונים שיעבירו את הכסף למטרות ובשום בפנים באופן לא לגורמים מסוכנים. ראשי הרשויות צריכים להיות הראשונים שמשלבים איתנו ידיים, שיצטרפו למאבק הצודק הזה ולמנוע העברת כספים למקומות הלא נכונים".

תוכנית החומש למזרח ירושלים היא המשך לתוכנית חומש קודמת שאושרה ב-2018 והקצתה 2.1 מיליארד שקלים לטובת חינוך; השכלה גבוהה, פיתוח כלכלי, תעסוקה, תשתיות, ריאות רווחה ביטחון אישי ועוד. תוכנית החומש החדשה מגדילה את התקציב שהממשלה משקיעה ל-2.5 מיליארד שקלים בחמש השנים הבאות, אליהם יתווספו עוד כמה מאות אלפי שקלים מעיריית ירושלים וגופים ממשלתיים נוספים. התוכנית מגיעה לאישור הממשלה באיחור ניכר, אחרי ששר האוצר סמוטריץ עיכב אותה במשך כארבעה חודשים.

מוקדם יותר החודש סמוטריץ' הודיע כי החליט להקפיא כ-200 מיליון שקלים שהיו מיועדים למכינות קדם אקדמיות במזרח ירושלים, בטענה שהם משמשים לחיזוק קנים של תמיכה בטרור פלסטיני. השב"כ, המל"ל וראשי האוניברסיטאות התנגדו בתוקף להקפאה, בנימוקים ביטחוניים ואחרים, אך סמוטריץ' סירב לחזור בו מההחלטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מזרח ירושלים. ShutterStock
"הכספים יועברו לפיתוח העיר". מזרח ירושלים/ShutterStock

בלחץ של לשכת ראש הממשלה סמוטריץ הסכים לשחרר את התקציב, אך בהחלטת הממשלה הוא לא מיועד לאקדמיה אלא תחת סעיף תעסוקה בפריון גבוה - והוא כפוף לתוכנית של ועדה ממשלתית שתורכב מנציגי משרד האוצר משרד ירושלים ובשיתוף עיריית ירושלים "שתאפשר את מיצוי הפוטנציאל ושילוב במשרות בפריון גבוה לבוגרי מערכת החינוך". לפי הצעת המחליטים, "התוכנית תכלול רכיבים של בקרה להבטחת אוירה לימודית ראויה וחיבור ראוי ומכבד בין סטודנטים יהודים וערבים בחיי הקמפוס, להקניית המיומנויות הנדרשת לשילוב ערביי ישראל".

מעיר עמים נמסר בתגובה לתוכנית החומש: "מזרח ירושלים הוזנחה במשך מעל 50 שנים, וטוב שכעת מתקבלת החלטת המשך לצמצום הפערים הכלכליים חברתיים הקשים. יש בהחלטה חלקים פוליטיים משילותיים כוחניים, אך ניכר בחלקים ממנה כי היה קשב לביקורת מקצועית. לכן טוב שנוספה כעת התייחסות לצורך הקיומי של התושבים בתכנון למגורים, וכן השקעה ראויה בתחומים כמו "תרבות קהילה ופנאי" ו"יוזמות מקומיות". לצד סעיפים כאלו, קשה לראות את כניעת הממשלה לשר האוצר ומחיקת פרק ההשכלה הגבוהה, וכן את תוספת פרק הביטחון האישי בהשראתו של בן גביר, שמעניקה למדינה עוד כלים להגברת הפיקוח והמעקב אחר תושבי מזרח ירושלים. בין שתי מגמות סותרות אלו ניצבת ירושלים, שאפשר להמשיך ולהגביר בה צעדים כוחניים קורעים, אל מול ירושלים שמשוועת לצמצום הפערים ולחיים ראויים בביתם של שני העמים החיים בה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully