וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכל נת"ע רגע לפני פתיחת הקו האדום: "מצפים מהישראלים שיהיו יותר אירופים"

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 19:02

50 שנה אחרי שגולדה מאיר הבטיחה 5 מיליון לירות לתכנון רכבת תחתית בת"א - היא תתחיל לפעול. כלומר תחתית רק בחלק מהמסלול, ב-10 תחנות מתוך 34. אמנם הנסיעה די רועשת מתחת לאדמה אך הווי פיי עובד, ובקרוב אולי גם נראה בתי קפה בתחנות. נסיעת המבחן הראשונה יצאה לדרך

בוידאו: הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יצא לנסיעת מבחן - ביום שישי ייפתח לנוסעים/ניב אהרונסון

מירי רגב לא הצליחה להיכנס היום (רביעי) לתחנת אלנבי של הרכבת הקלה, כשהצטרפה לנסיעת ההדגמה לעיתונאים שנדחתה לכבודה. שרת התחבורה עמדה בכניסה לתחנה התת קרקעית ושנוררה כרטיסי רב קו מהפמלייה, למרות שאמרה שיש לה רב קו משלה. אף אחד מהם לא פתח את השערים. בסוף דאג חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, שמישהו יפתח את השערים ידנית.

50 שנה אחרי שגולדה מאיר הבטיחה חמישה מיליון לירות לתכנון רכבת תחתית בתל אביב, היא תתחיל לפעול. כלומר תחתית רק בחצי מהמסלול שלה, ולא רק בתל אביב, אלא בקו הראשון מבין שלושה, מפתח תקווה, דרך בני ברק, רמת גן, תל אביב, יפו ובת ים. 34 תחנות מהן עשר תת קרקעיות.

נסיעה ראשונה של הרכבת הקלה, תחנת ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"ביום שישי תתחיל לפעול". נסיעת מבחן של הרכבת הקלה, היום/ראובן קסטרו

בנסיעה קצרה מתחנת ארליך בשדרות ירושלים לתחנת אלנבי התת קרקעית, אפשר היה להתרשם מהנסיעה האיטית בשדרות ירושלים מחשש לפגיעה בהולכי רגל ורוכבי קורקינטים, שהוגבלה ל-20 קמ"ש, ואף יורדת ל-15 בעת הפנייה אל התוואי התת קרקעי שמתחיל בתחנת אליפלט. מתחת לקרקע הרכבת נשלטת בידי המערכת האוטומטית, נוסעת רב הזמן ב60-40 קמ"ש, ובחלקים בודדים כמו מתחת לרמת גן, מאיצה למהירותה המירבית - 77 קמ"ש.

הנסיעה בחלק התת קרקעי רועשת מאוד, על גבול הקושי לנהל שיחה, אבל הוויי-פיי עובד, אפשר לגלוש באינטרנט, וההוכחה: הטקסט הזה נשלח בהצלחה למערכת מתחת לאדמה. עכשיו נראה את רגב דואגת לוויי פיי אלחוטי גם ברכבת ישראל.

עוד בוואלה!

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יוצא לנסיעת מבחן - ביום שישי ייפתח לנוסעים

לכתבה המלאה
תחנת הרכבת הקלה ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"הווי פיי עובד". נסיעת מבחן של הרכבת הקלה, היום/ראובן קסטרו

תחנת אלנבי גדולה ומרווחת, אך בניגוד להבטחות קודמות אין ספסלי המתנה לנוסעים שיצטרכו לחכות לרכבת שש דקות - במקום שלוש וחצי המובטחות. חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, אמר כי כיול המערכת לתדירות המובטחת ייארך שנה. אבל הייתה לו בשורה אחרת, בעקבות חשיפת וואלה! כי השירותים בתחנות התת קרקעיות יישארו סגורים בהיעדר תקציב. "הכסף נמצא ומיום ראשון השירותים ייפתחו לציבור. מדובר במיליוני שקלים, לא ידעתי שכל כך יקר להפעיל שירותים". בהמשך לקחה רגב קרדיט על מציאת התקציב.

בהמשך לתקלה שחוותה הורתה רגב שקיוותה לאפשר שלושה חודשי נסיעה בחינם אך תסתפק רשמית ביום שישי בלבד, מול התקשורת כי "הפקחים חייבים לגלות רגישות בחודש הראשון לקשישים ושאר הנוסעים".

מירי רגב שרת התחבורה, משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה, נסיעה ראשונה של הרכבת הקלה, תחנת ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"הפקחים יגלו רגישות בבחודש הראשון". רגב/ראובן קסטרו

"נפעיל בחודש הראשון 300 דיילים שיעזרו לנוסעים לרדת בדרגנועים ולהיכנס לרכבות", אמר מנכ"ל נת"ע. "עם זאת, אנחנו מצפים שהציבור יהפוך לאירופי, ייצד לימין בדרגנועים וייתן לנוסעי הרכבת לרדת בתחנה לפני שיכנס אליה. הרבה נוסעים יהיו חדשים לתחבורה הציבורית, נהגים שיעברו מהרכב הפרטי ויצטרכו להתרגל לרב קו ולאפליקציות".

נסיעה ראשונה של הרכבת הקלה, תחנת ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"300 דיילים יעזרו לנוסעים להיכנס לרכבות", הרכבת הקלה בנסיעת מבחן, היום/ראובן קסטרו

בתגובה לביקורת על אי הפעלת הרכבת בשבת אמרה רגב כי "יש סטטוס קוו ויש חוק במדינה, הרכבת הקלה תעבוד כמו שאר התחבורה הציבורית, ולא בשבת". זאת למרות שהחוק דווקא מתיר לשרת התחבורה להורות על הפעלת קווים חיוניים בשבת לבתי חולים, למשל, והקו האדום מגיע לבלינסון בפתח תקווה.

בניגוד להודעת רגב על העברת עבודות המטרו מנת"ע לגופים אחרים, אמר חיים גליק כי גם הרכבת התת קרקעית המלאה תישאר בידי נת"ע, שתפקח בחלק מהמקרים על חברות אחרות. רגב הודתה לראשונה כי אכן חלק מהעבודות יועברו לידי חברת נתיבי ישראל, אותה חברה שבראשה עומד מקורבה יגאל עמדי, אבל לא חזרה על ההצהרה כי כל הפרויקט יוצא מידי נת"ע.

רגב סירבה להתחייב ללוח הזמנים של הפעלת המטרו, אבל גליק אמר לוואלה! כי כרגע נת"ע עומדת בהבטחה להפעיל את השלב הראשון ב-2034. נקווה שידייקו יותר מבהפעלת הקו האדום, שנפתח באיחור של שנים. בהמשך לפרסום בוואלה! לגבי העלאת מחיר הנסיעה ברכבות הקלות לשמונה שקלים ב-2025, אמרה רגב כי תאבק למצוא את הכסף למניעת ההתייקרות, כמו שדחתה את ההתייקרות בתחבורה הציבורית שתוכננה החודש.

תחנת רכבת קלה ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ניב אהרונסון
בקרוב יוחלט אם להקים בתי קפה בתחנות התת קרקעיות. הרכבת הקלה בנסיעת מבחן, היום/ניב אהרונסון

עמירם אוחיון, מנכ"ל חברת הבת של אגד תבל מטרו, אמר כי תדירות הרכבות תשפר בהמשך, וכי במוצאי שבת יהיו יותר משתי הרכבות הרשומות כעת בלוח הזמנים. לדבריו גם זמני הנסיעה יתקצרו כעל שישתפר הסנכרון עם הרמזורים שיתן עדיפות לרכבת, כשהבעיה קיימת בעיקר בקטע שבאזור בת ים.

אוחיון אמר גם כי בחודשים הבאים יוחלט אם להקים בתי קפה בתחנות התת קרקעיות, בהתאם לסקרים שייערכו בין הנוסעים. מחר יחנוך את הרכבת ראש הממשלה נתניהו ביחד עם רגב וראשי הערים לאורך הקו וביום שישי ב-5:40 יצאו סוף סוף הרכבות הראשונות לדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully