וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

36 הרוגים בשריפות "אפוקליפטיות" בהוואי, אנשים נמלטו לאוקיינוס

עודכן לאחרונה: 10.8.2023 / 12:41

שריפות חסרות תקדים שהתעצמו בשל רוחות הוריקן החריבו את העיר להינה, אתר התיירות המרכזי באי מוואי, ואלפים פונו מבתיהם ההרוסים ומוקדי הנופש. "זה כמו אזור מלחמה", אמר טייס שחלף בשמי האזור הבוער. ביידן הורה על סיוע פדרלי לאיים

בווידאו: לפחות 80 הרוגים בשריפות ענק בהוואי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפחות 36 בני אדם נספו בשריפות יער חסרות תקדים המשתוללות באי מאוי בהוואי, כשאלפי אנשים נאלצו להתפנות מבתיהם ומאתרי נופש. חלקם ברחו לאוקיינוס כדי להימלט מהעשן ולהבות עד שחולצו על ידי משמר החופים. השריפות, שאותן ליבו רוחות של הוריקן, זרעו הרס רב בעיר הנופש להינה, ושכונות רבות הפכו לעיי חורבות.

החלק המערבי של האי מנותק כמעט לחלוטין, כשרק כביש מהיר אחד נותר פתוח. לפי דיווחים מקומיים, שהתבססו על נתונים שנאספו בטיסות של המשמר האווירי האזרחי של ארצות הברית ושירותי כיבוי האש של מאוי, לפחות 271 מבנים ניזוקו או נהרסו בשריפות. גורמים רשמיים אמרו כי הם בודקים דיווחים של עדי ראייה על אנשים שנלכדו במכוניותיהם. לפחות 20 בני אדם סבלו מכוויות קשות והם הוטסו לטיפול רפואי באי אואהו.

"זהו האסון החמור ביותר שראיתי. כל להינה נשרפה, זה כמו האפוקליפסה", אמר מייסון ג'רווי, תושב עיר הנמל שנמלט ממנה. ג'רווי הראה לרויטרס תמונות שצילם מההרס לאורך רצועת החוף של להינה, שהפכה לאפר ושל כוויות בירכיו שנגרמו כשרכב באופניו החשמליים דרך הלהבות כדי להציל את כלבו.

גורמים רשמיים אמרו כי הרוחות מהוריקן דורה ליבו את הלהבות ברחבי האי. לפי מרכז ההוריקנים הלאומי של ארצות הברית, הסופה הייתה כ-1,380 ק"מ דרומית-מערבית להונולולו, בירת הוואי.

שריפות בהוואי, 10 באוגוסט 2023. רויטרס
מראות אפוקליפטיים. השריפה בלהינה, הלילה/רויטרס
שריפות בהוואי, 10 באוגוסט 2023. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

בצילומי אוויר נצפו עמודי עשן מיתמרים משכונה אחר שכונה בעיר, שהיא יעד התיירות המרכזי במאווי וביתם של כמה בתי מלון גדולים. "זה כאילו שהאזור הופצץ, זה כמו אזור מלחמה", אמר טייס המסוקים ריצ'רד אולסטן, שצוטט על ידי התקשורת המקומית. הרשויות בהוואי, שאייה שוכנים באוקיינוס השקט, אמרו כי אלפי דונמים עלו באש במהלך השריפות.

הבית הלבן פרסם הודעת תנחומים מהנשיא ג'ו ביידן, ששיבח את עבודת הכבאים והורה "לכל הכוחות הפדרליים הזמינים באיים לסייע" למאבק בלהבות. ביידן אמר כי המשמר הלאומי, הצי האמריקני, חיל הנחתים ומשמר החופים גויסו למאמצי הכיבוי, בעוד שמשרד התחבורה מסייע בפינוי מהאיים הבוערים.

אד סניפן, ממשרד התחבורה של הוואי, אמר כי לפחות 4,000 תיירים מנסים לעזוב את חלקו המערבי של מאווי. לדבריו, אף שלפחות 16 כבישים נסגרו, נמל התעופה פועל כסדרו וחברות התעופה הורידו מחירים והציעו הנחות כדי לחלץ אנשים מהאי.

סגנית המושל, סילביה לוק, אמרה כי על מאצי הפינוי הקשו הפסקות חשמל ושיבושים בשירות הטלפונים הסלולריים, מכיוון שהתקשורת עם הצד המערבי של מאווי הייתה זמינה רק באמצעות לוויינים.

"התושבים המקומיים איבדו הכול. הם איבדו את הבית שלהם. הם איבדו את בעלי החיים שלהם. זה הרסני", אמר ג'ימי טוקיוקה, מנהל משרד העסקים, הפיתוח הכלכלי והתיירות במדינה.

תושבת מגיבה בהלם אחרי ששמעה שביתה נשרף בעיר להינה, מאווי, הוואי, 9 באוגוסט 2023. רויטרס
"איבדו הכול". תושבת מגיבה לידיעה שהבית שלה עלה באש/רויטרס
מבט אווירי על העיר להינה אחרי השריפות באי מאווי, הווואי, 10 באוגוסט 2023. רויטרס
העיר הפכה לעיי חורבות. מבט מהאוויר על להינה השרופה/רויטרס

אנשים שפונו בבהלה פרסמו ברשתות החברתיות תמונות מהעשן והאש שהשתלטו על החופים הפסטורליים ועצי הדקלים באי. "הייתי האדם האחרון ברציף כשסופת האש התפשטה דרך העצים ולקחה עמה את הכול", סיפר דסטין ג'ונסון, שעבד בנמל בחברת סירות המציעה סיורים בני שעתיים. "ואז רצתי ועזרתי לכל מי שיכולתי לאורך הדרך", הוסיף ג'ונסון, שדיבר מנמל התעופה קהולואי, מרחק של כ-25 דקות נסיעה מלהינה.

שריפות בהוואי, 10 באוגוסט 2023. רויטרס
(צילום: רויטרס)/רויטרס

הסיבה הרשמית לפרוץ השריפות טרם נקבעה, אך שירות מזג האוויר הלאומי מסר כי הן תודלקו משילוב תנאים, בהם צמחיה יבשה, רוחות חזקות ולחות נמוכה. מאוניברסיטת הוואי נמסר כי שריפות גדולות הן אירוע כמעט שנתי בחלקים מסוימים של הוואי, אם כי היקף השריפות הפעם יוצא דופן, זאת על רקע אירועי מזג אוויר קיצוניים הפוקדים את העולם ההולך ומתחמם.

האסון בהוואי מזכיר מראות דומים של הרס במקומות אחרים בעולם במהלך הקיץ הנוכחי, החם ביותר שנמדד אי-פעם. ששריפות שנגרמו על ידי חום שיא אילצו פינוי של עשרות אלפי אנשים ביוון, ספרד, פורטוגל וחלקים אחרים של אירופה, כשבמערב קנדה משתוללות שריפות חמורות במיוחד.

מדענים מזהירים כי אלו שינויי אקלים מעשי ידי אדם, שנובעים משימוש בדלקים מאובנים המגברים את התדירות והעוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים כאלו. הם מפצירים במדינות לקצץ בפליטות הפחמן כדי למנוע קטסטרופה אקלימית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully