וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה להרצוג: "סייע להסרת המצור האזרי על נגורנו-קרבאך"

11.8.2023 / 16:56

במכתב ששלחו שורת אנשי אקדמיה ורוח לנשיא המדינה, הם הפצירו בו לנצל את קשריה הקרובים של ישראל עם באקו כדי לאפשר הכנסת סיוע למובלעת הארמנית שתושביה עומדים בפני רעב. "חובה מוסרית להתערב ולא לעמוד מן הצד"

בווידאו: ביקור נשיא המדינה יצחק הרצוג באזרבייג'ן/וידאו: רועי אברהם, מקליט: בן פרץ

אנשי אקדמיה ורוח פנו אל נשיא המדינה יצחק הרצוג כדי שיסייע בפתרון המשבר ההומניטרי המתחולל בחבל נגורנו-קרבאך השנוי במחלוקת בין אזרבייג'ן לבין ארמניה. האזור, שרוב 120 אלף תושביו הם ממוצא ארמני, נתון למעשה תחת מצור אזרי בשמונת החודשים האחרונים, המקשה על העברת סחורות חיוניות כמו מזון ותרופות.

"למדינת ישראל יש קשרים קרובים עם אזרבייג'ן, שאחראית למצב באזור, וביכולתה לקדם את סיומו של המשבר הזה. מתוקף הקשרים הללו, לפתחה של ישראל מוטלת גם חובה מוסרית להתערב ולא לעמוד מן הצד", נכתב במכתב להרצוג, שביקר לאחרונה באזרבייג'ן ונפגש עם נשיאה.

לישראל ולאזרבייג'ן, הגובלת באיראן, יש קשרים קרובים, ונשק מתוצרת ישראלית שבו היו חמושים הכוחות האזריים היו מכריעים במלחמה האחרונה בנגורנו-קרבאך ב-2020. היא הסתיימה בהסכם בתיווך רוסיה אחרי שבאקו הצליחו להשתלט מחדש על אזורים שסביב החבל. ואולם, הארמנים טוענים כי הכוחות הרוסיים שנפרסו בחבל אינם מתערבים ומונעים את ההפרות של האזרים, שהציבו מחסום על הכביש המוביל למובלעת.

קבלת הפנים של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בארמון הנשיאות באזרבייג׳ן. 30 במאי 2023. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
הרצוג לצד נשיא אזרבייג'ן אלייב בעת קבלת הפנים שלו בבאקו, מאי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

הכביש, המכונה מעבר לאצ'ין, הוא המעבר היחיד אל תוך המובלעת הארמנית והחוצה ממנה, ו"סגירתו גוזרת על התושבים חיי סבל ומחסור, ועלולה לגזור עליהם אף מוות המוני מרעב ומחלות", הזהירו מחברי המכתב. לדבריהם, בשבוע האחרון, "גורמים רבים, בכללם מומחי האו"ם ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, מתריעים על סכנה ממשית לחייהם של התושבים ועל הצורך הדחוף שאזרבייג'ן תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לשטחה".

הרצוג היה לנשיא המדינה הראשון העורך ביקור רשמי באזרבייג'ן במאי האחרון, ואחריו הגיע לבאקו גם שר הביטחון יואב גלנט. זאת בנוסף לפתיחתה של שגרירות אזרית בתל אביב

"בזמן שאזרבייג'אן פועלת בניגוד להסכמים שהיא חתמה עליהם וגורמת למשבר הומניטרי חריף, הסיוע שהענקנו לאזרבייג'ן מטיל עלינו אחריות מוסרית מיוחדת שלא לעמוד מנגד, ואף מזמן לנו הזדמנות חשובה להשפיע", נכתב במכתב. "לא ייתכן שנאלם דום בעת הזו, במיוחד לאור הקשר ההיסטורי רב השנים ורב הרבדים שלנו עם העם הארמני. הן ההיסטוריה היהודית הן ההיסטוריה הארמנית מכירות היטב את התירוצים הפוליטיים הבאים להצדיק אדישות וחוסר מעש אל מול חיים המצויים בסכנה".

מחברי המכתב הדגישו בפני הנשיא כי הם לא מצפים להתערבות פוליטית בסכסוך, אלא בסיוע לתושבי החבל "המצויים בסכנה חמורה".

על המכתב היו חתומים, בין היתר, פרופ' יאיר אורון, חוקר ג'נוסייד מהאוניברסיטה הפתוחה, יו"ר המכון לחקר השואה ורצח עם, פרופ' ישראל טשרני, העיתונאי יעקב אחימאיר והסופרת אורה אחימאיר, השר וחבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, העיתונאית שרי רז ואנשי אקדמה, רוח ופעילים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully