וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: כך פעל סגן השר אורי מקלב מול גורמי האכיפה לטובת תיק בבית דין רבני

עודכן לאחרונה: 16.8.2023 / 17:37

מסמכים, הקלטות ושיחות שהגיעו לידי וואלה! מעלים כי סגן השר הפעיל לכאורה לחצים על המשטרה, גורמי רווחה ובית הדין הרבני. הלחץ הוביל בין היתר למעצר של אחד המתדיינים וגרם לעיכוב משמעותי בהליכים. מקלב מכחיש את הטענות: "השמצה שקרית ממוחזרת וחסרת בסיס לחלוטין"

סגן השר במשרד ראש הממשלה ובמשרד התחבורה אורי מקלב הפעיל לכאורה לחצים על המשטרה וגורמי הרווחה וכן על בית הדין הרבני בירושלים. מהקלטות, מסמכים, תמלילי חקירה במשטרה וכן שיחות שוואלה! ערך עולה תמונה מדאיגה שלפיה סגן השר הפעיל את כובד משקלו על גורמי הרווחה ועל בית הדין הרבני וזאת על מנת להשיג תוצאה משפטית טובה יותר עבור מי מהמתדיינים.

אורי מקלב בטקס חילופי שרות במשרד התחבורה, 14 ביוני 2021. ראובן קסטרו
סגן השר אורי מקלב/ראובן קסטרו

תחילתו של הסיפור בחקירת משטרה שנפתחה במאי 2021. החקירה נפתחה בעקבות סרטון שנשלח למשטרה. בשלב זה נציין כי התיק נסגר מחוסר ראיות. השאלה הגדולה היא כיצד הגיע הסרטון הזה לידי המשטרה, ופה הדעות חלוקות. מהקלטה שהגיעה לידי וואלה! מספר חבר של המשפחה מתתיהו פינקוס כי הסרטון הגיע עד למישהו מהצמרת הגבוהה של המשטרה ולאחר מכן נפתח תיק פלילי נגד אחד הצדדים שהוביל גם לשהייה בתא המעצר למשך כמה ימים. בהקלטה נשמע פינקוס אומר: "בינינו זה האקדח המעשן איך הגעתי לזה (לסרטון, ב"א)? הגיעו למישהו שאני מכיר טוב שיש לו קשרים טובים במשטרה הם הגיעו אליו והם לא ידעו שאני קשור והוא חבר טוב שלי והוא מרושת חזק במחוז ירושלים... הסרטון הוא חומר סודי בחקירת המשטרה".

דברים אלו מצאו גם אסמכתא רשמית בפנייה מטעמו של עו"ד אורי קינן, שייצג בתיק הפלילי שנפתח במשטרה, לוועדת האתיקה של הכנסת. בפנייתו בחודש יוני בשנה שעברה לוועדת האתיקה טען קינן כי מקלב הפר את חובותיו האתיות כחבר כנסת. בהקשר לסרטון נטען כי "כשלושה ימים לפני המעצר פנה למר פינקוס גורם בכיר מהמשטרה ואמר לו שמשפחת מקלב בראשות ח"כ אורי מקלב מפעילה לחץ על הגורם המשטרתי על מנת לגרום למעצר. לכשתתכנס הוועדה הנכבדה יוכל מר פינקוס להגיע להעיד ממקור ראשון על דברים אלה". לטענה זו צורף גם תצהיר.

עם זאת, נציין כי פינקוס סירב לשוחח עם וואלה! וכי עו"ד קינן טען כי המשטרה פעלה בתום לב וכי הם הופעלו על ידי גורמי הרווחה בסיפור הזה. עוד ציין עו"ד קינן ציין בשיחה עם וואלה! כי בוועדת האתיקה או כל גורם מטעם הכנסת לא השיבו לפנייתו. "שוחחנו איתם פעמיים טלפונית. הם לא נתנו תשובה בכתב ורק אמרו שזה התקבל וזה הכול", אמר קינן. יש לציין כי קינן כותב באופן מפורש במכתבו כי כאשר הוועדה תתכנס הוא יציג בפניה את הטענות שבידיו. בכנסת השיבו לפניית וואלה! ומסרו כי בכנסת הקודמת לא הוקמה ועדת אתיקה וכי ועדת האתיקה הנוכחית קיבלה החלטה שלא לדון בפניות שהוגשו בכנסת הקודמת.

עו"ד אורי קינן מ"מ יו"ר לשכת עורכי הדין, בית הפרקליט, 22 בינואר 2019. שלומי גבאי
עו"ד אורי קינן/שלומי גבאי

דמות נוספת שדרכה ניתן לשפוך אור על הלחצים שהופעלו בנושא היא הרב ישראל גואלמן מרמות. הרב נתן עדות פתוחה במשטרה שבה הוא אמר כי הסרטון שבגינו נפתחה החקירה במשטרה הוצג גם לו על ידי סגן השר מקלב. חוקר המשטרה, רס"ר יצחק דהן, שאל את הרב גואלמן: "מי הראה לך את הסרטון?". על כך השיב גואלמן שמדובר במקלב.

בפנייה של עו"ד קינן לוועדת האתיקה של הכנסת נכתב כי היה אדם שקיבל מסר מהרב גואלמן, שלפיו מגיעים אליו לחצים כבדים ממחזיק תיק הרווחה בעיריית ירושלים, מר אלחנן גרוסבוים, אשר משמש גם נציג של דגל התורה בעירייה. "חבר הכנסת אורי מקלב שולח את כל נציגי דגל התורה כדי ללחוץ על הרווחה", נכתב וגם לטענה זו צורף תצהיר. הרב גואלמן אמר בשיחה עם וואלה! כי הוא אינו זוכר את הדברים האלה וכי דברים מסוג זה נמצאים "בתא האחרון של המוח שלו", כדבריו.

עדות נוספת ללחץ שהופעל על ידי מקלב על גורמי הרווחה ניתן לשמוע בשיחת הטלפון שנערכה עם העובדת הסוציאלית נעמי רוכמן שאמרה שהיא נתנה חוות דעת על אחד המעורבים בתיק וכי היא מודה בשיחה שהיא נתנה את חוות הדעת בלי לראות מי מהמתדיינים ובלי לראיין אותם. לאחר מתן חוות הדעת הוגשה תלונה ברווחה ודרכה נפתח התיק במשטרה. נעמי רוכמן מסרה בשיחה עם וואלה! כי היא הייתה מחויבת לדווח לגורמי הרווחה וכי חוות הדעת שלה ניתנה ביחס לדיווח לרווחה. "הפנייה אליי הייתה פרטית ולא קיבלתי רשות לפרסם. אני לא יכולה להגיב ללא קבלת רשות ממי שפנה אליי", אמרה.

כאשר הצדדים פנו לבית הדין הרבני, הלחצים על מי מהמתדיינים גברו. בהקלטה של שיחה בין אחד המתדיינים לבין שבתאי מרקוביץ, פעיל בכיר בדגל התורה, שבו הוא רומז שהוא יכול להשיג פשרה טובה בין הצדדים זאת לאור התיעודים לא מחמיאים שיש להם כביכול על המתדיינים. בשיחה ציין מרקוביץ כי "יש להם כל מיני תיעודים (שלא אחד המתדיינים, ב"א) מקריית אונו ומירושלים וכד' בבית דין. זה יכול לגרום עוגמת נפש. מאידך גיסא. אני מעריך מתחקיר עמוק שישבתי איתם שאני משער לאן אתה רוצה להגיע. אני יכול להביא את זה לחוף מבטחים". מרקוביץ לא השיב לפניית וואלה! לקבלת תגובתו בנושא.

בית הדין הרבני תל אביב. ShutterStock
למקום אין קשר לנאמר בכתבה/ShutterStock

הצעות חוק רבות על בתי דין רבניים

המתדיינים בתיק עדיין תקועים בבית הדין הרבני בשל הסכסוך על סוגיות ממוניות. מידע שהגיע לוואלה! מעלה את החשש כי מקלב או גורמים מטעמו ניסו להפעיל לחצים על בית הדין ולשוחח עם הדיינים ועם סביבתם הקרובה. כך לפי מקורות המעורים בנושא. בבתי הדין הרבניים דוחים את הטענה שניסיון כזה בוצע בפועל.

למקלב יש קשרים הדוקים בתוך בית הדין. העוזר האישי שלו לשעבר יהודה גוטמן משמש בתפקיד יועץ בלשכת מנכ"ל בתי הדין כאשר הגיע במקומו ללשכת מקלב יועץ מלשכת מנכל בית הדין הקודם נתן סברדלוב. מחותנו, הרב אברהם שינדלר, מכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול.

מקלב אף חתום על הצעת חוק שמרחיבה את סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים לעסוק גם בסכסוכים אזרחיים שלא נגרמו עקב גירושין. עוד הוא חתום על הצעת חוק ביחד עם חבריו לסיעה חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר אליהם הצטרף ח"כ ינון אזולאי מש"ס - יו"ר ועדת האתיקה של הכנסת. הצעת החוק הוכנה לקריאה ראשונה ולא עברה בכנסת.

הצעת חוק נוספת שעליה חתום מקלב עוסקת במינוי דיינים עמיתים (דיינים שיצאו לפנסיה ומטרתם לסייע בעומס התיקים, ב"א) לבית הדין הרבני הגדול שישבו בדין. כיום אי אפשר למנות דיינים עמיתים בבית הדין הרבני הגדול אלא רק בבתי הדין האזוריים. מקלב חתום על הצעת החוק ביחד עם חבריו לסיעה חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר אליהם הצטרף חברי הכנסת ינון אזולאי ואברהם בצלאל מש"ס וכן ניסים ואטורי מהליכוד.

וואלה! פנה למומחים בדיני משפחה וכאלה שמעורים היטב בנעשה בבית הדין הרבני שביקשו להישאר בעילום שם. פנייתנו הייתה על מנת להבין עד כמה חריגה ההתנהגות של בית הדין הרבני בנושא חוות הדעת של גורם מקצועי כחלק מהתיק. בנושא זה התגובות שקיבלנו הם שככל שהצדדים פונים לבית הדין, חוות הדעת אמורה להיכתב באופן זריז, במקרה שלנו מי מהמתדיינים הגיש אינספור בקשות וחוות הדעת טרם הוגשה.

אורי מקלב, יהדות התורה, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
אורי מקלב, יהדות התורה, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017/ניב אהרונסון

שאלה נוספת שבדקנו היא לגבי הפעלת לחץ מצד גורמים פוליטיים על בתי הדין הרבניים והמומחים טוענים שמדובר בדבר שקורה בבתי הדין. מי שכתב על הנושא באופן מסודר הוא ד"ר אריאל פינקלשטיין, חוקר בתוכנית דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה וראש פרויקט שלטון מקומי במכון. פינקלשטיין מציין במספר מקומות כי בבית הדין הרבני ישנה תרבות של זיהוי פוליטי, שלפיה הדיינים מתמנים לפי השייכות הפוליטית ולעיתים כפופים לעסקני המפלגות.

פינקלשטיין מצטט במחקרו בנושא שהוצא לאור על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה החלטה של נציבות התלונות על השופטים שניתנה עוד ב-2014 ומעלה תמונה מדאיגה: "אין כל ספק שפגישות של עסקנים ומקורבים עם דייני בית דין במטרה להשפיע על החלטותיהם אינן הולמות את מעמד הדיינים בישראל והינן בניגוד לכללי אתיקה לדיינים... פניות של עסקנים ומקורבים לדייני בית הדין, מחוץ לכותלי בית הדין, פוגעות פגיעה חמורה באמון הציבור במערכת המשפט בכלל, ובבתי הדין בפרט, וקיים אף חשש ממשי של השפעה על שיקול דעתו של הדיין".

תגובות

מטעם סגן השר אורי מקלב נמסר כי הוא מכחיש נמרצות על הפעלת לחצים כלשהם. "הדברים העולים מפנייתכם הינם השמצה שיקרית ממוחזרת וחסרת בסיס לחלוטין. צר לנו שבמסגרת תיק גירושין משפחתי, משתמש צד אחד גם בכלי תקשורת להעברת מסרים ואיומים בנסיון לנקות את עצמו מהחשדות. בהיות התיק חסוי מונע את האפשרות למתן תגובה מגובה ועניינית בה תיחשף האמת על הצד העומד מאחורי הפרסום".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "דייני ההרכב מסרו כי לא הופעלו עליהם כל לחצים ולא הייתה כל פנייה לדיינים. כל ההליכים התקיימו כמקובל בבית הדין באמצעות דיונים ובקשות שהוגשו עם שקיפות מלאה בפני שני הצדדים לסכסוך. כל החלטות בית הדין ניתנו ללא משוא פנים, מתוך ענייניות ובחינת טענות הצדדים בהתאם להלכה ולחוק".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווח פתחה המשטרה בחקירה, שבמסגרתה בוצעו מגוון פעולות בהן בין היתר חקירה וגביית עדויות. עם סיום החקירה הועבר התיק לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל, אשר החליטה על סגירת התיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully